Aviseringar
Rensa alla

Flickvän förbjuder kompis att umgås med mig


Ämnesstartare

OnkelHubert:
Av alla långa essätrådar så är detta den bästa jag har läst. Inte på grund av innehållet men på grund av formatet. Dels är stavningen och grammatiken INTE under all kritik som med de flesta andra trådar, vilket gör den ovanligt läsvänlig. Den otroliga TL;DR typen av format med en sammanfattning i botten får mig också att njuta av att någon har lagt ner tid och brytt sig om att man faktiskt ska orka sig igenom den. 

Jag ger därför tack till TS för visat engagemang och hänsyn till sina medmänniskor. Vi behöver fler trådar skrivna på detta sätt! Hjärta

Gjorde mitt bästa, vill man ha svar så får man ju se till att folk faktiskt orkar läsa 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

widediaper:

du känner inte tjejen och va hon har gått igenom

Om vi säger att hon har gått igenom jobbiga saker i livet som resulterat i detta beteende. Är det verkligen rättfärdigat att bete sig såhär bara för det? Oavsett vad man gått igenom i livet ska väll inte det vara en anledning till att få andra att må dåligt?


   
SvaraCitera

hejjagvetintevadjagskaheta:

Som jag skrev i texten, jag vill verkligen inte vara anledningen till att det tar slut och vill därför inte lägga mig i. Men att se hur hon styr över honom gör verkligen ont. Är det egentligen inte mer fel av mig då att inte lägga mig i? Ofta så ser man inte själv att en relation är skadlig för ens efteråt. Särskilt inte när det är ens första och man inte vet hur en relation riktigt fungerar. Har inte jag ett ansvar då att se till att han inte utnyttjas?

Det beror mycket på din relation med honom , om han verkligen känner sig trygg med dig säger han ifrån och ber om hjälp om han behöver det. Att lägga sig i, är nästa aldrig bra speciellt när det handlar om tonårs relationer. Klart det gör ont att se sin bästa vän bli styrd men det är inte din sak eller nån annans (förutom hans föräldrar ifall det gick över gränsen) att lösa det här. 


   
SvaraCitera

widediaper: Att lägga sig i, är nästa aldrig bra

Nu är det dock uppenbart att något är på tok för fel och då borde man lägga sig i. Om sedan kompisen säger att man inte ska det så får man backa undan och höra av sig då och då för att visa att man finns kvar om den behöver en.

Det tjejen gör är inte okej någonstans. Hon har ingen rätt att kontrollera en annan person på det sättet.

Du skrev i ditt första inlägg här att "Alex" har en hjärna och kan bestämma själv. Helt klart sant men ibland måste någon annan öppna hans ögon för att han ska inse vad han hamnat i. Vilket inte är det lättaste när man är kär upp över öronen och blundar för det dåliga.


   
SvaraCitera

hejjagvetintevadjagskaheta:

Om vi säger att hon har gått igenom jobbiga saker i livet som resulterat i detta beteende. Är det verkligen rättfärdigat att bete sig såhär bara för det? Oavsett vad man gått igenom i livet ska väll inte det vara en anledning till att få andra att må dåligt?

Tyvärr är det så (iaf för mig) att respektera människors bakgrund och vad de har gått igenom. Du har rätt i att hon får inte bete sig så här pga det men det kanske hjälper dig att förstå att det är inte så att hon gör det med flyt eller bara för att hon vill retas med din vän.

De älskar varandra tydligen, och när man är kär ser man inga brister eller dåliga egenskaper hos den personen man är kär i. Du ser det från ditt perspektiv, att han har det jobbigt men du kan aldrig se det från deras perspektiv. Jag tycker att du borde tänka efter och se till att finnas där för din vän när han går igenom såna jobbiga situationer, väck inte hans aggression och säg att han måste göra slut. Istället hjälp honom och hans tjej att lösa problemet tsm, hans flickän är hans val. Om du är en äkta vän ska du respektera det och stödja din vän oavsett vad, du måste sluta va självisk och bry dig om hur hans relation går med DIG för det är inte du som är viktigt här utan hans tjej, hon som han är kär i.

** kan låta lite hård men menar inget illa


   
SvaraCitera

Lav:

Nu är det dock uppenbart att något är på tok för fel och då borde man lägga sig i. Om sedan kompisen säger att man inte ska det så får man backa undan och höra av sig då och då för att visa att man finns kvar om den behöver en.

Det tjejen gör är inte okej någonstans. Hon har ingen rätt att kontrollera en annan person på det sättet.

Du skrev i ditt första inlägg här att "Alex" har en hjärna och kan bestämma själv. Helt klart sant men ibland måste någon annan öppna hans ögon för att han ska inse vad han hamnat i. Vilket inte är det lättaste när man är kär upp över öronen och blundar för det dåliga.

Med tanken på att jag har varit Alex förut ( 2 ggr faktiskt) tycker jag att hon inte ska lägga sig i, för ett 3 års förhållande gick åt helvete efter att mina vänner försökte hjälpa mig, just saying. Man står tyvärr närmare sina killkompisar när det gäller sånt. Själv tycker jag att prioriteringen här är först föräldrarna, bästa killkompisar och sen får hon göra vad hon vill.

Och två av mina vänner som skulle göra som hon nu vill göra dvs "hjälpa Alex" förstörde ALLT, jag blev dumpad OCH mina vänner lämnade mig 🙂 För att jag "valde" min tjej före dom. Och min tjej trodde att jag "valde" mina vänner före henne. Det blir ett sånt drama man inte vill ha. Låt honom va han kan lösa det själv. Eller det kanske är en smaksak, jag säger det bara av egna erfarenheter, hon gör ju såklart vad hon tycker är bäst. 


   
SvaraCitera
time
 time

Din vän är i ett kontrollerande och destruktivt förhållande. Visa att du fortfarande finns där och ge inte upp på honom. Lova att finnas kvar och vara hans vän oavsett om han fortsätter vara i förhållandet eller gör slut. Har ni fler gemensamma vänner som kan stötta upp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Din vän är i ett kontrollerande och destruktivt förhållande. Visa att du fortfarande finns där och ge inte upp på honom. Lova att finnas kvar och vara hans vän oavsett om han fortsätter vara i förhållandet eller gör slut. Har ni fler gemensamma vänner som kan stötta upp?

Inte som vi båda står så nära


   
SvaraCitera
time
 time

hejjagvetintevadjagskaheta:

Inte som vi båda står så nära

Usch vad tråkigt för din vän. Ledsen Har ni träffats alla tre? Skulle det funka att sätta sig ner och snacka tillsammans med flickvännen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Usch vad tråkigt för din vän. Ledsen Har ni träffats alla tre? Skulle det funka att sätta sig ner och snacka tillsammans med flickvännen?

Ja vi har träffats alla tre. Hon var otroligt dryg mot mig och så fort jag sa nått så fick jag någon spydig kommentar tillbaka av henne. Hon klarar verkligen inte av att hans uppmärksamhet riktas mot något annat än henne. Var öppensinnad innan jag träffa henne men hon förstörde det ganska snabbt 


   
SvaraCitera
time
 time

hejjagvetintevadjagskaheta: Hon var otroligt dryg mot mig och så fort jag sa nått så fick jag någon spydig kommentar tillbaka av henne.

Kan du tänka dig att testa igen för att specifikt snacka om att du saknar din kompis och undrar vad som har hänt (dvs låtsas som att du inte vet att hon kontrollerar honom) och ber henne att inte vara otrevlig om hon säger spydiga saker? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Kan du tänka dig att testa igen för att specifikt snacka om att du saknar din kompis och undrar vad som har hänt (dvs låtsas som att du inte vet att hon kontrollerar honom) och ber henne att inte vara otrevlig om hon säger spydiga saker? 

Man kan ju alltid testa. Gör vad som helst just nu bara det blir bättre. Skiter i detta för min egen del men vill inte se hur min kompis behandlas utan att se det själv...


   
SvaraCitera
evene

Har enbart läst rubriken och inte texten. Men ja din flickvän verkar vara världens douche. Gör slut med hon.


   
SvaraCitera
time
 time

evene:
Har enbart läst rubriken och inte texten. Men ja din flickvän verkar vara världens douche. Gör slut med hon.

Ett tips är att läsa texten.


   
SvaraCitera