Aviseringar
Rensa alla

Fler kvinnor än män pluggar vidare


Ämnesstartare

Det är mest poppis att plugga vidare i Stockholms län och Uppsala län, där nästan varannan 24-åring påbörjat högskolestudier (jämfört med t ex Jämtland där knappt var tredje ungdom pluggar vidare). Det är dock fortfarande så att fler kvinnor än män läser vidare. Riksgenomsnittet är nämligen 51,4 för kvinnor och 36,3 för män, visar färska siffror från Universitetskanslersämbetet.

Hur kommer det sig, tror ni? Finns det någon anledning till att kvinnor generellt sett, i betydligt högre utsträckning, pluggar vidare? Vad säger det om vårt samhälle? Finns det något sätt att få fler män att plugga vidare? Eller behöver vi ens vända trenden?

Diskutera! Svara också gärna i pollen om ni själva pluggat eller tänker plugga vidare. Glad


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Kudhos

Många män skaffar jobb som inte kräver högskolestudier. Typ VVS, teknik, rörmokare, svetsare, <insert industrijobb>. 

Källa: Gick på gymnasieskola med industrilinjer och de bestod av 99% killar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Kille: Annat (Du röstade på ett alternativ som inte fanns)

vet inteee 

om d finns ngt intressant som ger ngt kske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ parapsykologi är intressant men ger dt ngt? ja, typ skuld till csn h3h3h3h3 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: typ parapsykologi är intressant men ger dt ngt?

Va, är det? Tardig

Zymba: Kille: Ja

Tjejer "presterar" bättre än killar i skolan överlag, så tycker inte det är så förvånande att fler tjejer pluggar vidare. Tror generellt att tjejer har en bättre inställning till kunskap och lärande och att de i högre grad än killar ser det som ett självändamål. Medan killar då ser det som något knutet till yrken som säkrar en god inkomst eller så... kanske är fler tjejer än killar som pluggar humanistiska ämnen också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Va, är det? Tardig

jaaaaa, oerhört Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

etzel3_0.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså... Jag vill det med det är för sent för min del Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Alltså... Jag vill det med det är för sent för min del Gråter

du e la ung?? :s 


   
SvaraCitera

tror det delvis har med könsroller/förväntningar att göra. tjejer förväntas vara duktiga och ordentliga (och uppfostras efter det) och klarar därför skolan bättre än killar, därmed är det inte så konstigt att fler tjejer pluggar vidare. Ser man på tekniska högskolor är det dock ju fler män, men teknik och matte ses som typiska "manliga" grejer och folk förväntar sig att de ska vara bättre på de ämnena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Kille: Ja

Jag tror att det där med plugg är lite ivägen för somligas manlighetsideal i exempelvis mitt gamla Dalarna, troligtvis är det mindre chans att du har en studietradition i släkten parat med färre jobb av den typ du behöver högskolepoäng också.


   
SvaraCitera
mynona

Jag studerar för att jag vill det, behöver det, får hopp av det, för att det är lättare för mig än att arbeta, för att jag bör få betyg på vad jag redan kan, för att det ger mig hopp och möjligheter om jag skulle få styrka att ta till vara dem och finna någon möjlighet att utnyttja

Zymba: Hur kommer det sig, tror ni? Finns det någon anledning till att kvinnor generellt sett, i betydligt högre utsträckning, pluggar vidare? Vad säger det om vårt samhälle?

I grundskolan förväntas tjejer vara duktiga och mogna och göra sina läxor och ha rätt på proven, och killar förväntas och tillåts vara störiga i klassrummet och bråka hellre än studera. Grovt sagt. Tjejer får bättre förutsättningar. Det härstammar från en tid när de flesta killar bara behövde vara just killar för att få jobb därför att det på den tiden var mannen som var familjförsörjare och de flesta jobb hade med muskelstyrka att göra. Det finns kvar i könsnormer som rest. 

Zymba: Finns det något sätt att få fler män att plugga vidare?

Ja riv ned könsnormerna och få båda könen att fatta att de ska plugga för att kunna forma sina egna liv bättre i enlighet med sin personliga smak. 

Zymba: Eller behöver vi ens vända trenden?

Ja, jag ser ingen anledning till att män ska bli mer okunniga när mansrollen redan säger att det är omanligt att tänka. Det förnedrar och försämrar för båda könen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: få båda könen att fatta att de ska plugga för att kunna forma sina egna liv

samtycker inte här 

blir provocerad 

om du syftar på att "plugga" i skola alltså. 

finns ju möjligheter vid sidan om, med internet som redskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Många män skaffar jobb som inte kräver högskolestudier. Typ VVS, teknik, rörmokare, svetsare, <insert industrijobb>. 

Källa: Gick på gymnasieskola med industrilinjer och de bestod av 99% killar. 

Tänkte också detta. Det bör vara den största anledningen.


   
SvaraCitera
mynona

S3ON: samtycker inte här 

blir provocerad 

om du syftar på att "plugga" i skola alltså. 

finns ju möjligheter vid sidan om, med internet som redskap.

Du tog inte med hela meningen: 

mynona: de ska plugga för att kunna forma sina egna liv bättre

...dvs det går utan också, men det är lättare/dvs bättre om man har det redskap en utbildning ger. Jag är dock den sista personen som bör framhäva mig som något präktighetens hurtiga exempel på ambition då jag säkert slutar på gatan, så ingen fara där. Är i vilket fall som helst autodidakt.


   
SvaraCitera