Aviseringar
Rensa alla

Flouxetin + alkohol


Ämnesstartare

Har ätit flouxetin i ungefär 2 veckor och nu ikväll är det fest. Jag tar min tablett (20 mg) varje dag klockan 17.00. Är det någon som vet om jag ändå kan dricka öl/cider fast jag tar de här medicinerna. Vad kan hända? Vad rekommenderar ni?


   
Citera

"Alkohol:

Kombinationen av Fluoxetin Mylan och alkohol rekommenderas ej."

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20031003000043


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"rekommenderas ej"
Om det skulle vara dödligt skulle det väll typ stå "Det är absolut förbjudet att kombinera alkohol och flouxetin". Jag menar vad kan hända?


   
SvaraCitera

Min läkare sa att det är ok att dricka alkohol när man äter flouxetin men inget att rekomendera.

Du kommer bli grymt lätt påverkad.
Jag tar två 20mg varje kväll och lyckades bli full på 2 st 4.5 cider när jag inte tänkte mig för.

Om du ska dricka medans du äter medicin drick jävligt sakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är 15 år, man, smal kroppsbyggnad, brukar bli full på 6-7 burkar 4.5. så typ 3 burkar?


   
SvaraCitera

Adopterad:

är 15 år, man, smal kroppsbyggnad, brukar bli full på 6-7 burkar 4.5. så typ 3 burkar?

du verkar lättpåverkad, om jag var du skulle jag inte dricka mer än någon enstaka öl/cider


   
SvaraCitera

Mer leverskada.


   
SvaraCitera

Alltså, fluoxetinet tär på levern, och alkohol förvärrar't.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LEVERSKADOR!!!!!!!!!!!!!11 + aids


   
SvaraCitera

Har testat, man blir väldigt lättpåverkad. [party]


   
SvaraCitera

"man lever bara en gång"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du bör inte dricka alkohol alls när du är deprimerad - men det är kanske inte lönt att försöka hålla på den linjen.

Baksmällan du får av sprit när du mår psykiskt dåligt är värre än den som fullt friska får. Det finns en större chans att du får ångest, desto mer sprit, desto värre. SSRI, som fluoxetin/prozac är, gör att alkoholen blir mer potent, d.v.s. du blir lättare full, lättare allt dåligt som alkohol gör med dig.

En annan sak att notera är att man mår sämre under de initiala veckorna med behandling av SSRI-mediciner. Det kan resultera i att du mår sämre än någonsin, och detta är ingen hit att kombinera med sprit, som faktiskt kan utlösa ångest eller skov av starkare nedstämdhet.

Så, om du måste dricka: drick mindre än vanligt. Mycket mindre. Halvera, minst, och se till att du inte är ensam under kvällen, på vägen hem, eller på dagen efteråt. Och kom ihåg att dricka mycket vatten!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera