Aviseringar
Rensa alla

Fler eller färre män i förskolan?


Ämnesstartare

Fingerprints:

Det där är en pengafråga, det finns inte personal för det i dagsläget och en sådan regel skulle inte följas. Sen behöver man dela upp barngruppen i mindre grupper ibland och då blir man oftast ensam med ett färre antal barn vilket oftast ger ett väldigt givande och bra arbete med barnen. 

ok 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, vi kan inte börja diskriminera bara baserat på statistik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Beror sexuella övergrepp på innehav av en penis eller beror det på hur en människa är som person?

Något att beakta är att minst 99,99% (??) av alla sexuella övergrepp begås av män. Så det blir lätt att ha fördomar där antar jag. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Vart (Nyfiken)? 
Men det är fortfarande viktigt att barn får uppleva pedagoger utav båda könen. Och det finns fortfarande förskolepedagoger som är män som gör ett utmärkt jobb. Som genuint bryr sig om sitt jobb och ansvaret. Vore inte rätt att neka dem jobbet och inte på grunden av bristande kompetens (vilket skulle vara förståeligt) utan på grund av deras kön. 
Det skulle vara lite som att förbjuda män att få gå ut på krogen och klubben eftersom det finns upprepande fall där män våldtar. Men det är en liten %, inte en norm.

Ingen aning! Så gick debatten på 20 min på aftonbladet.

Kan inte argumentera emot dig då jag inte har några argument emot det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: förebygga sådana händelser genom att inte anställa män i förskolor,

hahahaha Ledsen 

sry d var inte ens kul 

ont: har hört detta på radio en massa de senaste veckorna, vet inte vad jag ska säga, det är hemskt, alla tankar åt de drabbade barnen och deras föräldrar. 
kan man förebygga sådana problem ens? känns som om d som verkligen vill förgripa sig barn alltid kommer att göra det oavsett lagar och regler och sådär. Man kanske kan sätta upp fler kameror som övervakar alla områden på förskolan, tänker mig att enbart polis skall kunna ha access till dessa. Samtidigt så kommer säkert de som gör sig skyldiga till dessa brott komma undan 1då genom att typ spraya ngn färg över dessa kameror i närheten innan brottet sker så att säga. Ledsen 


   
SvaraCitera
mynona

Zodd:

Något att ta hänsyn till är att minst 99,99% (??) av alla sexuella övergrepp begås av män. Så det blir lätt att ha fördomar där antar jag.

Ja, men det beror inte på att män är sådana av naturen utan på könsnormer som säger att enbart kvinnor ska ta ansvar för sex, att män inte kan förväntas ha sexuell självbehärskning, att de alltid ska ta chansen: sådant löser vi genom jämlikhetsarbete och detta består i att upplösa könsrollern och inte genom att konservera dem. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/debatt/20minuter/article39348.ab

Här är tjugo minuter på aftonbladet där ämnet diskuteras om ni vill veta mer om vad som sägs. Min lärare är med och diskuterar - Christian Eidevald - grym kille!


   
SvaraCitera
Kudhos

Fingerprints:

Ingen aning! Så gick debatten på 20 min på aftonbladet.

Ahh, I see. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: En större problematik ligger ju i så fall i att de har lämnat en PRAKTIKANT ensam med barnen, det är aldrig ok, pedofil eller inte.

Man kan kanske i vanlig ordning ifrågasätta AF också som tydligen hade skickat dit honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man ska balans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ibland kan man undra hur folk tänker. Ska alla män tvingas sluta bruka kniv för att majoriteten av utförda mord, med kniv, sker just av män?

Om man, på grund av såna här händelser, väljer att inte anställa fler män så skapas det en ojämställd arbetsmarknad. Och det vill i alla fall inte jag ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: skulle vara kul att se vad do skulle säga om något sånt.

Det enda intressanta. Har nog inte hört ett fall där man uppdagat manlig diskriminering. Bara kvinnor, fast än mer utlänningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uh minns när jag jobbade på dagis, kunde vara ensam med 4-6 barn samtidigt i över en timme. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Man kan kanske i vanlig ordning ifrågasätta AF också som tydligen hade skickat dit honom.

Det också men när jag som blivande förskollärare praktiserat på förskolor har jag inte fått lämnas med barnen - det finns stenhårda regler på detta.  Finner det oerhört konstigt att en praktikant från AF har fått såpass mycket ansvar att han lämnats själv med barnen så länge att han obemärkt förgriper sig på nio barn. Jag vill verkligen inte skuldbelägga personalen, det är han som är helt sjuk i huvudet, men jag tycker det är konstigt som fan.


   
SvaraCitera

nej

kvinnor förgriper sig också på barn, fast det kan absolut vara så att det är mer män, men en kan börja fråga sig varför och det kan bero på att det finns ett stigma mot män på förskolor så att det inte är så många män som söker sig dit till att börja med, de som gör det är de desperata. Om män blev mer accpeterade inom det yrket skulle nog andelen "vettiga" män öka. 

Tror också att det är lättare för kvinnor att komma undan med det vilket kan förklara statistiken till viss del. 


   
SvaraCitera