Aviseringar
Rensa alla

flytta hemifrån


Ämnesstartare

Hejhej!

jag är 16 år och vill flytta hemifrån. mina föraldrar vill inte hjälpa till att betala, men dom är väl skyldig till att betala underhåll för 2000:- i månaden? jag har inget speciellt skäl till att flytta hemifrån. jag har nära till gymnasiet och mina föräldrar är fortfarande gifta. men jag vill ju så gärna.
mamma säger att hon bestämmer om jag får flytta hemifrån eller inte för att jag inte är 18 år. Så hon säger att jag bara får flytta hemifrån om jag betalar ALLT själv. men de har jag inte råd med. Men visst måste dom betala underhåll om jag gör det? hon säger att hon inte vill lägga ut en enda krona. men är underhållsbidrag bara för dom som flyttar till annan ort pga. skola? eller får jag också det?

tack för svar! 🙂


   
Citera

hur hade du tänkt leva på 2000 (+ 1050?) i månaden?


   
SvaraCitera

Haha.


   
SvaraCitera

Jag flyttade hemifrån för cirka ett år sedan, det vill säga när jag var sexton år. Dels för att jag inte var speciellt sugen på att bo tillsammans med mina föräldrar längre och dels för att jag hoppade på en linje. ( http://www.gyrockcity.se/.)

Mitt tips till dig: så länge du har relativt nära till skola och fungerar bra tillsammans med dina föräldrar, flytta inte. Två år går snabbt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

hur hade du tänkt leva på 2000 (+ 1050?) i månaden?

jobba kvällar också?


   
SvaraCitera

beapea:

men dom är väl skyldig till att betala underhåll för 2000:- i månaden?

Nej, dom är skyldiga nånting, du har inte ens rätt till studiebidraget själv om dom hellre känner för att behålla det och köpa mat.

Du får skaffa dej ett jobb i sådana fall.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Haha, lycka till. Tror du på allvar att du skulle kunna klara dig på 2000 kr i månaden? Det finns inte ens en lägenhet som kostar så lite.


   
SvaraCitera

beapea:

jobba kvällar också?

jaha, jaja. det där med underhåll vet jag inget om, men eftersom du inte är 18 så bestämmer ju dina föräldrar om du får flytta eller inte. och om dom inte måste betala underhåll så kommer dom ju inte göra det eftersom dom inte skulle bidra med något, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flodhästen:

Nej, dom är skyldiga nånting, du har inte ens rätt till studiebidraget själv om dom hellre känner för att behålla det och köpa mat.

Du får skaffa dej ett jobb i sådana fall.

jaha okej :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jaha, jaja. det där med underhåll vet jag inget om, men eftersom du inte är 18 så bestämmer ju dina föräldrar om du får flytta eller inte. och om dom inte måste betala underhåll så kommer dom ju inte göra det eftersom dom inte skulle bidra med något, eller hur?

ja de är ju sant. fan då!


   
SvaraCitera

beapea:

mamma säger att hon bestämmer om jag får flytta hemifrån eller inte för att jag inte är 18 år. Så hon säger att jag bara får flytta hemifrån om jag betalar ALLT själv. men de har jag inte råd med.

beapea:

Men visst måste dom betala underhåll om jag gör det?

Nä, de bestämmer om du får flytta eller inte. Så ni får sköta det svart om det ska skötas alls. Idiot, förresten.


   
SvaraCitera

Du överlever inte på 2000 i månaden. Vet du ens vad det kostar att bo i en lägenhet? Dels är det hyran som kostar. Du ska ha råd med mat, vatten, el, telefon och säkert mer därtill.


   
SvaraCitera

beapea:

jobba kvällar också?

Du får räkna med ungefär 7000kr i månaden för att bo och leva.
Det är inte extremt snålt men förmodligen kommer du att ha mindre pengar än du har nu till: kläder / bio / du kommer att ha långsammare bredband / tristare mat / hänga med på färre grejer med kompisar/ glöm lunch på stan / festival får du spara till i år, etc. [censur]


   
SvaraCitera

beapea:

jag är 16 år och vill flytta hemifrån.

Det är knepigt att flytta hemifrån om inte dina föräldrar är med på det. Det är inte ens säkert att du kan få en egen lägenhet och hrya den i första hand för då krävs att man har regelbunden inkomst (lön) och sen tror jag inte att någon vill låta en 16-årig tjej få stå skriven på en lägenhet heller.

Sen är det en massa självkostnader som spelar in och som man måste betala själv, hyran på minst 2500 kr/månad och kan till och med kosta upp till 4000 kr/månad och sen är det ju mat på minst 1000kr/månad, el och bredband kan också bli tillsammans 1000kr/månad. Det handlar om mycket pengar faktistk.

Sen när man är 16 så får man inte jobba lika mkt som en 18åring får göra och därmed mindre i lön, räkna med kanske 60kr/timmen och då jobbar du inte ens på full heltid utan du ska ju gå färdigt skolan för att överhuvudtaget få ditt studiebidrag.

Betalar du ens för att du får bo hemma? En del ungdomar får faktiskt göra det hemma. Så skatta dig lycklig att du har någonstans att bo.

Gå klart skolan, skaffa ett jobb. Sen kan du flytta hemifrån.


   
SvaraCitera