Aviseringar
Rensa alla

Flygledare?


Ämnesstartare

Jag går i nian och ska börja gymnasiet till hösten. Jag har velat länge mellan olika jobb men har funderat över flygledare. Vilken linje lämpar sig bäst då?


   
Citera

Flygteknik kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alvas:

Vilken linje lämpar sig bäst då?

Det läser man väl till på högskolenivå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Det läser man väl till på högskolenivå?

Jo, men jag funderade mest över vilken linje man får bäst behörighet till utbildningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.bliflygledare.nu/

Behörighet:

Gymnasiebetyg
Grundläggande behörighet för högskolestudier eller motsvarande kunskaper som Luftfartsverket bedömer likvärdiga.

Särskild behörighet i följande ämnen

Engelska

Kurs B

Betyg: Lägst VG

Matematik

Kurs C

Betyg: Lägst VG eller

Kurs C + D

lägst G+G

Svenska språket

Kurs B

Betyg: Lägst VG

Samhällskunskap

Kurs A

Betyg: Lägst G

Naturkunskap

Kurs A

Betyg: Lägst G

Religionskunskap

Kurs A

Betyg: Lägst G

Medicinska krav
• Fullt frisk
• Synskärpa på vardera ögat med eller utan korrektion minst 0,7. Synskärpa mätt med båda ögonen skall vara minst 1.0.

• Om korrektion behövs får ögats refraktion (brytningsfel) inte överstiga + 5 / -6 dioptrier i någon meridian.

• Om du har laseropererat ögonen, kontakta Transportstyrelsen/Luftfart för information.

• Intyg som styrker sökandes värden ska inte vara äldre än 3 månader


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dvs ang matten så lämpar sig naturkunskap bäst, men du kan väll läsa vad som helst och välja till ända till matte D.


   
SvaraCitera

Natur eller teknik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

teknik

Skulle nog jag valt. [smile]


   
SvaraCitera
Kimpas

alvas:

Vilken linje lämpar sig bäst då?

Natur eller Teknik är det som ger dig garanti att du läser ända upp till den mattenivån som krävs. Eftersom det införs nya betygssystem, nya kursnamn, nytt kursinnehåll och vilka nivåer dessa kurser kommer ligga på är det ganska svårt att säga exakt hur intagningskraven kommer se ut för 95:or och yngre. Men det borde nog inte vara några problem om du väljer NA eller TE


   
SvaraCitera