Aviseringar
Rensa alla

FM-nätet kommer släckas


My dreams are her: Till en viss gräns. Vad ska man göra när allt är digitalt? vad är nästa steg efter det?
Nåväl, det blir så många apparater som blir värdelösa, mycket nytt måste tillverkas och det påverkar miljön.

Mja, blir nog att man använder annorlunda bara. De flesta går ju runt med smartphones idag som utan problem tar in internetradio. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: tycker också att man ska satsa på internet. men varför tycker du det? du verkade ju digga status qou och teknikkonservatism.

Ibland gillar jag saker som precis som de är utan att de utvecklas eller förändras nämnvärt. Det jag dock inte gillar är att ingenting längre får vara analogt. Allt ska digitaliserar ettor och nollor, robotar tar över. 

Okej kanske överdriver en smula men det går för snabbt ibland utvecklingen, jag  hinner inte med. Finns stora fördelar med digitalt, snabbheten, stabilare, priset osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Mja, blir nog att man använder annorlunda bara. De flesta går ju runt med smartphones idag som utan problem tar in internetradio.

Har ingen smartphone.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Har ingen smartphone.

Om 9 år lär du ha en smartphone. 


   
SvaraCitera

My dreams are her: Det jag dock inte gillar är att ingenting längre får vara analogt. Allt ska digitaliserar ettor och nollor, robotar tar över.

vad finns det för fördelar med analogt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: vad finns det för fördelar med analogt?

Det vet jag inte. Det jag vill poängterar är att man förlorar en historisk koppling i fall man gör allt digitalt, Man tappar kunskap som folk genom århundraden har använt flitigt.  Inom en snar framtid slutar vi kanske trycka böcker på papper och då går något förlorat.  En själ en identitet något levande som man kan ta i förstå och se.

Nåväl vi ska inte göra detta till en analog vs digital frågeställning.

Buddah: Om 9 år lär du ha en smartphone.

Ska citera dig om 9 år och svara på frågan.


   
SvaraCitera

är emot nedstängning av am-nätet, då radio i dagsläget är den sista kommunikationsvägen mellan myndigheter och befolkning i en krissituation, och vid exempelvis strömavbrott så kan de allra flesta fortfarande ta emot radio på ett eller annat sätt. hur många kan ta emot digitalradio, egentligen?

antingen så får de komma på en bättre lösning för kriskommunikation, eller så får de behålla den analoga radion.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:
är emot nedstängning av am-nätet, då radio i dagsläget är den sista kommunikationsvägen mellan myndigheter och befolkning i en krissituation, och vid exempelvis strömavbrott så kan de allra flesta fortfarande ta emot radio på ett eller annat sätt. hur många kan ta emot digitalradio, egentligen?

antingen så får de komma på en bättre lösning för kriskommunikation, eller så får de behålla den analoga radion.

+1


   
SvaraCitera

fm, menar jag då. nyvaken och grejer.


   
SvaraCitera

tråkigt


   
SvaraCitera

kãnns mest /care 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: antingen så får de komma på en bättre lösning för kriskommunikation, eller så får de behålla den analoga radion.

Jävligt bra sagt.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Jävligt bra sagt.

det betyder ändå en hel del när det kommer från mig, för jag är inte direkt känd för att hata utveckling. dålig teknik ska ersättas med bättre teknik när omställningen kan göras på ett bra sätt och när det är ekonomiskt. och det finns säkerligen bättre metoder för kriskommunikation, men jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara. analog radio är felsäkert, och tekniken är extremt utspridd, och de flesta hushåll har en analog radio som kan drivas på batteri. vet inte riktigt varför man skulle ersätta det. då behöver man ändå ha reservkapacitet att dra igång analog radio igen, och motivera folk att behålla utrustning som i många fall kommer bli helt oanvändbar annat än i just krissituationer. det är inte det lättaste. eller så får man försäkra sig om att alla faktiskt skaffar sig digitalradiomottagare, vilket jag personligen tror blir jävligt svårt.


   
SvaraCitera

det är synd för att alla som har spenderat våra svårt förtjänade pengar på radio apparater blir värdelösa . jag har en transistor radio i min lägenhet som jag måste byta ut ifall jag vill njuta av radio på ett smitit sätt, Visst jag kan använda min person dator men då måste man flytta omkring högtalarna.


   
SvaraCitera

Förrädare säger jag!


   
SvaraCitera