Aviseringar
Rensa alla

FLYTTA HEMIFRÅN (Hur fan ska jag fixat'???)


Ämnesstartare

Tjena!Mycket glad

Har en aning bitig situation kan man väl säga... Just nu bor jag med min familj i en tätort utanför Stockholm. Mycket folk, lite natur, köer (både för trafik och bostad), dryga människor... Känner mig som en fånge här varje dag!

Båda mina föräldrar hatar storstäder (speciellt pappa som bodde förut i skogen), men ändå så bor vi här. Om det inte vore för jobben skulle vi nog helt klart bott i en random byhåla i norra Uppland eller nåt. Det är jag väldigt säker på.

Sen kommer gymnasiet. VF tänker jag mest på, funderar på att bli rörmokare eller liknande. Det skulle passa mig. Jag vill ha ett fritt jobb där man både jobbar med händerna och huvudet. Och så får man rätt schysst lön för den delen!

Sen har vi det där med att flytta hemifrån... Jag skulle kunna tänka mig att bo de första åren (om jag blir tvungen) någonstans i Uppland/Sörmland, där man kan bo på glesbygden men samtidigt har närheten till Uppsala och Stockholm. (Jobben, ni vet.)

Men är väldigt sugen att bo i Skåne. Varit där mycket, har en hel del släktingar där och i Danmark. Det positiva jag tänker på är naturen, småbyarnafolket och tillgången till kontinenten (Eventuellt jobb i Danmark om det inte är skitkomplicerat med språket, medborgarskapet m.m)

Nackdelarna är att det ligger så jävla långt... (Och säkert lite till. Berätta ni skånebor vad ni har för eventuella nackdelar med Skåne. Och var ärliga, inget överromantiserande.) Hur flyttar man femtio mil förresten? Hur blir det med visningar och jobbet??

Ja, jag är full av frågor som sagt. Ni får gärna komma hit med synpunkter, jag är en förvirrad jävel som inte vet var jag ska börja. Allt mellan himmel och jord. (Bara det inte är Off Topic...) Ni som tycker jag låter blåst. Jag är fjorton, jag kan inte allting om det och vet bara att jag vill dra härifrån så fort som möjligt. Jag behöver perspektiv från vettiga typer.

TACK ALLA SOM LÄSTE!! HÄR FÅR NI EN POTATIS SOM BELÖNING!Hjärta

POTATO.jpg


   
Citera

Du ska väl ändå inte flytta hemifrån än på ett tag? 


   
SvaraCitera

Tänker du att du ska flytta nu eller efter gymnasiet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:
Du ska väl ändå inte flytta hemifrån än på ett tag

Nä, men jag vill ha lite koll innan det blir dags.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:
Tänker du att du ska flytta nu eller efter gymnasiet?

Efter antar jag... Men jag vågar inte säga mycket mer.


   
SvaraCitera

Tack för potatisen 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Tack för potatisen 😀

You're welcome.Mycket glad


   
SvaraCitera

ifuckinghatedubstep:

Efter antar jag... Men jag vågar inte säga mycket mer.

Först och främst behöver du ha ett jobb. Ställ dig i bostadskö så fort du kan så du hinner samla på dig ködagar också (jag väntade tills jag var 20 vilket var ganska dumt). Du kan även hitta andrahandslägenheter på till exempel Blocket. Det viktigaste är dock att du hunnit spara ihop lite pengar så att du har råd med hyra, eventuell deposition, räkningar, mat, möbler osv. 

Kan tyvärr inte svara på Skånefrågorna, men det kan nog någon annan.


   
SvaraCitera

Flytta hemifrån är asskönt. Det enda jobbiga är att det känns ensamt ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Flytta hemifrån är asskönt. Det enda jobbiga är att det känns ensamt ibland.

Mjo, längtar ganska rejält efter det. Pappa är den enda jag kan prata med, resten av familjen (och alla släktingar) är typ ADHD/borderline-typer. Helt sjukt att jag är släkt med dem...


   
SvaraCitera