Aviseringar
Rensa alla

"Flykting" bakom terrorattacken


Fattar folk på allvar inte - trots att det upprepats i TV - att anledningen till att Frankrike drabbats av två terrordåd på mindre än ett år har att göra med Frankrikes inblandning i Syrien-kriget????? Vilket innebär att chansen för att något sådant här skulle inträffa i Sverige är för närvarande mycket lägre - även om den finns. IS har inte så mycket anledning att utföra hämndaktioner mot Sverige - än. Jag gissar på att Ryssland står på tur.

Hjärta


   
SvaraCitera

H.ODST: Hur kan norrmän då vara farligare? Känner mig väldigt lost
Jag menar Breivik sitter ju inne, terror situationen is still going on.

det jag skrev var inte avsett att överanalyseras, men mitt resonemang var att breivik har fler kills än vad den genomsnittliga paristerroristen fick. och problemet med högerextrema våldsverkare är väl inte mer löst än vad problemet med islamistiska terrorister är.

som sagt, inte en djuplodad analys, bara en illustration av vad resonemanget jag reagerade på har för konsekvenser om man ska tillämpa det konsekvent. jag tror inte att en genomsnittlig flykting har mer gemensamt med en islamistisk terrorist än vad en genomsnittlig norrman har gemensamt med breivik.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Kalle97:

Hur då, genom att lära islamisterna i Sverige genusvetenskap och liknande trams eller?

Att utbilda folk är en bra grej, ja. Du kan ju också behöva sätta dig i den skolbänken, utifrån vad du vanligen skriver.


   
SvaraCitera

Kalle97:

Hur då, genom att lära islamisterna i Sverige genusvetenskap och liknande trams eller?

Nej då, det jag hade i åtanke var främst mer kontrollerade gränser med mindre daltande och byråkrati. Det finns ingen anledning att ta till så drastiska åtgärder som helt stängda gränser. 

Sen vill jag än en gång poängtera att vi inte sitter i samma sits som Frankrike. Sverige är ett relativt neutralt land, och det finns ingen grupp som har både resurser nog och motiv att göra ett liknande dåd i just Sverige. 


   
SvaraCitera

Kalle97:
Ja som det nu ser ut så var en av gärningsmännen nyanländ flykting från Syrien. Dags för Europa att stänga gränsen eller?
  http://www.express.co.uk/news/world/619447/Paris-terrorist-Syrian-refugee-Greece-government-official

Varför vill du att Europa ska stänga gränserna? VARFÖR vill du inte rädda liv? Bara för att några människor gjorde ett terrorattack i Paris så betyder det inte att alla miljontals flyktingar också gör det. Sen så undrar jag varför alla gråter för att 130 pers har dött i Paris och jag slår vad att ingen av er vet om attacken i lebanon.


   
SvaraCitera

Kalle97:

Jag vill hindra ISIS att fly hit

Men du vill även hindra människor att fly ifrås IS...


   
SvaraCitera

Kalle97:
Ja som det nu ser ut så var en av gärningsmännen nyanländ flykting från Syrien. Dags för Europa att stänga gränsen eller?
  http://www.express.co.uk/news/world/619447/Paris-terrorist-Syrian-refugee-Greece-government-official

Man kan undra vad detta ska sluta med?


   
SvaraCitera

Visar problemet när vi tar emot människor från länder och kulturer med helt andra värderingar än våra och inte har kontroll på att det är "rätt" personer som kommer hit. Finns stor andel, på sina håll en majoritet, av muslimerna i Mellanöstern som stödjer terrorism. Vi måste hitta ett sätt att se till att dessa ej kommer in i Europa. Kan vi inte det är det bättre att inte ta emot några alls - för egen säkerhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Akolia:

Varför vill du att Europa ska stänga gränserna? VARFÖR vill du inte rädda liv? Bara för att några människor gjorde ett terrorattack i Paris så betyder det inte att alla miljontals flyktingar också gör det. Sen så undrar jag varför alla gråter för att 130 pers har dött i Paris och jag slår vad att ingen av er vet om attacken i lebanon.

1. Jag vill rädda liv genom att ha en kontrollerad invandring. Nu slipper ju precis vem som helst över gränsen till Europa, b.la. ISIS terrorsiter och vi har ju sett vad som händer då...
2. Orsaken till att folk bryr sej mer om Paris än Libanon är enkel: Paris är i Europa och är kulturellt sett närmare oss än vad Libanon är. Dessutom händer det hela tiden terrorattacker i Arabvärlden; varför inte göra stor sak av alla terrorattacker i b.la. Israel/Syrien/Irak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

samhällskritikern:

Man kan undra vad detta ska sluta med?

Antingen att Europa håller gränserna öppna ---> fler terrorister kommer hit och fler terrordåd kommer att ske ELLER så stänger Europa gränsen och allt blir bra igen.


   
SvaraCitera

Kalle97: Antingen att Europa håller gränserna öppna ---> fler terrorister kommer hit och fler terrordåd kommer att ske ELLER så stänger Europa gränsen och allt blir bra igen.

Jo, så tänker du och jag som är smarta intelligenta individer men det märkliga är att varken Sveriges statsminister som är högsta hönset i Sverige eller EU-bossen har ens börjat fundera i dessa tankar och det är ju högst oroväckande.


   
SvaraCitera

Kalle97:

Antingen att Europa håller gränserna öppna ---> fler terrorister kommer hit och fler terrordåd kommer att ske ELLER så stänger Europa gränsen och allt blir bra igen.

det går ju att se på saken ur ett annat perspektiv också. usa har stängda gränser mot omvärlden, och har haft det under ett större antal år, med ett fåtal undantag. men mängden illegala invandrare är ändå omfattande. om fattiga migranter har resurser nog att ta sig från mexiko till usa, så tror jag att organiserade och välfinansierade terrornätverk också kan göra det, således är de som faktiskt drabbas av stängda gränser inte terrorister. eller tänker du att vi skulle klara av att täppa till gränserna bätte än usa, och i så fall hur? allt som behövs är på sin höjd något tiotal personer för att genomföra en attack som den i paris, av den infon vi har i nuläget att döma.


   
SvaraCitera

Kalle97: en av gärningsmännen


   
SvaraCitera

Det har väl ingen större betydelse om det var EN av de 8 terroristerna som var flykting om det just var han som sköt ex 64 oskyldiga konsertbesökare. 


   
SvaraCitera

Kalle97:

1. Jag vill rädda liv genom att ha en kontrollerad invandring. Nu slipper ju precis vem som helst över gränsen till Europa, b.la. ISIS terrorsiter och vi har ju sett vad som händer då...
2. Orsaken till att folk bryr sej mer om Paris än Libanon är enkel: Paris är i Europa och är kulturellt sett närmare oss än vad Libanon är. Dessutom händer det hela tiden terrorattacker i Arabvärlden; varför inte göra stor sak av alla terrorattacker i b.la. Israel/Syrien/Irak?

Not true.. Bara för att det inte händer i Europa betyder inte det att vi inte blir berörda av det. Det här betyder ju att situationen där är ju så jävla dålig så de har lyckats ta sig till Europa nu också. Förstår du vad det innebär? Så många muslimer och icke-muslimer dödas i mellanöstern varje dag utan att en enda människa reagerar här. Usa ska börja ta till starkare medel för att bekämpa IS, varför? För att de attackerade Frankrike. Ingen bryr sig ett enda skit om de stackars människorna som är fast i samma land/område som de. Man räddar inte liv genom att ha en "kontrollerad invandring", man försöker rädda sig själv genom att ha en kontrollerad invandring och man väljer att hjälpa vissa medans man kollar på när de andra blir dödade. Det här tog jag upp i ett annat forum också men om det handlar om hur långt bort de är osv. Kom ihåg att man bad för offren i Paris i Palestina ..


   
SvaraCitera