Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån


Ämnesstartare

(Visste inte vilken kategori jag skulle ta)

Ni som flyttat hemifrån vid ung ålder, och pluggade någon annanstans, hur löste ni det med hyran och så? Och kunde betala det? (Brats behöver inte svara.)

Jag funderar på att flytta hemifrån till höst, och lär ju få lite inackorderingstillägg men det är ju ändå mycket mer kostnader än bara hyran, andra räkningar, mat osv. Studiebidraget räcker ju inte långt.

Jag är 17 och kan alltså icke jobba. Hur ska man då få det att funka? Hur ska man ha råd? Hur gjorde ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Kittieh:

Jag är 17 och kan alltså icke jobba

Varför inte det?


   
SvaraCitera
Issen

Kittieh:

Jag är 17 och kan alltså icke jobba. Hur ska man då få det att funka? Hur ska man ha råd? Hur gjorde ni?

Föräldrarna måste täcka de sista.

Du kan få bidrag, extra tillägg och inackorderingstillägg, för en jag känner täcker det nästan de 4000 de kostar i månaden att bo på skolan, resten täcker hans föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Varför inte det?

Är ju inte så lätt att få jobb när man är under 18. Om man inte jobbar svart då, men sådant får man väl inte ens prata om här på UM. :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dina föräldrar har försörjningsplikt så det är lugnt ett tag till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Föräldrarna måste täcka de sista.

Du kan få bidrag, extra tillägg och inackorderingstillägg, för en jag känner täcker det nästan de 4000 de kostar i månaden att bo på skolan, resten täcker hans föräldrar.

Jaha, trodde man endast kunde få inackorderingstillägg. Men det beror väl på hur långt ifrån man bor också? För dit jag funderar på att flytta är typ 2-3 timmar härifrån, vet inte hur mycket man får då. Men vad är det för andra bidrag man kan få och på hur mycket? [smile] Har hittat lägenhet för 4000 som verkar bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Är ju inte så lätt att få jobb när man är under 18. Om man inte jobbar svart då, men sådant får man väl inte ens prata om här på UM. :S

Donken finns alltid. Sedan så kan man faktiskt kolla hos matvaruaffärer och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

dina föräldrar har försörjningsplikt så det är lugnt ett tag till

Fast de har också rätt att bestämma huruvida de känner för att betala för att hon bor någon annanstans än hos dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Donken finns alltid. Sedan så kan man faktiskt kolla hos matvaruaffärer och liknande.

Donken är inte riktigt ett alternativ för min del då jag är vegetarian. [rolleyes] Mjo det kan man, men det är ju ändå svårt att få jobb och jag måste ju vara lite mer säker innan jag flyttar, kan ju t.ex inte flytta utan att veta hur jag ska sköta ekonomin, och hoppas på att jag kommer få jobb. :/


   
SvaraCitera
Issen

Kittieh:

Men vad är det för andra bidrag man kan få och på hur mycket? [smile] Har hittat lägenhet för 4000 som verkar bra.

Vet inte vad du kan få mer... eggen lägenhet gör de ju genast dyrare för då tillkommer mat, bredband etc.

Den jag känner bor på folkhögskola, så de är 4000 i månaden med mat etc.


   
SvaraCitera
Issen

Kittieh:

Donken är inte riktigt ett alternativ för min del då jag är vegetarian.

Du ska inte äta maten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Vet inte vad du kan få mer... eggen lägenhet gör de ju genast dyrare för då tillkommer mat, bredband etc.

Den jag känner bor på folkhögskola, så de är 4000 i månaden med mat etc.

Ja precis.. då blir det ju dyrare. :/ Och köpa massa saker till lägenheten och skit. Ah, men folkhögskolan är det ju 18-årsgräns på.. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Du ska inte äta maten.

Nej, men tillaga äckligt kött och sånt? Usch nej. Och även om det så bara fanns vegetariskt där skulle jag inte vilja jobba där i vilket fall som helst, sjukt stressigt och jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast de har också rätt att bestämma huruvida de känner för att betala för att hon bor någon annanstans än hos dem.

Föräldrabalken 1949:381

7 kap. Om underhållsskyldighet

1 §

Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga.

har dom inga pengar kan dom vägra inte annars


   
SvaraCitera
Issen

OF 5:

har dom inga pengar kan dom vägra inte annars

Jo för dom har rätt att bestämma vart hon ska bo.


   
SvaraCitera