Aviseringar
Rensa alla

Flickvän förbjuder kompis att umgås med mig


Ämnesstartare

För er som inte orkar läsa hela texten finns en sammanfattning längst ned eller läs endast de fetmarkerade delarna!

Hej, har ett ”litet” problem och skulle gärna vilja ha hjälp av er hur jag ska hantera situationen. Jag är 19år, och har sedan jag var ca 1år varit bästa vän med en kille som vi här kan kalla Alex. Alex och jag bor på samma gata och har gjort sedan… ja alltid. Vi har växt upp tillsammans, vi har ofta umgåtts nästan dagligen. Man kan säga att vi är mer än bästa vänner. Han är som min bror. Vi kan allt om varandra och det räcker ofta att vi bara tittar på varandra för att förstå vad den andra ska säga. Det är som att vi har format varandra med tanke på hur mycket vi umgåtts igenom livet. Vi har så många gemensamma minnen och har alltid väldigt kul tillsammans.

För 2år sedan träffade jag min nuvarande flickvän. Även om det delvis lett till att jag och Alex umgåtts något mindre har jag ändå varit väldigt noga med att min relation med min flickvän inte ska skada min och Alex vänskap. Och det har fungerat bra. Hon förstår mycket väl att jag vill umgås med mina vänner och blir glad av att ja har roligt med mina vänner, även om hon inte är med.

Men nu till problemet. För ca 4 månader träffade Alex en tjej, som även var hans första tjej. Till en början påverkade detta inte min och Alex vänskap särskilt mycket. Såklart så spenderade han tid med henne men det förstår jag ju, det är jag ju helt okej med och jag blir såklart glad av att se min bästa vän vara kär för första gången. Vad som inte gör mig glad är det som har hänt det senaste. För efter ett tag börjar hon så fort han och jag umgås att börja skriva massa saker till honom, massa konstiga och taskiga saker som gör Alex ledsen, orolig och nedstämd… Saker som ger honom skuldkänslor. Det kan vara saker så som ”Älskar du verkligen mig?”, ”Är du otrogen mot mig?”, ”Kan du inte komma till mig istället?”, ”Jag vill inte se min pojkvän ha roligt med någon annan”. Han var då även tvungen att skicka bevis på att han var med mig genom att skicka bilder på mig och han var även tvungen att typ skicka det så snabbt som det bara går. Svarade han inte direkt när hon skrev tog det hus i helvete. Detta resulterade i att han i princip bara satt med sin telefon och skrev till henne och det blev liksom väldigt tråkigt att umgås när allt hela tiden skulle handla om henne och att hon var arg/ledsen. Men enligt honom var det bara såhär när han umgicks med mig, aldrig annars. Det blev då svårt för mig och Alex att ha roligt när vi umgicks tillsammans för hon kom alltid och dödade stämningen.

Men det blir värre än såhär. För ca 3 månader sedan slutade jag och Alex att umgås nästan helt. Det jag fick som svar när jag frågade om vi skulle göra något var typ ”kan inte” eller ”är med *tjejen*” eller ”orkar inte” osv… Jag börjar då att fråga om vi skulle göra något längre fram i tiden istället typ nästa helg eller nästa vecka men även då fick man svaret att det inte går. Börjar då ge upp och tänker då att jag helt enkelt får sluta umgås med honom om det ska vara såhär. Vilket fick mig att bli väldigt ledsen för vill verkligen inte förlora den fina vänskapen vi har och vill verkligen inte kasta bort våra 18år tillsammans. Har verkligen mått väldigt dåligt, och även förklarat för honom hur jag känner men jag har då mötts av mest ignorans kring det hela.

Men igår umgicks vi igen för första gången på 3 månader… eller vi pratade Skype i alla fall och spelade lite som på den gamla goda tiden. Jag frågade då om han ville gå ut en sväng för det var så fint väder. Då svarar han ”Näää... Det regnar utan…. Vad ska vi göra ute… Kan vi inte bara spela” bla bla bla (Det regnade inte, var 30 grader och sol). Får med honom ut i alla fall och har det ganska kul som vi hade förr. Men helt plötsligt så flippar flickvännen ur och jag ser hur Alex börjar gråta, sparkar på sin bil och blir riktigt arg. Men han vägrar berätta varför. Jag frågar honom om det handlar om mig och han svarar ”kanske”. Det visa sig att det jag under de senaste 3 månaderna trott har varit sant. HON HAR FÖRBJUDIT HONOM ATT UMGÅS MED MIG. För den ända han får umgås med är henne. Ingen annan. Han förklarar att han är väldigt ledsen över hur det har varit de senaste månaderna mellan honom och mig och att han egentligen vill umgås med mig. Jag förklara då att han måste visa henne att hon inte kan bestämma över honom, och att han måste visa henne vart gränserna går, och han håller med mig. Jag förstår ju nu varför han inte ville gå ut, för då skulle han behöva redovisa vem han var ute med och då skulle det ta hus i helvete igen. Jag förstår nu varför inte han visade någon empati för när jag förklarade att jag blev ledsen av att han dissa mig hela tiden, för han var då hos henne och hon tvinga förmodligen honom att skriva att han inte kan umgås med mig längre eftersom han har flickvän. Hon har totalt manipulerat honom och utnyttjat honom så att han inte ska ha några vänner kvar, så den ända han ska ha kvar i sitt liv är henne och så han därför inte skulle våga göra slut om han nu skulle vilja det.

Sammanfattning:

Min bästa vän sedan 18år tillbaka får inte umgås med någon annan än henne och om han gör det så blir hon förbannad och hotar nästan med att göra slut. Min kompis vill dock fortfarande umgås med mig och mår dåligt av att han inte kan det.

Min fråga är således, det kommer inte att lösa sig även om han förklarar att han måste få umgås med sina vänner också, så hur ska jag hjälpa min bästa vän. Jag vill absolut inte vara anledningen till att de gör slut. Men hur ska jag få honom att verkligen inse att hennes beteende inte är acceptabelt. Har ju pratat med honom och han håller med mig men det känns inte som att saker har förändrats för det.

Snälla hjälp!


   
Citera

Om han verkligen gillar henne och vill va med henne oavsett, that's none of your business. Om hennes beteende är acceptabelt eller inte, det är inte för dig att avgöra. Blanda dig inte i andras relationer, för guds skull. Han har en hjärna och kan fatta beslut själv. Den är han som ska lösa det inte du, herregud. Shockerad


   
SvaraCitera

widediaper: Om hennes beteende är acceptabelt eller inte, det är inte för dig att avgöra. Blanda dig inte i andras relationer, för guds skull.

Jag instämmer inte


   
SvaraCitera

123fendas:

Jag instämmer inte

du har rentav lust att presentera en annan åsikt?


   
SvaraCitera
Cobrak

widediaper:
Om han verkligen gillar henne och vill va med henne oavsett, that's none of your business. Om hennes beteende är acceptabelt eller inte, det är inte för dig att avgöra. Blanda dig inte i andras relationer, för guds skull. Han har en hjärna och kan fatta beslut själv. Den är han som ska lösa det inte du, herregud. Shockerad

så han ska med andra ord fortsätta att leva i en destruktiv och manipulativ relation? samt, du tror på riktigt att det är så lätt att fatta egna beslut då? om det var så lätt hade han inte gått med på allt som sin flickvän säger.


   
SvaraCitera

Cobrak:

så han ska med andra ord fortsätta att leva i en destruktiv och manipulativ relation? samt, du tror på riktigt att det är så lätt att fatta egna beslut då? om det var så lätt hade han inte gått med på allt som sin flickvän säger.

Asså vad än som händer, det är han som ska ta hand om sitt förhållande och ingen annan. Han behöver ju inte en nanny för varje förhållande, han måste ju lära sig nån gång. Det är han som får avgöra ifall relationen är manipulativ o destruktiv inte du och jag. Du vet inte vad som pågår mellan dom? Det ksk är ett jävligt bra sex som håller honom fast vid henne. 

Jag säger det av egen erfarenhet, det är skit jobbigt och störande när alla andra tror att dom vet mer om mitt förhållande än vad jag vet, och försöker hjälpa mig att förbättra det. Jag kanske inte vill det? Jag ksk tycker att det är skönt att slippa träffa vissa vänner/personer och nu har jag äntligen fått en rimligt ursäkt? Skeptisk you'll never know


   
SvaraCitera

tony switchblade:

du har rentav lust att presentera en annan åsikt?

Cool


   
SvaraCitera
Cobrak

om jag var i ts situation hade jag försökt visa stöd för min bästa vän, men även varit noga med att vara ärlig med hur jag ser på situationen samt ställa ett ultimatum. det är jobbigt, men vissa situationer kräver att man konfronterar. hade ju då fan inte låtit honom kasta bort vår vänskap för att hans flickvän förbjuder kontakt mellan oss.


   
SvaraCitera
Cobrak

widediaper:

Asså vad än som händer, det är han som ska ta hand om sitt förhållande och ingen annan. Han behöver ju inte en nanny för varje förhållande, han måste ju lära sig nån gång. Det är han som får avgöra ifall relationen är manipulativ o destruktiv inte du och jag. Du vet inte vad som pågår mellan dom? Det ksk är ett jävligt bra sex som håller honom fast vid henne. 

Jag säger det av egen erfarenhet, det är skit jobbigt och störande när alla andra tror att dom vet mer om mitt förhållande än vad jag vet, och försöker hjälpa mig att förbättra det. Jag kanske inte vill det? Jag ksk tycker att det är skönt att slippa träffa vissa vänner/personer och nu har jag äntligen fått en rimligt ursäkt? Skeptisk you'll never know

det är ju uppenbart att flickvännen använder manipulativa metoder för att få sin vilja igenom. vad ska hon mer göra för att det ska vara tydligt? låsa in honom i ett rum? hon bokstavligen förbjuder honom att ens få ha kontakt med sin bästa vän. hur manipulativt är inte det?

sedan ja, det är hans ansvar att säga ifrån, men det kan vara så att han inte vet hur han ska gå tillväga. ja, det kan bero på flera anledningar, men det kan också bero på att det är väldigt svårt att lämna en manipulativ relation beroende på hur stabil man är - och denna killen verkar inte vara stabil för fem öre.

tror det är mer komplext än att bara ”lägga sig i” i detta fallet. ts är ju genuint orolig, och enligt mig har hon goda själ till det. och om det skulle vara så att han struntar i sin bästa vän pga han inte orkar med henne men inte har varit ärlig med det eller för att ”sexet är så bra”, då är han en idiot. men som sagt, tror det är mer komplext än så.

har själv mycket erfarenhet av manipulativa människor och kan ju säga att jag känner igen det typiska mönstret i flickvännens beteende.


   
SvaraCitera

Gillar inte när folk lägger sig i andras förhållanden men detta är ett undantag, det låter som att hon är väldigt manipulativ och att din vän har väldigt svårt att hantera situationen pga att det är hans första seriösa förhållande, jag anar också att han har inte världens bästa självförtroende. Jag rekommenderar ärligt talat att berätta rakt upp och ner att han bör dumpa henne innan hon sårar honom ännu mera. Den där relationen kommer inte sluta bra för han oavsett om ni umgås eller inte.

Jag önskar dig lycka tillParty


   
SvaraCitera

Cobrak:

det är ju uppenbart att flickvännen använder manipulativa metoder för att få sin vilja igenom. vad ska hon mer göra för att det ska vara tydligt? låsa in honom i ett rum? hon bokstavligen förbjuder honom att ens få ha kontakt med sin bästa vän. hur manipulativt är inte det?

sedan ja, det är hans ansvar att säga ifrån, men det kan vara så att han inte vet hur han ska gå tillväga. ja, det kan bero på flera anledningar, men det kan också bero på att det är väldigt svårt att lämna en manipulativ relation beroende på hur stabil man är - och denna killen verkar inte vara stabil för fem öre.

tror det är mer komplext än att bara ”lägga sig i” i detta fallet. ts är ju genuint orolig, och enligt mig har hon goda själ till det. och om det skulle vara så att han struntar i sin bästa vän pga han inte orkar med henne men inte har varit ärlig med det eller för att ”sexet är så bra”, då är han en idiot. men som sagt, tror det är mer komplext än så.

har själv mycket erfarenhet av manipulativa människor och kan ju säga att jag känner igen det typiska mönstret i flickvännens beteende.

Du säger kanske och du verkar inte ha förstått poängen. Vad än som händer är det hans beslut. Låt tjejen va manipulativ då! Du har väl ingen aning vad som pågår, du vet inte hur de är, du känner inte tjejen och va hon har gått igenom, är det verkligen rimligt att blanda sig i bara för att man "tror" att kompisen behöver hjälp.
om han verkligen litar på sin vän och behöver hjälp säger han ifrån, annars har han antingen inga problem  eller vill inte prata om det med en viss person.


   
SvaraCitera

Av alla långa essätrådar så är detta den bästa jag har läst. Inte på grund av innehållet men på grund av formatet. Dels är stavningen och grammatiken INTE under all kritik som med de flesta andra trådar, vilket gör den ovanligt läsvänlig. Den otroliga TL;DR typen av format med en sammanfattning i botten får mig också att njuta av att någon har lagt ner tid och brytt sig om att man faktiskt ska orka sig igenom den. 

Jag ger därför tack till TS för visat engagemang och hänsyn till sina medmänniskor. Vi behöver fler trådar skrivna på detta sätt! Hjärta


   
SvaraCitera

Tror det bästa man kan göra är att försöka undvika skapa konflikter med vännen. Klaga inte på hans flickvän eller hans egna beslut. Men hör av dig emellanåt å visa att du finns där. Så när han väl inser hur kass situation han satt sig i å vill lämna henne så finns det fortfarande människor att höra av sig till. Det gör det betydligt lättare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

widediaper:
Om han verkligen gillar henne och vill va med henne oavsett, that's none of your business. Om hennes beteende är acceptabelt eller inte, det är inte för dig att avgöra. Blanda dig inte i andras relationer, för guds skull. Han har en hjärna och kan fatta beslut själv. Den är han som ska lösa det inte du, herregud. Shockerad

Som jag skrev i texten, jag vill verkligen inte vara anledningen till att det tar slut och vill därför inte lägga mig i. Men att se hur hon styr över honom gör verkligen ont. Är det egentligen inte mer fel av mig då att inte lägga mig i? Ofta så ser man inte själv att en relation är skadlig för ens efteråt. Särskilt inte när det är ens första och man inte vet hur en relation riktigt fungerar. Har inte jag ett ansvar då att se till att han inte utnyttjas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:
om jag var i ts situation hade jag försökt visa stöd för min bästa vän, men även varit noga med att vara ärlig med hur jag ser på situationen samt ställa ett ultimatum. det är jobbigt, men vissa situationer kräver att man konfronterar. hade ju då fan inte låtit honom kasta bort vår vänskap för att hans flickvän förbjuder kontakt mellan oss.

Jag har visat mitt stöd, och han var väldigt tacksam och glad över det. Vi brukar aldrig prata känslor egentligen. Men när han uttryckte att han var glad att jag fanns där för honom kändes det väldigt genuint. Frågan är bara hur man ska få vidare nu? Helst så att han och jag kan umgås och de två fortfarande vara tillsammans. Om han ska göra slut vill jag att han ska göra det av egen vilja, fast självklart finns jag där som stöd. Det ända jag vill är att hon ska acceptera att han och jag ska umgås utan att förstöra det roliga. Jag menar när jag och han umgås slutar min flickvän iprincip att skriva till mig för att hon vill att vi ska kunna umgås i fred. Har väll inget problem med att de skriver. Problemet är ju sakerna hon skriver just när han och jag umgås...


   
SvaraCitera