Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån - vad ska man tänka på?


Ämnesstartare

Tänkte flytta hemifrån och bo hos min polare som är inneboende hos en snubbe i en lägenhet. min polare och jag skulle då dela på hyran.

I alla fall, vad behöver man tänka på? Vad behöver man göra?

Tack på förhand.


   
Citera

Ska ni bo där "svart" eller ska ni skriva in era namn i lägenheten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Regn:

Ska ni bo där "svart" eller ska ni skriva in era namn i lägenheten?

Han bor ju redan där, ska inte vara svart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betala hyran.
och iom att ni bor med någon annan visa lite sunt förnuft.

Det är väl det enda du egentligen behöver göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

parasic:

Betala hyran.
och iom att ni bor med någon annan visa lite sunt förnuft.

Det är väl det enda du egentligen behöver göra?

Jag menar vad jag verkligen behöver göra liksom, typ skriva kontrakt, kanske kontakta någonting eller vad vet jag, kan inget om sådant här.


   
SvaraCitera

Revlis:

Han bor ju redan där, ska inte vara svart.

ok ;S.. om du är 18 så borde du skriva in ditt namn på lägenheten tycker jag, för att annars kan mannen som har sitt namn där slänga ut dig/er när han känner för det, eftersom du inte är hans barn så han har ingen skyldighet att låta er bo i hans lägenhet och så står inte ditt namn på lägenheten. Ville bara säga det [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

<--- Jag är 17.

Så om jag inte är 18 borde jag inte "skriva in mitt namn på lägenheten" då? Vad innebär det att "skriva in sitt namn på lägenheten"?
Att han inte har någon skyldighet att låta mig bo där är väl självklart, fast som hyresgäst så har ju även jag rättigheter så han kan ju inte kasta ut mig när han känner för det, eller?

Han som äger/hyr (vet inte, spela roll) lägenheten som vi är inneboende hos (ja vi, jag har bott här i ~1 månad nu på prov typ, fast jag vill göra det officiellt nu) bor inte här själv, han bor någon på något annat ställe.


   
SvaraCitera

Aha ok.. Asså när man är 18 år då är man mynding och då har man rätt till att bo i en lägenhet på sitt eget namn, asså det behöver inte stå på din mammas eller pappas namn. Men det krävs då att du ska ha haft 6 månaders fast jobb och fast inkomst för att få en lägenhet så att de kan vara säkra på att du har råd att betala.
Om du skriver in ditt namn på lägenheten betyder det att du typ äger halva lägenheten ( asså om du nu delar lägenheten med nån, annrs är det så att du har ansvar för hela lägenheten), det betyder också att du måste betala för halva ( eller hela ) hyran. Om te.x en dörr i lägenheten skulle gå sönder då för du själv betala för den för lägenheten står i ditt namn = ditt ansvar.
Vadå hyresgäst? vet kommunen om att du ska flytta in och betala din halva ? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för förklaringen.
Så eftersom jag är 17 så kan jag alltså inte ha att jag betalar för hyran utan det är mina föräldrar som måste betala hyran och det?

Regn:

Vadå hyresgäst? vet kommunen om att du ska flytta in och betala din halva ? :S

Hyresgäst, man blir ju en sån om man bor någonstans och betalar hyra. Vad har kommunen med detta att göra?


   
SvaraCitera

Revlis:

Så eftersom jag är 17 så kan jag alltså inte ha att jag betalar för hyran utan det är mina föräldrar som måste betala hyran och det?

Nej, du kan ju jobba och tjäna pengar men du kan inte ha lägenheten i ditt namn.

Revlis:

Hyresgäst, man blir ju en sån om man bor någonstans och betalar hyra. Vad har kommunen med detta att göra?

Ok, nej jag tänkte fel .. tänkte på en annan sak [zzz]
Aa man kan vara hyresgäst och han kan inte slänga ut er om ni inte bryter mot reglerna på kontraktet! nu kom jag på vad det va :).. asså innan du flyttar in ska ni alla skriva på ett kontrakt som alla ska ha som bevis ifall ngt skulle hända.. och så länge ni inte bryter reglerna på erat kontrakt så kan han inte slänga ut er [y] .. eller aaa tills kontraktet tar slut då [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så bra! [y]

Jag ska snacka med min polare med, han kan säkert grejjer om detta.

Tack! [smile]

God natt!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera