Aviseringar
Rensa alla

Flytta utomlands?


Ämnesstartare

Såå, jag och min familj kanske ska flytta till Spanien, Frankrike eller Nederländerna. Vi har inte bestämt oss än men grejen är att vi i så fall skulle flytta inom ett halvår och då skulle jag inte ha chansen att gå ut nian i Sverige. Mina föräldrar är skilda och min pappa har inte berättat om förslaget än för min mamma och jag överväger att kanske bo med mamma sista året och sedan flytta när jag har gått ut nian. Men helt ärligt vet jag inte om jag vill flytta, jag vill gå på gymnasiet i Sverige men samtidigt skulle det vara en otrolig möjlighet att få flytta till ett annat land och lära sig ett nytt språk. Men det blir ju samtidigt en helt ny kultur, skola osv. Vi kanske ocksp bara ska bo i landet i minst fem år.


   
Citera

Jag var utbytesstudent i Frankrike mitt ute i ingenstans i ett par månader, var askul. Mycket tuffare att gå i skolan där men bor ni i typ Paris så finns ju svenska skolan 


   
SvaraCitera

Alluh aka bar


   
SvaraCitera

Låter ju skitkul! Ny kultur, nya människor och nytt språk. Önskar att jag vore du


   
SvaraCitera

Att bo utomlands är alltid kul! Du anar inte hur mycket man lär sig och hur många fina upplevelser som man får! Jag tror att det kommer vara kul för er, och visst kommer det se häftigt ut på ditt CV om det står att du gick ut gymnasiet i Paris/Amsterdam/Madrid


   
SvaraCitera
Gifted

Det ar ganska nice - bodde i Schweiz ett ar, och i USA tva ar. Ska nu antligen flytta tillbaka till Sverige - borta bra men hemma bast galler fortfarande.


   
SvaraCitera

Ångestbarn02: Såå, jag och min familj kanske ska flytta till Spanien, Frankrike eller Nederländerna.

Jag har funderat på att flytta till Balikpapan. Vad tror du om det?


   
SvaraCitera

Åh så lyllos dig att få flytta utomlands va! ^^

Men ja, det kan nog vara bäst att gå ut nian i Sverige först. Det går nog att börja mitt i året i utlandet, men det kan nog bli krångel. Känns lite onödigt när det ändå kommer bli lite omställningar vid sådan flytt, därför undvika extra krångel. Det är ju bara fyra-fem månader eller så kvar nu.
Det som blir att tänka på är väl såfall om du vill studera vidare utomlands sedan, alltså gymnasienivå... hur man bär sig åt då. Men det får du väl låta förälder ta reda på, det behövs väl inte kikas än på ett tag iofs.

Hoppas att du får en bra lösning hur du än gör.

Är profilbilden ifrån The Breakfast Club?


   
SvaraCitera
YesMan

Vill inte påverka ditt beslut i allt det här men jag bodde utomlands i ett par år, det är roligare med syskon så att du kan anpassa dig i miljön snabbare. Det kommer vara svårt kanske första veckan/månaden. Men efter det kommar du ha dina dåliga dagar samt goda 😉


   
SvaraCitera
Sarita

Gå ut nian i Sverige (jobbigt om du skulle behöva gå om ett år)
Sen kör på! att gå på gymnasiet utomlands kan vara en helhäftig upplevelse som kommer bidra med nya möjligheter. Fem år är dessutom en väldigt lagom tid att bo utomlands, dessutom hinner du gå ut gymnasiet under den tiden.


   
SvaraCitera

Ångestbarn02:
Såå, jag och min familj kanske ska flytta till Spanien, Frankrike eller Nederländerna. Vi har inte bestämt oss än men grejen är att vi i så fall skulle flytta inom ett halvår och då skulle jag inte ha chansen att gå ut nian i Sverige. Mina föräldrar är skilda och min pappa har inte berättat om förslaget än för min mamma och jag överväger att kanske bo med mamma sista året och sedan flytta när jag har gått ut nian. Men helt ärligt vet jag inte om jag vill flytta, jag vill gå på gymnasiet i Sverige men samtidigt skulle det vara en otrolig möjlighet att få flytta till ett annat land och lära sig ett nytt språk. Men det blir ju samtidigt en helt ny kultur, skola osv. Vi kanske ocksp bara ska bo i landet i minst fem år.

vill också flytta 🙁


   
SvaraCitera

Ik the pain.

Dock ska jag ba flytta hem till Tyskland så det är inte direkt no big deal with it. O Tyskland har typ samma kultur som Sverige..


   
SvaraCitera

Jag flyttade med 2 barn från Sverige till England under 6 månader till att börja med men blev kvar 2 år. Börja och känn hur det känns. Sverige välkomnar en alltid tillbaka! Vi hyrde t.ex. förråd med Pelican ( http://pelicanselfstorage.se/ ) så att vi fortsatte ha en del grejer kvar i Sverige. Det var inga problem heller att förlänga förvaringsperioden hos dem och nu när vi är hemma igen kunde vi enkelt gå tillbaka till ett liv här också. 


   
SvaraCitera