Aviseringar
Rensa alla

Flytta utomlands


Ämnesstartare

FruLiten: Holland

Okej, varför just holland? övervägt det eftersom det är typ tyskland men det är ju Tysklands motsvarighet till danska och det är förjävla fult 🙁

S3ON: hade jag valt, södra delen typ München.

jävligt fint där, verkar inte vara tokdyrt heller men vettefan hur det blir arbetsmässigt för jag kmr ju behöva spendera lite tid för språket

isola: det kommer att bli ensamt!

Inte mer än det redan är så no problems my dear

Zymba: Har bott i London och det var utan tvekan den bästa perioden i mitt liv, rekommenderar dig verkligen att överväga det. Människorna, kulturen, stadspulsen... Åh HjärtaParty + enkelt för allt är på engelska liksom! Och nära samt billigt hem om det skulle vara nåt.

Att jag inte tänkte på detta, tack! London har rykte runt om i världen som passar mig perfekt (efter utbildning) och det är engelska som gäller
England here i come...om fyra år


   
SvaraCitera

Pappbox: Att jag inte tänkte på detta, tack! London har rykte runt om i världen som passar mig perfekt (efter utbildning) och det är engelska som gäller
England here i come...om fyra år

London är en underbar stad. Har själv varit där mycket eftersom jag har en släkting som jobbar inom musikbranschen och har bott i London drygt 15 år. Det enda jag uppfattat som turist i London är att allt är jävligt dyrt där. Kanske är skillnad om man bor och jobbar där. Skeptisk


   
SvaraCitera

Bara erfarenhet av Norge som jag var över snabbt senast (feb-maj).

Det är ingen större skillnad mot Sverige förutom mycket dyrare. Men mycekt skönare stämning i det samhället än Sverige, känns inte lika stelt.

Så vill du "börja något nytt och se annat" så kanske inte Norge är rätt. Kändes mycket som hemma, språket kom man in i på 1v så var typ som en grannstad hemma nästan.

Arbetade med truckkörning och terminalarbete, köra lite truck och skälla på lastbilschaffisar samt pilla på datorn lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yamaha biker: Det enda jag uppfattat som turist i London är att allt är jävligt dyrt där. Kanske är skillnad om man bor och jobbar där.

jo, pundet är väl dyraste valutan i världen så det blir ju ett problem att allt jag har hittils inte kmr vara värt piss

Grovan: Så vill du "börja något nytt och se annat" så kanske inte Norge är rätt. Kändes mycket som hemma, språket kom man in i på 1v så var typ som en grannstad hemma nästan.

Precis som jag trodde då, kulturskillnaden är inte tillräckligt stor för att det ska kännas annorlunda
iofs, bara det är skillnad känner jag just idag så är det värt det...haft en bajsdag så


   
SvaraCitera

Pappbox:

Precis som jag trodde då, kulturskillnaden är inte tillräckligt stor för att det ska kännas annorlunda
iofs, bara det är skillnad känner jag just idag så är det värt det...haft en bajsdag så

Inte i Oslo-området åtminstone, är ju fan mer svenskar än norrmän i staden haha...

Jobbade i Akershus Fylke, vilket ligger kring Oslo, har endast besökt resten av Norge som turist!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grovan: Inte i Oslo-området åtminstone, är ju fan mer svenskar än norrmän i staden haha...

Jobbade i Akershus Fylke, vilket ligger kring Oslo, har endast besökt resten av Norge som turist!

Jo, hört att många åker till norge och jobbar så inte skumt om det finns ett överflöd av svennar där
kanske inte bör bosätta mig på någon laxodling i de mest avlägsna delarna heller 😛
goa pengar i det iofs har jag hört


   
SvaraCitera

Pappbox:

Jo, hört att många åker till norge och jobbar så inte skumt om det finns ett överflöd av svennar där
kanske inte bör bosätta mig på någon laxodling i de mest avlägsna delarna heller 😛
goa pengar i det iofs har jag hört

Visst äre så!

Skulle jag åka tillbaka tror jag att jag personligen skulle leta mig utanför Oslo åtminstone, pga. är så jääävla dyrt i Oslo. Tjänade kanske 20spänn mer i timmen än jag skulle gjort i Sverige för samma arbete - men allt var dubbelt så dyrt också..
Ha fan inte bil i den staden om du nu drar dit säger jag, trängselskatt i var hörn, betalade sista månaden nu, hamnade på 2300NOK i bara vägavgifter till/från jobbet.

Lokaltrafiken är jävligt smidig dock, men var tvungen att ta bil lik förbannat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grovan: Skulle jag åka tillbaka tror jag att jag personligen skulle leta mig utanför Oslo åtminstone, pga. är så jääävla dyrt i Oslo. Tjänade kanske 20spänn mer i timmen än jag skulle gjort i Sverige för samma arbete - men allt var dubbelt så dyrt också..
Ha fan inte bil i den staden om du nu drar dit säger jag, trängselskatt i var hörn, betalade sista månaden nu, hamnade på 2300NOK i bara vägavgifter till/från jobbet.

vad var det för jobb om jag får fråga?
haha, jag är en tåsvettsindian så kollektivt är sättet jag tar mig runt numer när jag studerar så borde inte vara något problem senare på längre sikt heller


   
SvaraCitera

Pappbox:

vad var det för jobb om jag får fråga?
haha, jag är en tåsvettsindian så kollektivt är sättet jag tar mig runt numer när jag studerar så borde inte vara något problem senare på längre sikt heller

Hade hand om logistik och körde truck på terminaler (Kuehne Nagel och Bring), så var Terminalmedarbeider på pappert iaf :ppPp

Nice, finns massa kollektiv, gillar sidan "Svenskar i Oslo" på facebook - kommer ut lediga ställen dagligen.
Svenskarnas förening finns också, men delade åsikter om dessa.. 

OBS: ej ngn erfarenhet av kollektiv! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grovan: Hade hand om logistik och körde truck på terminaler (Kuehne Nagel och Bring), så var Terminalmedarbeider på pappert iaf :ppPp

Nice, finns massa kollektiv, gillar sidan "Svenskar i Oslo" på facebook - kommer ut lediga ställen dagligen.
Svenskarnas förening finns också, men delade åsikter om dessa..

OBS: ej ngn erfarenhet av kollektiv!

haha, ändå rätt najs att få ut så mkt bättre för ett jobb som inte "kräver" någon utbildning om vi säger så.
kollektiv vettefan asså...hela idén känns väldigt skum för min del + att om jag mot förmodan skulle träffa någon tjej så är det inget plus att bo i ett kollektiv xD
tror jag inte iaf, tvivlar på att "åh jeg elsker gutter som er fattiga og bor i kollektiv med svensker" hörs särskilt ofta i norge
planer på att återvända någon gång? 🙂


   
SvaraCitera

Haha, nja aldrig hört men skenet kanske vedrar 8) 

Ja, sitter i tankarna nu. Kanske försöka bosätta mig i Sandvika "permanent" (ligger i utkanten av Oslo, annan kommune) och skaffa kneg igen. Har en fot inne inom truckkörning iaf.. 

Men velar fram och tillbaka hele tin'!


   
SvaraCitera
Smilen

Hur mycket pengar behöver man om man är borta i en hel månad på någon ö? 


   
SvaraCitera