Aviseringar
Rensa alla

flytta hemifrån


Åtta:

Om man vill undvika att växa upp, lära sig ta ansvar och få sinne för ekonomi så är det ett jättebra tips. [smile]

Haha, men som sextonåring är det väldigt värt att föräldrar bidrar ekonomiskt, och att man får hela sitt studiebidrag (1050, förhoppningsvis höjt om 1-2 år.) Kan fortfarande tycka att de har att ansvar att stå för ens levnadskostnader tills man är 20-22 alternativt tills man klarar sig själv.


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Ett litet tips är att börja titta efter köks-saker redan nu. Kastruller, stekpannor, tallrikar och annat.

Sådant snor man med sig hemifrån när man flyttar.[party]


   
SvaraCitera
Åtta

Anarkandi:

men som sextonåring är det väldigt värt att föräldrar bidrar ekonomiskt, och att man får hela sitt studiebidrag

Jaha? Vad är din poäng? Att man inte får någon känsla av ansvar och sakers värde bara därför att man får levnadsbidrag från de som är skyldiga att försörja en?

Anarkandi:

1050, förhoppningsvis höjt om 1-2 år.

Knappast.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jaha? Vad är din poäng? Att man inte får någon känsla av ansvar och sakers värde bara därför att man får levnadsbidrag från de som är skyldiga att försörja en?

Nej, att även om hon inte får ett jobb och de accepterar att hon flyttar hemifrån, kan tänkas försörja henne på det sättet tills hon klarar sig. Så länge det är de som betalar dock, är det ju de som bestämmer om hon får bo där eller inte, så det är ju en beroendeställning.

Åtta:

Knappast.

Hur länge kommer de vänta, tror du?


   
SvaraCitera
Åtta

Anarkandi:

även om hon inte får ett jobb och de accepterar att hon flyttar hemifrån, kan tänkas försörja henne på det sättet tills hon klarar sig.

Ja, jo. Givetvis. Det verkade bara som att hon tog för givet att hon kommer att få ett jobb.

Anarkandi:

Hur länge kommer de vänta, tror du?

Länge. Ser inte varför man ska höja bidraget när >=gymnasiestudenter inte har några egentliga utgifter att tala om, samt har försörjningsskyldiga föräldrar, skolmaterial och resor betalda. Ge då hellre en ökning till oss stackars universitetsstudenter som inte längre har försörjningsskyldiga föräldrar, vanligen har flyttat hemifrån, och som får pröjsa flera tusen kronor per termin bara för kurslitteratur. [sad]


   
SvaraCitera

Åtta:

Länge. Ser inte varför man ska höja bidraget när >=gymnasiestudenter inte har några egentliga utgifter att tala om, samt har försörjningsskyldiga föräldrar,

Ser att både gymnasie och universitetsstudenter skulle behöva få höjningar. Egentligen bör inte universitetsstudenter behöva jobba över huvud taget, de kan ju redan ha det nog jobbigt med studier så varför inte överlåta jobbandet till de som inte studerar och som är arbetslösa isåfall.

Finns gymnasiestudenter som lever på 100 kronor i månaden. Känner fattigare människor då, och de har i princip inga inkomster och brukar alltid få låna massa skolmaterial för att klara sig. Det ska man inte ta för givet. Annars ser jag gärna att tillägg borde ges ut för de som studerar på annan ort/behöver bostad.


   
SvaraCitera

Hmm om ett och ett halv år kan hus priserna höjts rejält det sägs att dom kan nå upp till 35-40 % än vad dom är idag om 2 år så jag skulle nog avråda dig att köpa en lägenhet som 16 åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt de där vanliga (hyra, mat, el etc) går på ungeför 7000kr/månad för mig (ja, jag bor i en 1a)... Inte hade jag så mycket pengar som 16 åring 😛

Lite nyfiken bara... vilken stad är de du bor i? Tänker mest på lägenhetspriserna.


   
SvaraCitera
loita

Åtta:

karleksproblem: Tips: Stanna hemma så länge du kan

Om man vill undvika att växa upp, lära sig ta ansvar och få sinne för ekonomi så är det ett jättebra tips.

Fast om man stannar hemma ett tag efter man fått jobb kan man börja samla på sig saker till när man flyttar ^^ lixom köpa en tv, ny säng, en soffa kanske, kökssaker och aa sånt ^^
sen städar man väll hemma också [crazy] iaf jag gör de, gör nog mer än pappa ^^'


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera