Aviseringar
Rensa alla

flytta till kollektivt boende+hemifrån första gången=behöver era tips!!


Ämnesstartare

hej kompisar, det verkar bli så att jag flyttar hemifrån till hösten! kommer då bo i en stuga på en tomt till ett stort hus med gym, gemensamma utrymmen samt sex olika studenter+hyresvärd

jag skulle vilja ha tips på vad jag kommer att behöva, vad jag ska tänka på och allmänna råd och så!

är lättare om jag har allt samlat, och är lätt att glömma grejer

kram!

image_164.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

grattis ju! när flyttar du? har inga råd men behöver dem så bevakar kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, ska du gymma varje dag?! Lova du gör, du kommer blir så himla fitt +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ply:
grattis ju! när flyttar du? har inga råd men behöver dem så bevakar kanske.

tack!! kommer bo nära dig också! är inte helt helt säkert än, men verkar bli så! ska träffa hyresvärden nästa vecka!

Tickstart:
Åh, ska du gymma varje dag?! Lova du gör, du kommer blir så himla fitt +_+

ja lätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad spännande!! Grattis! Ska fundera lite på eventuella tips 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: tack!! kommer bo nära dig också! är inte helt helt säkert än, men verkar bli så! ska träffa hyresvärden nästa vecka!

åh håller tummarna iaf! vore tufft. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Vad spännande!! Grattis! Ska fundera lite på eventuella tips 🙂

ja!! tack!

ply:

åh håller tummarna iaf! vore tufft. 

:DD


   
SvaraCitera

Glöm inte adressändra och eftersända posten.


   
SvaraCitera

Har inga direkta tips sådär, men vad kul det låter!1 Hoppas du får det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antar att det mesta du egentligen behöver kommer finnas i kök och badrum och sånt? Så det du egentligen behöver är samma grejer som du har i ditt sovrum nu 🙂 I alla fall till en början, du kommer märka om/vad som saknas efter ett tag. Men gemensamma utrymmen kommer allra oftast ha det du behöver.

Angående roomies så tänker jag väl att ni ganska tidigt bör sätta upp lite tankar kring hur ni vill ha det hemma, med städning, fester och dylikt. Ha en öppen dialog. Kanske sätta upp något slags städschema så att det slipper bli en konflikt senare, kolla vad de andra känner sig bekväma med. Sen mitt främsta tips kring att bo med rumskamrat/er är att våga ha dialoger kring saker men att välj sina fighter. Ibland får man helt enkelt försöka strunta i att bli irriterad för man bor ihop och det är jobbigt om man ska ryka ihop för att rumskamraten exempelvis en dag lämnat kladd på diskbänken, är det dock ett återkommande fenomen så ska man helt klart ta upp det. Men något jag märkte väldigt snabbt när jag flyttade ihop med min rumskamrat var att vissa konflikter/diskussioner fick jag helt enkelt välja bort för att det skulle bli tjatigt. Men vårat problem var att jag vill ha ganska rent hemma medan hon inte brydde sig alls, vi fick försöka anpassa oss efter varandra men hade jag sagt till varje gång det var något angående städning så hade vi bråkat varje dag, vilket inte hade varit värt det.

Haha, luddig text men hoppas du förstår. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man tänker oftast inte innan på hur intimt det faktiskt är att bo med andra människor!


   
SvaraCitera
penja

Grattis! Härligt att du fått tag i boende! Såg att du letade 

Jag bor i ett litet kollektiv, men jag vet inte om jag har några direkta tips... ska nog fundera lite och återkomma 


   
SvaraCitera

Åh vad skönt att det löser sig med boendet!

Fingerprints är spot on med städning och liknande. Det är väldigt mycket viktigare än man tror att man är helt på det klara från början med vilken nivå av det där man vill ligga på, även om det först känns som en icke-grej. 

Vi kör inga kontrakt eller något i vårt kollektiv, men det kan vara en vettig grej om man är lagd åt det hållet så att alla är säkra på vad som gäller med hyra, uppsägningstid etc. Finns färdiga mallar att ladda ner på nätet.

Annars är det mest vanlig hyfs som rekommenderas. Kollektivboende är som en familj, det är bara det att man väljer den själv. Det är ganska mycket ge och ta alltså, särskilt om man har lite olika scheman om dagarna.

Graden av umgänge överlag är en viktig grej också. Att man bor tillsammans innebär inga krav på att man måste göra samma sak hela tiden. Samtidigt som det är jävligt nice att kunna sitta och snacka skit i köket när man känner för det så är det också det passiva umgänget som är himla fint - alltså att t.ex. bara vara i samma rum och göra helt olika saker. Eller att bara känna att man har möjligheten att stänga in sig på rummet när man känner för det utan att någon ser det som att man inte vill ha med dem att göra. 


   
SvaraCitera

Ser till att alltid ha en buffert till din hyra, många konflikter handlar om pengar om du inte har pengar till hyra låna av dina syskon som du litar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra tips!! fler!! tänker materiellt också+utgifter förutom hyra, el, internet 


   
SvaraCitera