Aviseringar
Rensa alla

flytta


Ämnesstartare

jag är 17år och har varit med om en hel del saker som varit riktigt tufft för mig, nu jag känner att jag vill stå på egna ben, börja om på egen hand. jag vill flytta in till centrum och bo själv i en etta. jag undrar vad som krävs för att det ska gå?


   
Citera
Kudhos

en etta hade ju varit en fördel.


   
SvaraCitera

Först och främst vill du utöka dina chanser genom att ställa dig i alla bostadsköer som finns i den staden du vill bo i. Vilken stad är det och hur svårt är det att få en bostad? 

För att få ett förstahandskontrakt så krävs oftast en stadig inkomst eller att någon går i borgen för dig. Jag skulle rekommendera att du försöker hitta arbete inne i stan, eller en trevlig släkting som kan gå i god för dig. Att du är under 18 kan bli besvärligt om ingen går i god för dig. 

Bor du långt ifrån stan (vet fortfarande inte vilken stad vi talar om) och inte kommer kunna pendla mellan arbete och hem skulle jag rekommendera att du kanske blir inneboende hos någon till en början eller flyttar ihop med en vän tills du kan hitta eget.

Vid extrema fall när man har dåliga levnadsförhållanden så kan man finna en bostad via soc. men det händer inte ofta. Bland de vänner jag har som haft svåra uppväxter känner jag en som fått bostad via dem. 


   
SvaraCitera

Ingen hyresvärd kommer ge dig en lägenhet om du inte har en stadig inkomst.


   
SvaraCitera

Kudhos:
en etta hade ju varit en fördel.

+1


   
SvaraCitera

Jag skulle rekommendera att du vänder dig till socialtjänsten! Det kan dock vara väldigt svårt att få hjälp av dem, speciellt om du inte haft tidigare kontakt och om man väl får hjälp så kan det ta tid. Det beror dels på hur stort tryck just din kommun har och även på hur allvarlig och ohållbar situation socialtjänsten anser att du har. Det finns s k "träningslägenheter" som man kan bo i för en tid för att prova på att bo själv och man har då i regel en kontaktperson. (googla bara på träningslägenhet för att få en mer klar bild). Kan tillägga att jag har egna erfarenheter av detta. 

Slänger med ett utdrag från socialtjänstens hemsida också ( http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska ):

"Vad gäller om jag är ung och vill flytta hemifrån?

Enligt lagen är föräldrar skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år. Om du fortfarande går i skolan (gymnasiet) när du fyller 18 år förlängs skyldigheten. Den gäller då tills du gått ut skolan, men inte efter du fyllt 21 år.

18–20-åringar som inte går i skolan kan alltså söka ekonomiskt bistånd för egen del. Men ungdomar har inte någon självklar rätt till bistånd till kostnader för eget boende. Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen, till exempel hälsoproblem. Man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva."

Hoppas det löser sig och lycka till!


   
SvaraCitera

Om du vill ha egenlägenhet gör detta: Be nån vän slå dig i ansiktet och så går du till sos och säger att du skulle vilja ha egen lägenhet, du har inga vänner att gå till därför gick du till sos direkt.


   
SvaraCitera

aiidas:
jag är 17år och har varit med om en hel del saker som varit riktigt tufft för mig, nu jag känner att jag vill stå på egna ben, börja om på egen hand. jag vill flytta in till centrum och bo själv i en etta. jag undrar vad som krävs för att det ska gå?

Har du hoppat av skolan och börjat jobba istället? Det plockar på mer ekonomiskt än man tror att bo ensam. 


   
SvaraCitera