Aviseringar
Rensa alla

Flytta till Barcelona


Ämnesstartare

Jag ska flytta till Barca.
Tänkte höra om lag & rätt skiljer sig mycket från Sverige?
Om fallet är så, kan någon ge lite exempel?


   
Citera

har för mig att enda egentliga lagen är att alla killar måste vara svettiga där. Annars vet jag inte så noga.


   
SvaraCitera

Man får väl gå helt naken där [confused]


   
SvaraCitera

som invånare i staden måste man gå på varje FC Barcelona-match annars får man böta en stor summa para 😉
jag skulle iaf ha den lagen om jag var hövding där 🙂


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

jag skulle iaf ha den lagen om jag var hövding där 🙂

Tänk vilka kostnader det blir för att alla ska få plats.


   
SvaraCitera

sandrajosephine:

Jag ska flytta till Barca.
Tänkte höra om lag & rätt skiljer sig mycket från Sverige?
Om fallet är så, kan någon ge lite exempel?

man använder alltid Ni form (usted) när man talar med äldre människor, människor man inte känner+hög utbildade människor.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

man använder alltid Ni form (usted) när man talar med äldre människor, människor man inte känner+hög utbildade människor.

var använde ja ni?


   
SvaraCitera

sandrajosephine:

var använde ja ni?

Till sådana som är äldre. Om du är på stan t.ex. och vill fråga en något, då säger du inte 'du' utan 'ni'.


   
SvaraCitera

Allt jag vet är att man kan få ut Tramadol utan recept i Spanien [smile]

Nä, men seriöst. Vad är det du är ute efter? Det låter som att du syftar på något speciellt.


   
SvaraCitera

Håll hårt i väskan, rånare överallt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Allt jag vet är att man kan få ut Tramadol utan recept i Spanien [smile]

Och kodeintabletter, tror jag.

Sen tror jag det är mer eller mindre "lagligt" att röka gräs så länge man håller sig inomhus, pga. nån husfridslag de har som gör att snuten inte har nån rätt att kolla vad du gör i ditt hem om det inte är väldigt allvarliga misstankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej, jag bor i Spanien, vad är du ute efter? tänker du studera juridik eller undrar du vad du får och inte får göra i vardagen?

I teori skiljer sig inte Sverige och Spanien rent juridiskt i vardagen, men i praktiken är det stor skillnad. Polisen är allmänt ganska liberala, Guardia Civil är hårda men bara när det behövs.

Det "värsta" som har hänt mig är att jag en gång fick hälla ut sprit för kanske 200 kronor mitt på gatan, sen fick jag gå och festa vidare utan böter 😛

Gräs ÄR olagligt, vissa Svenskar intalar sig att det inte är det bara för att folk och ibland myndigheter ser mellan fingrarna, men har du otur och en paragrafryttare till polis ser dig röka på gatan så får du betala 900 kronor, om det är värt eller inte låter jag vara osagt.

Under sommaren är det dock mer eller mindre omöjligt att du åker dit för narkotikainnehav eller alkoholförtäring, då i princip alla gör det 😛

om det är något mer du undrar över är det bara att fråga på!


   
SvaraCitera

sandrajosephine:

var använde ja ni?

vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

guardian_angel:

Håll hårt i väskan, rånare överallt.

stämmer, pappa blev rånad när vi var där


   
SvaraCitera

juland17:

stämmer, pappa blev rånad när vi var där

jag också


   
SvaraCitera