Aviseringar
Rensa alla

flyktingsituationen - vad kan du göra?


Ämnesstartare

Niklas:
Jag har sett en hel del som startat insamlingar till flyktingar som redan är i Europa eller i Sverige. Det var detta jag syftade på att man inte borde göra utan istället lägga pengarna på exempelvis UNHCR, vilket jag också länkade till. Ser inte vad problemet är alls faktiskt. Trodde tråden syftade till just att beskriva vad man kan göra för att hjälpa flyktingar..

din åsikt om att det är onödigt att hjälpa vissa var överflödig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

petite:

din åsikt om att det är onödigt att hjälpa vissa var överflödig. 

Det var snarare en åsikt om att det är bäst att lägga resurserna där det behövs allra mest. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

petite:

din åsikt om att det är onödigt att hjälpa vissa var överflödig. 

din åsikt om att vissa åsikter är överflödiga var onödig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Det var snarare en åsikt om att det är bäst att lägga resurserna där det behövs allra mest. 

Men varför ska vi inte hjälpa den som har lyckats ta sig hit? dina politiker är miljonärer men du tycker att stöd för den som har förlorat sin familj, korsat hav och land och tagit sig hit är överflödig? sd kommer inte direkt med lösningen för problemen i syrien och Irak. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

din åsikt om att vissa åsikter är överflödiga var onödig

du som verkar ha något emot mig på personlig nivå kan väl skicka ett pm om du så gärna måste vara arrogant i mina trådar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

petite:

du som verkar ha något emot mig på personlig nivå kan väl skicka ett pm om du så gärna måste vara arrogant i mina trådar.

dina trådar är arroganta

kanske nåt att ta en kik på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

petite:

Men varför ska vi inte hjälpa den som har lyckats ta sig hit? dina politiker är miljonärer men du tycker att stöd för den som har förlorat sin familj, korsat hav och land och tagit sig hit är överflödig? sd kommer inte direkt med lösningen för problemen i syrien och Irak. 

Varje krona som läggs här på flyktingar eller invandring hade gjort mycket mer nytta i biståndspengar till närområdet. Det är verkligheten och det man ständigt bör förhålla sig till. 

Dock ser jag inte varför du vill göra politik av det. Trodde tråden syftade till att hjälpa utsatta flyktingar. 


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:

För åtta miljarder kronor hjälper så mycket. 

betydligt mer en att släppa in 100.000 om året.


   
SvaraCitera

petite
EDIT: är du sverigedemokrat eller någon annan sorts brunhöger och tänker skriva något irrelevant behöver du inte ta dig tid att lämna någon kommentar här.

Wohoo! Länge leve yttrandefrihet! Eller vänta.. va?

Nej men ärligt, spelar de för roll om du är SD;are eller inte, but who cares, right?

Det första man kan göra ifall man vill dra sitt strå i stacken är kanske att sluta skriva dumma FB inlägg om att Sverige är dumma som röstar på SD för att de vill ha en mindre invandring. 
Det man gör då är att försöka göra ett internationellt problem till ett nationellt problem.

Jag säger inte att vi bör minska invandringen, men det jag påstår är att där man bör börja att hjälpa till är faktiskt att kritisera andra länder på en mycket större skala, istället för Sverige som redan tar ett ansvar bra mycket större än de flesta EU länder(Typ, schweiz). Man bör ge förslag om att Syriska flyktingar skall kunna ta sig till Turkiet och söka asyl på diverse ambassader där finns, vilket dom ej kan idag. De måste alltså ta sig till Europa och söka asyl. Logik, japp.

Sen är det tyvärr så att i närområdet där sitter de flest, de fattigaste och de som faktiskt behöver mest hjälp, Hans Rosling förklarar de ungefärliga antalen i hans Gapminder foundation youtube kanal, då ser man det uppenbart att där Sverige idag lägger majoriteten av deras pengar, är fel. Men det jag gjorde nu vara att säga att vår nationella lösning skulle kunna lösa internationella problem.

Sammanfattat, lös problemet med internationella lösningr, inte nationella. Detta uppnår vi inte på att gnälla om SD och inte heller på att gnälla på "främlingsfientlighet" och "omänsklighet", utan genom att politikerna tar sig i kragen å skaffar lite stake å säger nått jävla skit med den "lilla" auktoritet vi har i EU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi kan skicka bistånd till hjälporganisationer som kan hjälpa att göra situationen för de 40 miljoner flyktingar i Nordafrika och Syrien dräglig. Både som privatperson genom unicef, unhcr eller dyl. alternativt statens pengar, vilket skulle göra mest skillnad. 

Vi kan offra annars vårt lands ekonomi och släppa in alla som vill, skicka hit de i flygplan och ge dem bidrag. Eller förneka att det får negativa konsekvenser för samtliga parter att göra så, för att inte framstå som rasist eller sverigedemokrat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hästan 11:
ta in tiggarna i mitt hem 

Var en tjej i Norrland som gjorde det för ett tag sedan. Hon blev gruppvåldtagen som tack.

petite: dina politiker är miljonärer men du tycker att stöd för den som har förlorat sin familj, korsat hav och land och tagit sig hit är överflödig?

Politikerna kanske är det, men pensionärerna, de sjuka och de arbetslösa är det inte och det är de som får ta smällen för alla pengar vi lägger på invandringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B.C-:
Jag kan rösta SD och hjälpa flyktingar på plats istället.

Synd dock att detta bara är populistiskt bullshit och används som en ursäkt för att inte lyfta ett finger för flyktingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vestibulit:

Var en tjej i Norrland som gjorde det för ett tag sedan. Hon blev gruppvåldtagen som tack.

Politikerna kanske är det, men pensionärerna, de sjuka och de arbetslösa är det inte och det är de som får ta smällen för alla pengar vi lägger på invandringen.

okej när ska vi sluta hjälpa tjejer som blir våldtagna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hästan 11: okej när ska vi sluta hjälpa tjejer som blir våldtagna

Vem har sagt något om det? Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

betydligt mer en att släppa in 100.000 om året.

Har jag sagt annorlunda?


   
SvaraCitera