Aviseringar
Rensa alla

Flytta till fosterfamilj.


Ämnesstartare

Hej, jag vill flytta till fosterhem liksom mina föräldrar eller jag vill inte att jag ska bo kvar. Dom bara kollar mig hela tiden, dom begränsar mig en massa. Sen ska jag ju berätta för mina föräldrar att jag inte vill bo kvar. Dom kommer att bryta ihop. Jag vill ju inte att dom ska bli ledsna eller så. VAD SKA JAG GÖRA? 


   
Citera

Kanske naturligt att dom inte låter dig göra allt du vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shuzz:
Kanske naturligt att dom inte låter dig göra allt du vill

Men dom låter mig inte vara ut bara till 16.00 på dagen. Dom stänger av internetet vid 20.00. Jag för inte ha vissa vänner. Jag får inte välja kläder själv. Jag får inte ha en egen mobil utan dom kollar den mobilen jag har hela tiden


   
SvaraCitera

hemligtnamn:

Men dom låter mig inte vara ut bara till 16.00 på dagen. Dom stänger av internetet vid 20.00. Jag för inte ha vissa vänner. Jag får inte välja kläder själv. Jag får inte ha en egen mobil utan dom kollar den mobilen jag har hela tiden

Hur gammal är du?


   
SvaraCitera

hemligtnamn:

Men dom låter mig inte vara ut bara till 16.00 på dagen. Dom stänger av internetet vid 20.00. Jag för inte ha vissa vänner. Jag får inte välja kläder själv. Jag får inte ha en egen mobil utan dom kollar den mobilen jag har hela tiden

Du kan ju inte fixa en fosterfamilj utan tillstånd av dina föräldrar.. Och en fosterfamilj tror jag nog måste be dig göra det din mamma säger att dom ska göra också..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stålröven:

Du kan ju inte fixa en fosterfamilj utan tillstånd av dina föräldrar.. Och en fosterfamilj tror jag nog måste be dig göra det din mamma säger att dom ska göra också..

Om man inte trivs hemma och har haft en svår depression som ens föräldrar bara sket i.Jag är 14 år gammal.


   
SvaraCitera

Att föräldrarna får vara med och diskutera huruvida barnet ska hamna i familjehem eller inte beror på om barnet "hamnar under" SoL eller LVU.

Hursom är sannolikheten att du få flytta till ett familjehem antagligen väldigt liten. Det är brist på hem som är villiga att ta emot ungdomar, och barn som misshandlas/har föräldrar som missbrukar/liknande lär prioriteras. 


   
SvaraCitera
plutis

Prata med någon som kan hjälpa dej


   
SvaraCitera

Episkt troll 😛

hemligtnamn:
Hej, jag vill flytta till fosterhem liksom mina föräldrar eller jag vill inte att jag ska bo kvar. Dom bara kollar mig hela tiden, dom begränsar mig en massa. Sen ska jag ju berätta för mina föräldrar att jag inte vill bo kvar. Dom kommer att bryta ihop. Jag vill ju inte att dom ska bli ledsna eller så. VAD SKA JAG GÖRA? 


   
SvaraCitera

hemligtnamn: Jag är 14 år gammal.

Om du får tillräckligt med mat, utbildning, tak över huvet och inte blir misshandlad så är det inget att gnälla över. Dina föräldrar bryr sig iaf om dig. Att du ens har en mobil är väl bra, det är inte alla som hade det när dom var 14. Tänk istället på allt som dina föräldrar ger dig, tänk på att de lägger ner hundratusentals kronor på dig, kanske mer.

Om du flyttar till en fosterfamilj(vilket du inte kommer få) så finns inte heller någon garanti att dessa fosterföräldrar låter dig göra som du vill. Ta hellre ett seriöst snack med dina föräldrar om hur du känner, och diskutera detta på ett vuxet sätt. Det går nog att lösa utan att du behöver flytta ut.
Lycka till.


   
SvaraCitera