Aviseringar
Rensa alla

Fixar inte skolan..


Ämnesstartare

Okej, nu är det så att jag har det ganska så svårt i skolan. När jag har fått en uppgift i ett ämne som jag är duktig i och jag förstått vad jag ska göra då går det utmärkt men annars så kan jag inte fokusera överhuvudtaget på lektionerna och så fort läraren börjar prata så stängs jag bara av. Det är som ett handikapp. Så nu till den slutgiltiga frågan, är det någon där ute som känner till någon slags "hjälp skola" där ute..? Eller något bra tips eller nåt sånt..? Vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden som ni kanske ser men det skulle var askönt att äntligen få hjälp någon gång. Tackpåförhand XD


   
Citera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Låter exakt som min sysslings problem. Han fick för inte så länge sedan diagnos för dyslexi? Kan blanda till det ordentligt med något annat nu, men jag tror det är dyslexi han har, så du kanske borde kolla upp det? Läskigt likt i beskrivningen... Jaja, lycka till i alla fall! 🙂


   
SvaraCitera

anothergirl:

diagnos för dyslexi?

Jag är själv dyslektiker och jag anser att det är rent nonsens. Det handlar snarare om en mognadsprocess, att skolan är lärorik och betydelsefull för din framtida utveckling. Å andra sidan råder det delad mening om den saken.


   
SvaraCitera

Du kan säkert få någon diagnos, de gillar att sätta sådana nämligen.
Det positiva med det kan vara att man då får förståelse och inte bara kallas för lat och dum.
Förhoppningsvis lite specialhjälp också. Om Reinfeldt riktigt slagit på stort.


   
SvaraCitera

Är inte så insatt i hur saker och ting fungerar, men ett tips är att våga vara besvärlig. Tjata till dig extrahjälp. Jag menar inte att du ska vara otrevlig, men bestämd och inte ge dig. Har du pratat med lärare eller rektor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Träna?


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Motgångar och Problem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bajsbulle98:

Eller något bra tips eller nåt sånt..?

Skulle säga att var och varannan person på högstadiet har detta "problem". Tror inte det är något fel på just dig utan det är nog en ganska vanlig företeelse, talar bland annat utifrån egen erfarenhet. Dock var det något som försvinner med åren, i alla fall för mig. Högstadiet är väl knappats stimulerande för någon så att koncentrationen sviker är väl inte ett dugg konstigt.

Tycker inte du ska tro att extrahjälp kommer vara lösningen på alla problem (även om det säkert hjälper). Försök istället jobba på ett sätt som får just dig att kunna koncentrera sig bättre, kan vara så enkelt som att börja antecka varje ord som sägs så tvingas du lyssna. lycka till[y]


   
SvaraCitera