Aviseringar
Rensa alla

Flyttfrågor


Ämnesstartare

Det är planerat att jag ska flytta i sommar. Jag som aldrig bott i lägenhet och ej vet något om detta har nu små fina frågor som kanske verkar helt obegåvade, men ja.

För att vårt samarbete ska fungera smidigt gäller följande för dig som hyresgäst i BLABLA:

Du ska ha fyllt 18 år.
Du ska inte ha några bostadsrelaterade skulder, t ex hyror, elförbrukning eller liknande.
Du ska ha goda referenser från tidigare hyresvärd.
Du ska kunna betala hyran med din inkomst.
Du ska ha gällande hemförsäkring.

Jag kommer ej vara 18 år och kommer bo själv. Mina föräldrar kommer självklart stå som hyresgäster osv, är det okej?

Vad är fördelen med att köpa en bostadsrätt när man ändå betalar hyra varje månad?

Vad är nackdelen med det?

Kommer mina föräldrar endast behöva redovisa sina löner eller även vad dom betalar ut osv?

Är ovan, okej [blush]


   
Citera
Ämnesstartare

Vill också flytta.. [sad]
Har tyvärr inga svar heller.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Du ska ha goda referenser från tidigare hyresvärd.

Om man ej har haft någon tidigare hyresvärd då? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Vad är fördelen med att köpa en bostadsrätt när man ändå betalar hyra varje månad?

varför ska du ha en bostadsrätt? 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Vad är fördelen med att köpa en bostadsrätt när man ändå betalar hyra varje månad?

Du äger en bostadsrätt, en hyresrätt hyr du bara. När du är klar med den lägenheten kan du sälja den för exakt så mycket du vill. Så du investerar dina pengar. Hyran för en bostadsrätt brukar va mindre än en hyresrätt.

Idoufe:

Vad är nackdelen med det?

Dyyyrt. Fast inte där du ska bo ._.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Om man ej har haft någon tidigare hyresvärd då? [zzz]

Då får mamsen och papsen skriva "Hon bäddade alltid sin säng!".[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Om man ej har haft någon tidigare hyresvärd då?

Då är du viktigt att du har dina uppgifter om inkomst (och eventuellt referenser från tidigare boende) tillgängliga, så att du kan teckna avtal inom tre dagar.

enhimmelskdrog:

varför ska du ha en bostadsrätt? 😮

Heter det något annat för lägenheter man köper och sedan betalar hyror? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ignorant:

Då får mamsen och papsen skriva "Hon bäddade alltid sin säng!".[y]

Hahaha! [bigsmile]

Idoufe:

Då är du viktigt att du har dina uppgifter om inkomst (och eventuellt referenser från tidigare boende) tillgängliga, så att du kan teckna avtal inom tre dagar.

Okey. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Du äger en bostadsrätt, en hyresrätt hyr du bara. När du är klar med den lägenheten kan du sälja den för exakt så mycket du vill. Så du investerar dina pengar. Hyran för en bostadsrätt brukar va mindre än en hyresrätt.

Du kan ju!!!!!!!!! Tack! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Heter det något annat för lägenheter man köper och sedan betalar hyror?

neeej men jag undrade varför du ska ha en bostadsrätt och inte hyresrätt [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

neeej men jag undrade varför du ska ha en bostadsrätt och inte hyresrätt

Är ej säker, vet knappt nånting just nu. Men är ju inte alltid man får lägenhet när man behöver osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Är ej säker, vet knappt nånting just nu. Men är ju inte alltid man får lägenhet när man behöver osv.

Har du pengar till att köpa en bostadsrätt!? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Vad är fördelen med att köpa en bostadsrätt när man ändå betalar hyra varje månad?

Du äger (eller ja, banken äger den om du tar lån för att köpa den [wink]) din bostad och kan ändra mer fritt i den. När du ska flytta så kan du sälja lägenheten (och förhoppningsvis gå plus) och har då pengar att lägga på den nya bostaden. Det finns säkert fler saker [crazy]

Idoufe:

Vad är nackdelen med det?

Dyrt. Finns säkert mer saker här också [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Har du pengar till att köpa en bostadsrätt!?

Nä, verkligen inte.

Baader_Meinhof:

här

Tack!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Vad är nackdelen med det?

Man binder upp sig, (man kanske måste ta ett lån om man inte kan betala kontant, och hamnar i skuld som måste betalas av?)


   
SvaraCitera