Aviseringar
Rensa alla

flytta hemifrån vid 15/16 års ålder?


Ämnesstartare

Om man mår jättedåligt hemma, har blivit misshandlad, hotad osv,,,sen jag varit väldigt liten.. faktiskt. kan man då få hjälp av soc med egen lägenhet? (även om föräldrar inte går med på ådet?)
Fast jag tror nog dom vill då dom själva hotat med att slänga ut mig. Jag orkar verkligen inte bo hemma längre, får bara skit för varje dag som går! Och kommer soc ta mig seriöst då isååfall?? För jag lär ju inte bo kvar i samma stad efter det, och jag vill inte bo i fosterfamilj, dom kommer bara skicka tillbaka mig till min familj senare. säkert.
Och hur ska det gå med ekonomin och allt när jag är såpass ung?
Och någon som vet hur lång tid det tar tills det är bestämt med soc hur man ska göra, måste man bo hemma under tiden?
Får knappt ens några tillåtelser hemma, får nästan aldrig ens umgås med vänner. aldrig gå på fester, vara ute sent. max 8 eller nåt? helt jäkla sjukt!
Och har blivit slagen av mamam med en sopkvast en gång på ryggen så den bröts i mitten!

Vill prata med kurotor eller nåt men tror inte dom kommer göra nåt åt det..


   
Citera

men polisanmäl dom om dom slår dej då kommer dom nog ta dej på allvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har läst om många som polisanmält men att dom inte gjort så mycket åt det..


   
SvaraCitera

Du kommer inte få någon hjälp om du inte gör någinting. Anmäler du ökar genast chanserna! [smile]
Du kommer antagligen inte få bo själv, med typ vääldigt hög sannolikhet. Jag tror att du i först hand kommer hamna hos någon släkting, annars är det väl något hem eller fosterfamilj som gäller...
Jag är inte så insatt, men det är vad jag tror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har inga släktingar här i sverige! hur länge får man bo i fosterfamilj då? så om man bara går till soc utan att anmäla till polisen händer ingenting då eller?


   
SvaraCitera

needsomehelp:

jag har inga släktingar här i sverige! hur länge får man bo i fosterfamilj då? så om man bara går till soc utan att anmäla till polisen händer ingenting då eller?

Du får bo på prov i några veckor, sedan om familjen går bra ihop med dig så får du stanna permanent. Tills du blir myndig. [smile] Men det är inget måste såklart. Trivs du inte kan du få byta.

Men det bästa är nog om du går till socialen och ber om råd, så kan de hjälpa dig att polisanmäla. Tror de kommer avråda dig ifrån att flytta hemifrån så tidigt... Eller hjälpa dig med eget boende och ge dig pengar en tid. Eventuellt kan du ju flytta och läsa gymnasiet någon annanstans.

Det löser sig ska du se. Men ta kontakt med en vuxen rådgivare eller socialen som kan hjälpa dig och ge dig stöd. Du ska inte behöva vara ensam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det hoppas jag verkligen att det gör, dom kan ju vara snälla och så ibland. men det räcker inte, verkligen inte! Det har hållit på sen jag varit 7 år kanske...:(
Men var bor man bo under tiden dom ska bestämma hur det blir? vill ju helst inte bo hemma då..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fosterhem kan du få.blev flyttad till ett sånt när jag skulle fylla 15


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte jag svarat på något sånt här förut? [confused]


   
SvaraCitera

needsomehelp:

jag har läst om många som polisanmält men att dom inte gjort så mycket åt det..

Då kanske det inte varit tillräckligt allvarligt. Polisanmäl.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Tror att det finns nån typ av akuthem där man kan få bo under utredningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

needsomehelp:

kan man då få hjälp av soc med egen lägenhet? (även om föräldrar inte går med på ådet?)

Ja det KAN man få,men det är inte särskilt många som får det...


   
SvaraCitera

needsomehelp:

Om man mår jättedåligt hemma, har blivit misshandlad, hotad osv,,,sen jag varit väldigt liten.. faktiskt. kan man då få hjälp av soc med egen lägenhet? (även om föräldrar inte går med på ådet?)

Min ädre bror flytade hemmifrån vid 14 års ålder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som tidigare sagts så måste du polisanmäla. Gör du ingenting alls så fortsätter bara helvetet.


   
SvaraCitera

Som du beskriver det ska man inte behöva ha det. Som andra redan sagt, det är läge för en polisanmälan MEN först behöver du kanske någon som kan stötta dig under tiden. Finns det någon vuxen du litar på? Eller kan du försöka prata med skolsköterskan eller kuratorn, eller ungdomsmottagningen, Bup osv?

Om det blir så att just du får flytta själv eller blir placerad är omöjligt att säga. Det viktiga nu är att du får hjälp och får lite lugn och ro i ditt liv.

Ta hand om dig!


   
SvaraCitera