Aviseringar
Rensa alla

Flytande föda elller Stora soppsamlingstråden


Ämnesstartare

Nej, inget "n".

Nu är det sisåhär att nästa vecka ska jag genomföra en tonsillektomi, det vill säga avlägsna halsmandlarna, och därefter är jag förvisad till enbart flytande föda i några dagar. Därför påkallar jag er uppmärksamhet för att åkalla er hjälp och således samla in lite mer kreativitet till denna bittra tid och förhoppningsvis göra det bästa av situationen.

Denna tråd är med andra ord skapad för att jag vill ha tips till olika typer av flytande föda, soppor och dylikt.

Tack på förhand.


   
Citera

Väldigt mättande potatissoppa med pesto (alltså inget för den som ej käkar kolhydrater):

3-4 potatisar
Vatten (så många skålar soppa du vill äta, eller runt 1 liter)
½ gul lök
1 buljongtärning
1 vitlöksklyfta

(Stavmixer eller motsvarande redskap)

Pesto (grön)
Salt & Peppar

Skala och dela potatisarna i mindre bitar (så att de kokar snabbare). Lägg ner dem i kastrull och slå på vattnet. Mängden vatten kommer att avgöra soppans konsistens, så om du vill ha en väldigt flytande och tunn soppa, ha i lite mer vatten. Om du vill ha en mer trögflytande soppa, ha i lite mindre. Tänk på att en del av vattnet kommer att ångast bort också.
Ställ kastrullen på spisen och ha tillräckligt hög värme för att det ska kunna koka, men ej stormkoka.

Dela den halva löken i bitar och släng ned i kastrullen tillsammans med buljongtärningen.

När det kokat i nån minut kan du även slänga i vitlöksklyftan.

När det har kokat så pass att potatisen är klar tar du kastrullen av spisen och mixar innehållet med hjälp av en stavmixer. Häll ej av vattnet.

När du är nöjd med konsistensen kan du ha i lite pesto, peppar och salt. Smaka av. Klart.

Man kan ha en klick creme fraiche på också, om man gillar sånt.

Hoppas operationen går smärtfritt osv, lycka till.


   
SvaraCitera
KSENIA

1 del mjölk
1 del grädde
några palsternackor (typ 2 lr 3 högst till ca 2-3 portioner pga smakrik rotfrukt)
salt+peppar

skär palsternackorna i minibitar och koka sen allt. när palsternackorna är mjuka mixar du så att snoppan blir slääät. så jäääääääääävla god snoppa alltså på riktigt åh my guuud


   
SvaraCitera
KSENIA

obs ej för mycket salt pga du vill ej ha 1 salt snoppa
kanske inte ens behövs salt förresten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mixa ickeflytande mat och späd ut med vatten och mjölk. Klart.
Mvh Jamie Oliver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker själv att det ser väldigt gott ut. Inte speciellt avancerat heller, borde testat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smoothie är ju nice

eller en enklare variant att ta naturell yoghurt o blanda med juice gärna flera olika juicer

Rödbetsoppa är gott jättegott men kan inte receptet i huvet

Spenat soppa
Ta spenat fryst eller färsk o sen koka den med lite peppar o salt man kan ha gröna ärter i eller lök osv

krämig morotsoppa:
Hacka morötter, chili, vitlök lite o ingefära
fräs en liten stund sen ska det koka upp o koka under lock i 12 min
ha i en mixare eller mixa med en stavmix
krydda med muskatnöt, peppar, salt, lite honung o koriander(tror jag minns inte helt)

Ren buljong eller typ avkok kan va gott att dricka

Ta ba vad som helst hacka/mixa o koka det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Våldsamt mycket tack för hjälpen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gick det fint med operationen o maten? ^ ^ 


   
SvaraCitera
Paseo

synd att jag inte såg detta tidigare råkar nämligen veta hur man gör världens enklaste å godaste potatissoppa.


   
SvaraCitera
Paseo

men nu är det för sen moahahaha


   
SvaraCitera