Aviseringar
Rensa alla

flytta till kollektivt boende+hemifrån första gången=behöver era tips!!


Ämnesstartare

Laga gärna mat tillsammans med andra! Billigt + mysigt.  
Skulle ej rekommendera några sex/kärleksrelationer m andra i huset pga onödig drama plus bråk.

se va de har i förråd/källare innan du köper möbler. Isolera dig inte helt mrn man behöver inte va social 24/7. (Trir dock att man blir det sen omedvetet pga det blir som en familj!)

alla hatar(eller aa inte hata men du fattar) den som inte städar och alla vet vem det är som inte har gjort det, så ja. Städa och diska efter dig, och håll dig till städrutinerna.

Bor oxå i 1 kollektivt och det är underbaaart. Lycka till!!


   
SvaraCitera

eftersom du flyttar in med människor som redan bor ihop så ta reda på vilka regler etc de har nu. i början är det bra att försöka mest känna in hur det funkar och vänta lite med att komma med klagomål/input tills man är mer hemmastadd pga det där med boende är känsliga grejer och man gillar inte när folk flyttar in helt plötsligt och börjar ifrågasätta/klaga på hur man har det. 

var bara så social som du känner för, på mitt första ställe var jag väldigt social, och på mitt sista var jag väldigt osocial (pga trött på att bo med andra människor), båda sätten är okej. 

mer praktiskt vad man behöver:

beroende på hur kinkig du är med köksutrustning kan du behöva all eller ingen. jag är känslig när det kommer till knivar, jag vill att sådana ska vara vassa och tas om hand, därmed har jag i princip alltid haft egna knivar. stekpannor är en sådan sak som brukar vara rätt förstörd pga: människor är tards och verkar inte förstå att man inte steker med metallföremål i teflonpannor. 

annars till rummet är det bra att ha: handdukar, kanske kökshanddukar, för även om det finns sådana brukar de vara vidriga och sällan eller aldrig tvättas, sängkläder, ev mattor och gardiner. kommer inte på så mycket mer än det självklara så kan återkomma.


   
SvaraCitera

amsi: utgifter förutom hyra, el, internet

mobilräkning, ev mediciner. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bump


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gemensamma regler och en bra social miljö där du bor (dessa två förstärker varandra).
Lista på bra saker för studentboende:
- Shotglas (bra för korridorsgemeinschaften om ni super ihop)
- Silvertejp (motivering överflödig)
- Askfat (en burkjävel duger förstås, fimpar på marken gör varken andra eller värd glada)
- En bricka (bra om man lagar mat och vill äta på rummet)


   
SvaraCitera