Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån 16 år?


Ämnesstartare

Jag är alltså en tjej som är 16år gammal.

Jag har nästan hela min uppväxt ( i alla fall från min sida och vad jag uppfattar ) haft det svårt hemma. Jag har haft svårt att komma överens med mina föräldrar. Speciellt min pappa. Det uppstår jämt konflikter hemma, och och det leder såklart det bråk. 

Jag har alltid haft en dålig relation med min pappa nästan, han särbehandlar mig till skillnad från hur han behandlar min syster. Och så har det alltid varit. Jag har kommit mycket bättre överens med min mamma. 

I alla fall, årskurs 6-9 hade jag det som jobbigast hemma och i skolan. Vilket ledde till depression och självmords tankar. Sen var det mycket dåliga saker som hände kring mitt liv. 

I 9an till nu har jag inte varit hemma så mycket, jag sov mest hos kompisar för att slippa allt hemifrån. Kan inte vara hemma en dag utan bråk och konflikter hemma. Vi har haft hjälp (familjeterapi osv.) vilket inte hjälpte alls.  Nu är jag hemma ungefär 1-2 ggr i månaden. Jag är nu hos min pojkvän hela tiden.

Det senaste året har min mamma haft tankar med att skiljas med min pappa och står fast med det. Men kan tyvärr inte ansöka skilsmässa PGA att hon har för mycket lån och inte har råd att bo någonstans. 

Det jag vill komma till är att kan jag som är 16 år flytta hemifrån och få hjälp från socialen att få ett eget boende?  vet bl.a. kompisar som har eget boende.  


   
Citera

Antar att du har väldigt lite kapital och eftersom att världen är baserad på pengar så blir det nog svårt. Sök till fosterhem om inte annat. Det verkar soc ha lättare med.


   
SvaraCitera

Du kan få hjälp med soc. 🙂 Jag fick det, fast jag tog det aldrig... Hade också bråk hemma. 🙂 Asså det bara kommer skada om ni fortsätter. Fråga soc, om det går så kan ni ju bygga upp relationen därifrån. Jag älskar inte min mamma längre och skulle nog aldrig börja göra heller.


   
SvaraCitera

Fråga soc och ansök om att få eget boende eller bo på fosterhem. Du kan ju bli flyttad till en annan familj och att de tar hand om dig så kommer du om du kommit rätt på två bra föräldrar och fina syskon! Det är mycket kontroller på hur en fosterfamilj får vara nuförtiden så det bör inte vara problem med det.

Jag hoppas att det blir bra för dig, du måste ha det fruktansvärt jobbigt!


   
SvaraCitera

Soc hjälper bara om de anser att du har det så pass dåligt i hemmet att du inte kan bo kvar, då får du dock inte ett eget boende utan får bo på fosterhem. Däremot kan du söka studier i en annan kommun och få inackorderingstillägg.


   
SvaraCitera
EGER
 EGER

Bygg en träkoja.


   
SvaraCitera