Aviseringar
Rensa alla

Fixar man det??


Ämnesstartare

Tjoflöjt!
En fråga som jag alltid har ställt mig är:
Klarar man sig bra med typ G i de flesta ämnena när man gått ut gymnasiet och ska läsa vidare på universitet? Eller finns det någon undre gräns om man vill komma in på det man vill? Ska inte bli civilingengör dirr...


   
Citera
Ämnesstartare

BonkaBonk:

dirr

BonkaBonk:

dirr

BonkaBonk:

dirr

BonkaBonk:

dirr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oh yeah 😉


   
SvaraCitera

BonkaBonk:

Tjoflöjt!
En fråga som jag alltid har ställt mig är:
Klarar man sig bra med typ G i de flesta ämnena när man gått ut gymnasiet och ska läsa vidare på universitet? Eller finns det någon undre gräns om man vill komma in på det man vill? Ska inte bli civilingengör dirr...

Det gör du helt klart du kan bli civilingenjör med om du väljer ett mindre atraktivit universitet/utbildning.

Det viktiga är att du förstår det du lär dig på kurserna och inte bara ordbajsar dig/smörar dig igenom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja, jag tror att du behöver mer än G speciellt om du ska läsa visare. Men du låter ju inte speciellt intresserad av att plugga så då kanske du skulle börja jobba istället?

Puss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror väl på hur motiverad man är? [rolleyes]


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

Nja, jag tror att du behöver mer än G speciellt om du ska läsa visare. Men du låter ju inte speciellt intresserad av att plugga så då kanske du skulle börja jobba istället?

Puss

du verkar ha en övertro på betyg:-S har man godkänt i alla ämnen så har man om man går i en bra skola också uppnåt kursmålen och om man inte myglat skaffat sig den kunskapen som krävs för fortsatta studier. VG och MVG är ju bara extra kunskaper som inte är dåliga att ha men inte heller nödvändiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

också uppnåt kursmålen och om man inte myglat skaffat sig den kunskapen som krävs för fortsatta studier. VG och MVG är ju bara extra kunskaper som inte är dåliga att ha men inte heller nödvändiga.

Jaså, men de flesta skolor har väl rätt höga intagningspoäng? Jag bara skrev vad jag trodde och han verkade ju inte så studiemotiverad. Jag menar, det är ju asenkelt att få iaf VG.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo visst e ja studiemotiverad, bara de att ja går naturlinje...:P


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

Jaså, men de flesta skolor har väl rätt höga intagningspoäng? Jag bara skrev vad jag trodde och han verkade ju inte så studiemotiverad. Jag menar, det är ju asenkelt att få iaf VG.

vissa skolar har höga intag men lånngt ifrån alla, på vissa utbildnignar kommer alla som har klarat behörigheten in.

och som sagt det som är MVG på en skola kanske bara räcker till G på en annan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

och som sagt det som är MVG på en skola kanske bara räcker till G på en annan

Ja de e dåligt. Så vi som faktiskt kämpar för betygen hamnar med såna dåliga..


   
SvaraCitera

MÅLARPENSEL:

Ja de e dåligt. Så vi som faktiskt kämpar för betygen hamnar med såna dåliga..

Javist är det orättvist men så är det..

Men det är inte dåligt eftersom "supersmarta" tvingas umgås med "mindre smarta" utan för att dom som förkänar en plats kanske missar den för att deras lärare var hårda på betygen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BonkaBonk:

Klarar man sig bra med typ G i de flesta ämnena när man gått ut gymnasiet och ska läsa vidare på universitet?

Nu jag, men inte om 2/3 år då kraven höjs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du bör komma in på en hel del program och kurser. Vad hade du tänkt dig? Ett tips är att ta högskoleprovet, får du bra där så kvittar det om du har G eller VG i dina ämnen.

MÅLARPENSEL:

Nja, jag tror att du behöver mer än G speciellt om du ska läsa visare. Men du låter ju inte speciellt intresserad av att plugga så då kanske du skulle börja jobba istället?

Hah, universitetet är vuxendagis, inget annat.

Vileda:

Nu jag, men inte om 2/3 år då kraven höjs.

Jo då


   
SvaraCitera

Vileda:

Nu jag, men inte om 2/3 år då kraven höjs.

vad pratar du om?


   
SvaraCitera