Aviseringar
Rensa alla

Fler eller färre män i förskolan?


Ämnesstartare

Debatten pågår för fullt just nu efter att en manlig praktikant våldtagit en 5-årig flicka  och även kan ha förgripit sig på nio andra barn. 

Det folk diskuterar är huruvida vi kan förebygga sådana händelser genom att inte anställa män i förskolor, då det i majoriteten av såna här fall är män iblandade. 

Vad har ni för tankar?


   
Citera
Ämnesstartare

så många bra manliga pedagoger man missar och hur blir det med de dåliga kvinnliga pedagogerna, tillåts de passera obemärkt bara för att de är kvinnor?

tycker att man bör ta hänsyn till mer än kön, tramsig argumentation annars tycker jag

vet inte om man kallar de som arbetar inom barnomsorg för pedagoger men det låter fint


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch, jag vet inte.

Skulle personligen aldrig våga jobba på förskola. Särskilt inte efter att ha sett den danska filmen Jakten. RodnarLedsen


   
SvaraCitera
Kudhos

En psykopat ska inte behöva förstöra andras möjligheter till ett yrke de brinner för. Dumt att begränsa alla män eftersom en manlig psykopat var där. 


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

Alltså....... nej. Män ska också få jobba i förskola punkt. 


   
SvaraCitera

skulle vara kul att se vad do skulle säga om något sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
En psykopat ska inte behöva förstöra andras möjligheter till ett yrke de brinner för. Dumt att begränsa alla män eftersom en manlig psykopat var där. 

Argumenten är ju att en väldigt, väldigt  stor majoritet av liknande fall begås av män. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan man inte ha en regel som säger att ingen får vara helt ensam med ett barn? 🙁 


   
SvaraCitera
mynona

Så vämjeligt fördummande. Beror sexuella övergrepp på innehav av en penis eller beror det på hur en människa är som person? 

Vill vi ha det som i USA där en man kan bli utpekad för pedofili så fort han går förbi en förskola? Jag mår illa av sådan antiindividualistisk och antifeministisk moralpanik. Den motarbetar jämlikheten och upplösningen av könsnormerna och vill vrida Sveriges jämlikhetsarbete tillbaka till USA:s låga nivåer där barnuppfostran anses vara Kvinnans Uppgift. De som talar för en sådan regel är betraktar jag som naiva moralpaniker. Lösningen är snarare fler män i barnomsorgen, så kanske dessa moralpaniker begriper att en människa inte har samma egenskaper som alla andra personer av samma kön. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

24/7:
Alltså....... nej. Män ska också få jobba i förskola punkt. 

Håller med! Kontrollsystem finns ju så länge det handlar om utbildad personal, pedofili lär upptäckas någon gång under en 3,5 års utbildning med massa praktik och samtal med lärare. En större problematik ligger ju i så fall i att de har lämnat en PRAKTIKANT ensam med barnen, det är aldrig ok, pedofil eller inte.
Att inte ta in män på förskolan skulle nog även stanna upp arbetet mot könsskillnader på arbetsmarknaden jädrans mycket. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fasiken:
Kan man inte ha en regel som säger att ingen får vara helt ensam med ett barn? 🙁 

Det där är en pengafråga, det finns inte personal för det i dagsläget och en sådan regel skulle inte följas. Sen behöver man dela upp barngruppen i mindre grupper ibland och då blir man oftast ensam med ett färre antal barn vilket oftast ger ett väldigt givande och bra arbete med barnen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man skulle ju annars kunna tänka sig att könsdiskriminering inte är en lösning. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Fingerprints:

Argumenten är ju att en väldigt, väldigt  stor majoritet av liknande fall begås av män. 

Vart (Nyfiken)? 
Men det är fortfarande viktigt att barn får uppleva pedagoger utav båda könen. Och det finns fortfarande förskolepedagoger som är män som gör ett utmärkt jobb. Som genuint bryr sig om sitt jobb och ansvaret. Vore inte rätt att neka dem jobbet och inte på grunden av bristande kompetens (vilket skulle vara förståeligt) utan på grund av deras kön. 
Det skulle vara lite som att förbjuda män att få gå ut på krogen och klubben eftersom det finns upprepande fall där män våldtar. Men det är en liten %, inte en norm.


   
SvaraCitera

Bra fråga faktiskt. Att ett barn råkar ut för något sånt måste vara det absolut värsta som kan hända. Men att säga att inga män ska få jobba i förskola på grund av det känns ändå lite fel, men samtidigt så måste vi få stopp på sånt här och det går väl inte på något annat sätt?


   
SvaraCitera

fleer pga av 

mynona: Så vämjeligt fördummande. Beror sexuella övergrepp på innehav av en penis eller beror det på hur en människa är som person?

och för att det ej finns några..

och nu lutar det åt att jag inte heller kommer bli..
synd om alla framtida barn att inte få ha mig som lärare.. LedsenTumme ned


   
SvaraCitera