Aviseringar
Rensa alla

Flytta


Ämnesstartare

hejsan!

Jag undrar lite om om flytt.
Jag är 18 år, och bor hemma med min mamma. Men vi kommer aldrig överens och bara bråkar hela tiden, Så vi båda känner att jag inte kan bo kvar.

Nu undrar jag lite, kan man få pengar av sociala eller något annat, eftersom jag pluggar fortfarande så kan jag inte få ett jobb. Och måste ha pengar till hyra.
Någon som har flyttat och vet hur de kan gå till?

tacksam för svar.[smile]


   
Citera
Åtta

Nej, dina föräldrar är försörjningsskyldiga så länge du går i gymnasiet. Efter det får du helt enkelt ta ett studielån.

Bor du tillräckligt långt ifrån skolan kan du dock eventuellt få inackorderingstillägg (olika i olika kommuner), men det är oftast väldigt lite pengar.


   
SvaraCitera

du KAN få pengar av soc. De gör då först en utredning där de grundligt tar reda på problemens omfattning. När utredningen är klar lämnas den, ihop med ett "behandlingsförslag" in till dina kommunala politiker, som beslutar om de vill ge dig pengar eller inte. Det är en ganska stor cirkus, och pengar får man inte om man inte VERKLIGEN behöver, ibland inte ens då.


   
SvaraCitera

Du kan få inackorderingstillägg om du förklarar din situation för skolan och skaffar många referenser för csn att undersöka. Dock kan du bara få det lägsta beloppet. Men det är ju alltid en bit på vägen.


   
SvaraCitera