Aviseringar
Rensa alla

Flatscreen


Gentlernen:

Finns det någon som seriöst bryr sig om detta?

Mitt inlägg handlade dock inte om hurvida Full-HD är värt att satsas på eller inte, utan att man inte får en skärm som är bra med Full-HD i den prisklassen 🙂

Men har man ett grafikkort som hänger med så är väl inte Full-HD helt fel att skaffa det heller, om man ser till att det är en bra skärm för övrigt också. Många luras ju av att det är "bra" bara för att det står med Full-HD i produktspecifikationerna.


   
SvaraCitera

haroldlowe12:

vad kan tros om denna? http://www.webhallen.com/prod.php?id=96381

grön_apa:

Sluta ljug den skärmen som han länkade tidigare är full hd och kostar mindre än 1600.

Moget att ha full hd på VGA-anslutning och ungefär lika effektivt som att äta soppa med gaffel.


   
SvaraCitera
zIGGE

Gentlemen:

Moget att ha full hd på VGA-anslutning och ungefär lika effektivt som att äta soppa med gaffel.

Kul. Jag fascinerades av likheten mellan ditt okunniga påstående och en person som försöker äta soppa med gaffel.


   
SvaraCitera

Gentlemen:

För alla vet att man dör om man inte har maxupplösning i alla spel.

När det gäller LCD-skärmar, så ja, har du inte den upplösning skärmen är gjord för ser det ut som fan. Speciellt när det är sån enorm skillnad på designupplösning (1920x1200) och sansad upplösning (nånstans runt 1280x1024 och vad nu närmaste bredupplösning är.)

Buddah:

Mitt inlägg handlade dock inte om hurvida Full-HD är värt att satsas på eller inte, utan att man inte får en skärm som är bra med Full-HD i den prisklassen 🙂

Jag vet, jag bara frågade efter dess faktiska användbarhet.

zIGGE:

Kul. Jag fascinerades av likheten mellan ditt okunniga påstående och en person som försöker äta soppa med gaffel.

Efterbliven much, zIGGE? Du som låtsas vara PC-expert borde veta hur bra VGA-kontakter (inte) fungerar.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Någon som inte är efterbliven?

Gentlernen:

Exempel på dessa fantastiska användningsområden?

Upplösningarna på skärmar har ökat ända sedan skärmarnas födelse. Varför skulle det vara efterblivet med fullHD - det är bara ett steg i trappan.
Var du lika fånigt trotsig när den första VGA-skärmen kom?

Du sade att

Gentlernen:

Det enda en 1920x1200-skärm gör för en gaymer eller vanlig hemanvändare än att tvinga honom/henne att köpa ett nytt grafikkort

Det där måste du ju fatta själv att det är fel, annars är du efterbliven på riktigt. Har du bara en fullHD-skärm (eller TV) så är det många av dagen (och gårdagens) datorer som klara av att spela fullHD-film. Vilket jag, och många med mig, tycker är väldigt mycket trevligare än exempelvis DVD.
Ska man sitta och spela så är det lite större skillnad däremot - men likaväl så hade du helt fel.

Gentlernen:

eftersom spel/filmer numera går långsamt utav bara helvete tack vare att GPUn just fick dubbelt så många pixlar att hantera.

Och det är ju fel det där också. Kör du dina gamla vanliga filmer så går de "inte långsamt utav bara helvete" bara för att de skalas upp till fullHD. Okej att det blir lite mer belastning men hur många idag sitter med en dator som precis klarar av att spela en "vanlig" 700MB stor avi?
Ska man köra HD av matroskaformat däremot så krävs mycket mer GPU och CPU men ingen har sagt att man måste köra en sådan.


   
SvaraCitera

Myksa:

Och det är ju fel det där också.

Googla fram valfritt benchmark och reflektera över varför du får radikalt olika resultat beroende på upplösning kthxbai.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Myksa: Och det är ju fel det där också.
Googla fram valfritt benchmark och reflektera över varför du får radikalt olika resultat beroende på upplösning kthxbai.

Att det var allt du hade att säga bevisar bara en sak.

Gentlernen:

kthxbai


   
SvaraCitera

Gentlernen:

har du inte den upplösning skärmen är gjord för ser det ut som fan

Har man någorlunda jämna multiplar på upplösningen på en modern skärm så gör det inte så mycket.
Äldre skärmar är däremot mycket känsligare för den t


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Har man någorlunda jämna multiplar på upplösningen på en modern skärm så gör det inte så mycket.

Dock vetefan om särskilt många kort eller skärmar har stöd för 960x600. Dessutom, pixlar i kokosnötsstorlek.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Dock vetefan om särskilt många kort eller skärmar har stöd för 960x600. Dessutom, pixlar i kokosnötsstorlek.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beställde denna imorse xD http://www.webhallen.com/prod.php?id=100170


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Moget att ha full hd på VGA-anslutning och ungefär lika effektivt som att äta soppa med gaffel.

Gentlernen:

VGA-kontakter (inte) fungerar.

Måste ta och fråga er två.

Jag köpte en Philips 32PFL5624H på On Off för några veckor sedan och samtidigt köpte jag även en HDMI-kabel till TVn för att kunna koppla in min dator och min PS3.

Problemet är att när jag kopplar in min dator till TVn så blinkar TVn svart lite då och då. Själva blinkningen varar bara i 1 sekund sen kommer bilden tillbaka. Har ni någon aning vad det kan bero på? Det sker enbart när datorn är inkopplad, inte när PS3an är inkopplad. Jag har provat ta ut kabeln och sätta i den igen, men problemet kvarstår. Jag har även testat ställa in samma upplösning och samma frekvens på datorn som på TVn.

Jag har även testat köpa en bättre kabel utan något resultat och kör för närvarande på VGA. Vilket suger med tanke på att jag vill köra i HD när jag faktiskt kan göra det.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Jag har även testat köpa en bättre kabel utan något resultat och kör för närvarande på VGA. Vilket suger med tanke på att jag vill köra i HD när jag faktiskt kan göra det.

Flimrar det svart lika mycket om du ställer ner upplösningen? Fungerar tvn med andra datorer? Fungerar datorn hos andra skärmar/eller tv-apparater?


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Flimrar det svart lika mycket om du ställer ner upplösningen? Fungerar tvn med andra datorer? Fungerar datorn hos andra skärmar/eller tv-apparater?

Ja, det kvittar vilken upplösning jag har. När jag använder DVI-> DVI/HDMI-adapter -> TV HDMI så blinkar det till oregelbundet. Ibland var 10e sekund ibland var 20 minut.

Jag har inte testat TVn med andra datorer men datorn fungerar till min nuvarande skärm. Dock är det ju VGA-kontakt.

Jag fick det här tipset om någon som haft samma problem med sitt nVidia och sin Philips:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=80143&st=0&p=470774&#entry470774

Dock har jag ju ATI och det enda jag kan hitta om "blinkande" skärmar är att man ska försöka sänka "Memory clock" på grafikkoret. Har inte testat det än.

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=104965&STARTPAGE=1...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera