Aviseringar
Rensa alla

FLAC?


Ämnesstartare

Det är ju ett musikformat så jag tyckte att det passade här men det kan ju lika gärna passa i elektronik eller? Äh flytta på den om ni anser att den är fel men till saken nu då. Alla säger att flac och andra format är bättre än mp3 men man måste väl göra om dom till flac från mp3 så hur blir det bättre då?

Tänker skaffa mig en finfin Sandisk Sansa Clip+ och den har tydligen stöd för flac.

Alltså ska inte köpa några skivor satt det är cd - flac ska ladda ner [cool]


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Pluggis:

men man måste väl göra om dom till flac från mp3 så hur blir det bättre då?

Om du har inspelningen i mp3 så kommer den inte att magiskt bli bättre bara för att du konverterar den till flac. Däremot om låten är i flac redan från början så får du bättre ljudkvalitet, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om du har inspelningen i mp3 så kommer den inte att magiskt bli bättre bara för att du konverterar den till flac.

Och: Tror inte du kommer kunna höra skillnad på den spelaren om jag ska vara ärlig.

Om du har ett hyffsade par högtalare och duglig förstärkare och kör med digitalkabel så hör du ganska klar skillnad. Men med en vanlig analog 3,5mm så blir det ganska lite skillnad, det lilla jag hör är antagligen placebo.

Men om du tänkt lagra skivor i FLAC kan det vara skönt att ha en spelare som tar det iofs. Om du ska rippa till FLAC kan jag tipsa om EAC.

(Detta gäller förstås MP3 med hög bitrate)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Men med en vanlig analog 3,5mm så blir det ganska lite skillnad

Ok... I så fall så nöjer jag mig med mp3 i 320kbps [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Ok... I så fall så nöjer jag mig med mp3 i 320kbps

Nu ska du dock inte svälja allt jag säger [no-no] Jag kanske bara inbillar mig allt, vem vet. ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Nu ska du dock inte svälja allt jag säger Jag kanske bara inbillar mig allt, vem vet. ;P

Haha, jo men det är nog som Åtta säger...

Åtta:

Om du har inspelningen i mp3 så kommer den inte att magiskt bli bättre bara för att du konverterar den till flac.

Tänkte att de va så men alla säger ju att det är bättre filformat så och bla bla bla...


   
SvaraCitera
Åtta

Pluggis:

Tänkte att de va så men alla säger ju att det är bättre filformat så och bla bla bla...

Flac har möjlighet att ge bättre ljudkvalitet än mp3, men kvaliteten kan ju inte magiskt bli bättre bara för att man konverterar den (konverteringen kan inte göra ljudet bättre).

Ska göra en tardig liknelse.
Du har en liten tallrik fylld med köttbullar. Eftersom tallriken är så liten så får det inte plats så många köttbullar på den.
På en stor tallrik så får du plats med många fler köttbullar, men om du bara flyttar över köttbullarna från den lilla tallriken till den stora tallriken så är de ju ändå lika få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Haha, jo men det är nog som Åtta säger...

Ja det är det, det jag menade var huruvida du kommer höra skillnad på FLAC-filer (som är rippade direkt ifrån en CD) och MP3-filer.


   
SvaraCitera

Åtta:

Däremot om låten är i flac redan från början så får du bättre ljudkvalitet, ja.

Men hur kan man spela upp flac filer då? Flac har alltid för mej varit lika med satan. [surprised]


   
SvaraCitera
Åtta

Istechetvåpunktnoll:

Men hur kan man spela upp flac filer då?

Med vilken vettig musikspelare som helst. Portabla musikspelare kan dock vara dåliga på detta ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

höra skillnad på FLAC-filer (som är rippade direkt ifrån en CD) och MP3-filer.

Nej det tror jag inte... Jag hör nästan ingen skillnad alls på 320kbps och 120kbps men i viss musik kan det göra skillnad tror jag men jag har aldrig prövat flac förut. Tror dock ändå inte att jag skulle märka skillnad

Åtta:

Ska göra en tardig liknelse.

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluggis:

Alla säger att flac och andra format är bättre än mp3 men man måste väl göra om dom till flac från mp3 så hur blir det bättre då?

Eftersom farsan är Sveriges FLAC freak # 1 så har väl lite av hans kunskap smittats över till mig. [blush]

Ska du producera egen musik så gör du musikem i PCM format vilket är ett helt okomprimerat mastertapeformat.

Köpta (pressade) musikCD ligger i WAV format vilket i viss mån är ett beskuret format åtminstone vad beträffar CD format eftersom samplingsfrekvensen ligger på 44,1 KHz o halverar du samplingsfrekvensen så får du ljudfrekvensen dvs lite drygt 22 Khz (16 bitar).
Jämför man med Super Audio CD (SACD) där samplingsfrekvensen ligger på hela 96 KHz o en ljudfrekvens på hela 48 Khz (24 bitar).
http://en.wikipedia.org/wiki/Super_​​​Audio_CD

En köpt musik CD liksom en ljudfil i PCM format är alltså exakt identisk med den ursprungliga mastertapen. Inget är ändrat eller förstört! [smile]

Ska man lagra musik i datorn så är det bättre att lagra den i FLAC format än att lagra det i PCM eller WAV format. Rent ljudmässigt har det ingen betydelse men fördelen med FLAC är att man kan tagga filerna. Dvs tagga hela plattor.

MP3 däremot är ett förstörande format som man helst aldrig någonsin bör befatta sig med. Oavsett bitrate! Men för oss som tankar ner all musik via olika torrentsajter stöter ju dessvärre på det trista faktum att all musik inte finns i FLAC format utan då får man acceptera MP3. Främst är det äldre plattor samt ex radio- o TV-konserter som helt enkelt aldrig släppts i WAV eller PCM format. Så visst, även jag har dessvärre mängder med MP3 filer. Glädjande nog mest i VBR men även en del i 320 Kbps o lägre bitrate. [sad] [sad] [sad] [sad] [sad] [sad]

Här kommer lite fakta om FLAC. [wink]

Data file compression is employed in order to reduce bandwidth, file transfer time, and/or storage requirements. A digital recording (such as a CD) encoded to the FLAC Audio format can be decompressed into an identical copy of the original audio data.

Files encoded to FLAC lossless, and Apple Lossless format as well, are typically reduced to about half of the original size, with data transfer rates and bandwidth requirements being reduced accordingly.

From the audiophile focus on sound, there is no difference between WAV (pcm) and any of the lossless compression systems. These include FLAC, MLP, WMA-lossless, AAC-lossless, etc. By definition, lossless means nothing is lost.

WAV files have two downsides. They are bigger and you can't tag them. Tags help library management, and managing a large library is a big deal. If you have a tiny library, it doesn't matter at all.

FLAC files contain the compete range of the music as it was taped.

Please note the difference between lossless (SHN, APE, FLAC, WAV, AIFF, etc) and lossy (MP3, OGG, AAC, WMA, etc) compression types.

Lossy files, i.e. MP3, OGG, AAC, WMA, are compression techniques that cut off different ranges of the music in order to save file space.

Converting an MP3 file to FLAC, SHN, or APE will only bloat the size of the file and will not restore what was lost during compression.


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Please note the difference between lossless (SHN, APE, FLAC, WAV, AIFF, etc) and lossy (MP3, OGG, AAC, WMA, etc) compression types.

Lossy files, i.e. MP3, OGG, AAC, WMA,

lol orka bry sig


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

smittats över till mig.

Tar dig som en kunnig och jämbördig musik-man och tänkte fråga om du har någon erfarenhet av konvertering av FLAC till andra lossless format, i det här fallet ALAC? När jag var ung och dum lade jag nämligen till alla mina skivor i ALAC (och vissa WAV, men det är inget problem) och orkar inte göra om hela processen för att kunna nyttja ett annat format. Och eftersom mycket laddas upp i just FLAC så undrar jag om konverteringen till ALAC förstör så mycket att det inte är värt det?

Har väldigt kompetent kringutrustning, så även små skillnader uppfattas väl, kan jag tillägga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Tar dig som en kunnig och jämbördig musik-man och tänkte fråga om du har någon erfarenhet av konvertering av FLAC till andra lossless format, i det här fallet ALAC? När jag var ung och dum lade jag nämligen till alla mina skivor i ALAC (och vissa WAV, men det är inget problem) och orkar inte göra om hela processen för att kunna nyttja ett annat format. Och eftersom mycket laddas upp i just FLAC så undrar jag om konverteringen till ALAC förstör så mycket att det inte är värt det?

Har väldigt kompetent kringutrustning, så även små skillnader uppfattas väl, kan jag tillägga.

Både FLAC (Free Lossless Audio Codec) o Apples ALAC (Apple Lossless Audio Codec) är båda rena packningsformat. Så du kan packa upp din ALAC fil o konvertera den till FLAC o du kommer inte att förlora en enda byte o ljudet kommer att vara 100% intakt.

Man kan jämföra med WinRAR resp WinZIP. Du kan packa en hel mapp i WinRAR, packa upp den igen o sedan packa den i WinZIP o mappen o dess filer kommer att vara helt intakta.

Så du kan vara helt säker på att du kan konvertera fritt mellan ALAC o FLAC hur mycket du vill utan att det kommer att påverka ljudet eller filerna över huvud taget!

Lycka till! [wink]


   
SvaraCitera