Aviseringar
Rensa alla

Fittsvamp i munnen?


Ämnesstartare

Jag har extremt ont i halsen, det är en stark svidande känsla som förstärks när jag äter men minskas när jag dricker te och annan varm dryck.
Idag när jag tittade i min strupe såg jag vita centimeterstora upphöjda fläckar i strupen, googlade lite och insåg att mina symptom stämmer in precis på svamp, dock verkar det väldigt underligt att jag skulle få svamp, då jag sköter min munhygien bra och inte ligger inom riskzonen. Jag undrar då, kan jag ha fåt svamp i munnen av att ha haft oralsex med min flickvän? Skulle sådan svamp kunna stadga sig i munnen?


   
Citera
Ämnesetiketter

Det kan ju vara halsfluss, då kan man få vita fläckar.
Smidigast borde ju vara att besöka en vårdcentral och kolla.


   
SvaraCitera

har du käkat antibiotika nyligen kan det vara anledningen till att du har det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänkte ringa vårdcentralen imorrn, ville bara se ifall någon hade en aning om vaginal svamp kan överleva i munnen


   
SvaraCitera

Det låter ju hett [rolleyes]


   
SvaraCitera

Spitzer:

Skulle sådan svamp kunna stadga sig i munnen?

hört att man han få strupcancer att HPV viruset [tard] och det överförs via oralsex ... men mer än så vet jag inte [tard]

]


   
SvaraCitera

Låter mer som halsfluss ärligt talat... [cute]


   
SvaraCitera

Ending Jon:

Det låter ju hett [rolleyes]

ashett. Rawr!


   
SvaraCitera

Halsfluss eller random virusinfektion gissar jag på [bigsmile]


   
SvaraCitera

Spitzer:

ville bara se ifall någon hade en aning om vaginal svamp kan överleva i munnen

låter ju festligt[party] XD


   
SvaraCitera

jag älskar den här tråden


   
SvaraCitera

Halsfluss troligtvis.

Candida om det vore en svampinfektion, men väldigt osannolikt hos en frisk (antar jag) person.

"Candida albicans (av den ungefärliga betydelsen; liten vit, vitaktig, gråblek) förekommer vanligen i munnen (muntorsk) eller i underlivet, men kan också drabba tarmar eller lungorna, särskilt vid nedsatt immunförsvar. Candida uppstår vanligen vid nedsatt motståndskraft, såsom efter behandling med antibiotika"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Candida


   
SvaraCitera

Spitzer:

Tänkte ringa vårdcentralen imorrn, ville bara se ifall någon hade en aning om vaginal svamp kan överleva i munnen

Inte hos dig som är frisk och som har en balanserad munflora.
Om svamp, som i vissa fall trivs i vagina, trivs i munmiljön har jag ingen kännedom om. Svamp kan ha olika miljö- och näringskrav..


   
SvaraCitera

shajjn:

muntorsk

[bigsmile]


   
SvaraCitera

mm


   
SvaraCitera