Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån


Ämnesstartare

Issen:

Jo för dom har rätt att bestämma vart hon ska bo.

tänkte inte på det[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

å

Min mamma är inte så positiv heller att jag ska flytta hemifrån. Eller, hon säger att det är okej om jag flyttar typ nån timma härifrån, men tre timmar tycker hon är för mycket eftersom hon anser att relationen inte blir densamma om man inte träffas så ofta (vilket ju iofs är sant). 🙁 Min brorsa flyttade t.ex hemifrån för två år sedan, och det är inte alls samma sak längre när man träffas och så. Men så är det, och man måste ju flytta hemifrån nån gång. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Min brorsa flyttade t.ex hemifrån för två år sedan, och det är inte alls samma sak längre när man träffas och så. Men så är det, och man måste ju flytta hemifrån nån gång. [y]

ja visst är det så. personligen så hade jag mycket bättre relation till mina päron förr när jag arbetade och inte bodde hemma pratade med dom varje dag och dom var glada över att prata med en och när man kom hem var det ännu bättre. Nu är det bara gnäll och sura miner.

men alla är ju olika


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ja visst är det så. personligen så hade jag mycket bättre relation till mina päron förr när jag arbetade och inte bodde hemma pratade med dom varje dag och dom var glada över att prata med en och när man kom hem var det ännu bättre. Nu är det bara gnäll och sura miner.

men alla är ju olika

Okej, jag skulle nog också ha bättre relation till mina föräldrar faktiskt. Men det är väl mamma som själv inte skulle uppleva det så. Men det blir ju iaf inte lika mycket bråk och tjaffs och sånt om man träffas mindre ofta. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Men det blir ju iaf inte lika mycket bråk och tjaffs och sånt om man träffas mindre ofta. 😀

tror att det är så att din mamma är lite mammig och inte vill släppa taget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tror att det är så att din mamma är lite mammig och inte vill släppa taget

Mjo. Men ska ju ändå flytta förr eller senare. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Mjo. Men ska ju ändå flytta förr eller senare.

"men morsor är ju alltid morsor" [wink]

å repmånad[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Ni som flyttat hemifrån vid ung ålder, och pluggade någon annanstans, hur löste ni det med hyran och så? Och kunde betala det? (Brats behöver inte svara.)

fick inakorderings bidrag, plus underhållsbidrag, men det tack vare mor o far e skilda [y] plus studiebidrag.

sen hade jag fonder ja sålde [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Ni som flyttat hemifrån vid ung ålder, och pluggade någon annanstans, hur löste ni det med hyran och så? Och kunde betala det? (Brats behöver inte svara.)

fick inakorderingsbidrag, plus underhållsbidrag, men det tack vare mor o far e skilda [y] plus studiebidrag.

sen hade jag fonder ja sålde [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Ah, men folkhögskolan är det ju 18-årsgräns på.. :/

Inte nödvändigtvis. Det varierar från skola till skola.


   
SvaraCitera

Kittieh:

Ah, men folkhögskolan är det ju 18-årsgräns på.. :/

Den regeln är inte otänjbar. Är du inskriven på IV i din hemkommun och de betalar skolpengen för dig (vilket de ofta gör) så kan du komma in på folkhögskolan trots att du är under 18, under förutsättning att just den folkhögskolan tar in under 18, men de flesta tar in några yngre elever varje år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

(Brats behöver inte svara.)

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

och lär ju få lite inackorderingstillägg

Man får bara inackorderstillägg om man börjar i en skola som har ett ämne som man vill börja på och kan inte det i närheten av där man bor. Om linjen du tänker välja finns i en skola nära din kommun och du kan börja där då får du inget. =/ sorry.. detta upptäckte jag när jag också ville flytta hemifrån och jag ville använda skolan som hjälp för det (a)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

"men morsor är ju alltid morsor"

[sad]

elpedroo:

plus underhållsbidrag, men det tack vare mor o far e skilda plus studiebidrag.

Okej, men mina föräldrar är också skilda? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Är du inskriven på IV i din hemkommun och de betalar skolpengen för dig (vilket de ofta gör) så kan du komma in på folkhögskolan trots att du är under 18, under förutsättning att just den folkhögskolan tar in under 18, men de flesta tar in några yngre elever varje år.

Har redan funderat på folkhögskolan här där jag bor istället för IV, i höstas, och hade kunnat komma in men fanns ej plats. Jag är dock inte så sugen på att gå folkhögskola, föredrar gymnasium hellre då ändå, även fast det typ är samma sak. [smile]

Pepparkaksgubbe:

Man får bara inackorderstillägg om man börjar i en skola som har ett ämne som man vill börja på och kan inte det i närheten av där man bor. Om linjen du

Jaha, men det rör ju inte mig då jag sökt till friskola? Då spelar det ju ingen roll om linjen finns här eller inte.


   
SvaraCitera