Aviseringar
Rensa alla

Fiskespö


Ämnesstartare

Hej! Det är så att jag vill köpa ett fiskespö men är inte expert inom fiske. Därför undrar jag om någon som är lite mer erfaren inom fiske ge mig tips på något bra fiskespö som man kan fiska fiskar så som t.e.x abborar, gäddor, o.s.v.

Jag vill inte att fiskespöt är dessutom så dyrt med tanke på att jag är nybörjare men jag hur ett fiskespö med en så där väv används!

Ett pris jag är redo att betala ett fiskespö är max 900! Men hoppas på ett som kostar runt 300 - 700.


   
Citera

Då det gäller vanliga svenska fiskar så räcker vilket paket somhelst. Brukar finnas dugliga standardgrejer för 499, där du får med allt.

Vill du vara lite mer avancerad.
Själva spöet är inte viktigt. Köp något halvrobust för 150kr.
Rullen däremot. Jag har själv en mindre rulle som endast rymmer 45-50m lina. Det är i absolut minsta laget. Du får en helt ok rulle för runt 350, som rymmer 70-100m.
Sen säger du åt dom i butiken att du vill ha vävd fiskelina. Det är en smalare men tåligare lina som gör att du kan kasta längre. Där ska du ha 0,15-0,20mm lina.
Tjockleken avgör hur stor fisk som kan hugga utan att den sliter av linan. Den linan kostar 1kr metern.

Ska du fiska gädda så är 0,15mm lina ett måste. Chansen finns att du får en större gädda och då vill du inte tappa den pågrund av kass lina.


   
SvaraCitera

LillP:

är

Vilken typ av fiske kommer du köra? Ifrån båt eller kasta ifrån land?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galvmeister:

Vilken typ av fiske kommer du köra? Ifrån båt eller kasta ifrån land?

Både och. Det finns gäddor och aborrar, så ja kommer nog att fiska båda.


   
SvaraCitera
Åtta