Aviseringar
Rensa alla

FN-rapport: Kvinnor har det bättre än män i Sverige.


Ämnesstartare

http://www.fastcoexist.com/3033905/the-16-countries-where-women-are-faring-equal-to-or-better-than-men
http://hdr.undp.org/en/content/2014-human-development-report-media-package

Svart på vitt får vi än en gång läsa varför feminismen är överflödig i Sverige.

Kvinnor har det bättre, anger högre tillfredsställelse med livet, sitter mer sällan i fängelse, är mer sällan hemlösa, lever längre, går i högskola i högre grad, råkar ut för färre dödliga arbetsplatsolyckor, får lägre straff för våldsbrott, får högre betyg, råkar i lägre grad ut för våld och mord, blir i högre grad bedömda som lämpliga föräldrar och blir positivt särbehandlade av lagen. Och har högre HDI.

Ändå tjatar feminismen om hur synd det är om kvinnor och vilka offer kvinnor är i Sverige och hur onda vita män är.

Feminismen har i Sverige blivit en lyxrörelse för damer i övre medelklassen och överklassen som tycker synd om sig själva, bär en tajt offerkofta och har för mycket fritid.


   
Citera
Ämnesstartare

Hela feminismens grundvalar är att kvinnor är gnälligare än män, tål inte lika mycket och avundsjuka på andra kvinnor som är vackrare än de själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror på hur man ser på feminism, de som vill ta bort/minimera könsrollers betydelse kan ju ha rätt(har rätt), utifrån detta spelar ju inte måendet osv särskilt stor roll

men tror snarare att kvinnor mår bättre än män för att män inte får/kan vara män än att kvinnor skulle ha det fantastiskt bra, "alla har det skit"

men håller med om att det riktas för mycket uppmärksamhet mot "patriarkalt förtryck", förtryck sker men det drabbar alla oavsett kön, det handlar om klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnor har sämre lön, sämre anställningstrygghet, sämre pension, mindre makt över både politiken och ekonomin, större del av det obetalda hemarbetet, större del av ansvaret för barn, blir utsatta för sexualiserat våld och våld i hemmet, osv. Men de saker du räknar upp beror ju just på att kvinnor lyckats kämpa till sig bättre villkor i Sverige än i många andra länder. Det betyder inte att vi är jämlika ännu.

Sammir: Feminismen har i Sverige blivit en lyxrörelse för damer i övre medelklassen och överklassen som tycker synd om sig själva, bär en tajt offerkofta och har för mycket fritid.

Detta kan jag dock hålla med om. Feminismen har varit väldigt dålig på att kämpa för arbetarkvinnors villkor och annat än högutbildade vita kvinnors. Kvinnor har fått ökad makt i akademin, politiken, osv. men för arbetarkvinnor har det stått relativt stilla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Kvinnor har sämre lön, sämre anställningstrygghet, sämre pension, mindre makt över både politiken och ekonomin, större del av det obetalda hemarbetet, större del av ansvaret för barn, blir utsatta för sexualiserat våld och våld i hemmet, osv. Men de saker du räknar upp beror ju just på att kvinnor lyckats kämpa till sig bättre villkor i Sverige än i många andra länder. Det betyder inte att vi är jämlika ännu.

detta beror väl ofta på att kvinnor "brister" inom de områden som premieras inom kapitalismen, oftast inte lika tävlingsinriktade eller statuskåta som män, de jobbar mindre osv och klättrar inte lika högt lika ofta, jag förstår dock inte riktigt hur detta ska förändras på en politisk arena (iaf inte på det vis som att feminismen är fristående från övrig politik, typ som miljö)

utgår man från att män och kvinnor är likadana i grunden (vilket är minst sagt historielöst, eller snarare.. öh.. oförmåga att förstå naturen) blir dock det du skriver absolut tecken på ett förtryck som riktar sig främst mot kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty:

detta beror väl ofta på att kvinnor "brister" inom de områden som premieras inom kapitalismen, oftast inte lika tävlingsinriktade eller statuskåta som män, de jobbar mindre osv och klättrar inte lika högt lika ofta, jag förstår dock inte riktigt hur detta ska förändras på en politisk arena (iaf inte på det vis som att feminismen är fristående från övrig politik, typ som miljö)

Nä inte så mycket. Lönefrågan beror främst på att män höll kvinnor ute ur fackföreningarna och bekämpade deras inträde på arbetsmarknaden för att skydda sina egna jobb. Sen när kvinnor kom in tecknade man avtal med speciella "kvinnolöner" så kvinnors löner har stått tillbaka i många år. Tror det var på 70-talet kvinnolönerna försvann. Till stor del p.g.a. dem som traditionellt kvinnodominerade yrken har så mycket lägre löner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Nä inte så mycket. Lönefrågan beror främst på att män höll kvinnor ute ur fackföreningarna och bekämpade deras inträde på arbetsmarknaden för att skydda sina egna jobb. Sen när kvinnor kom in tecknade man avtal med speciella "kvinnolöner" så kvinnors löner har stått tillbaka i många år. Tror det var på 70-talet kvinnolönerna försvann. Till stor del p.g.a. dem som traditionellt kvinnodominerade yrken har så mycket lägre löner.

hm det stämmer säkert, men det finns ju inget som tvingar in kvinnor i kvinnodominerade yrken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty:

hm det stämmer säkert, men det finns ju inget som tvingar in kvinnor i kvinnodominerade yrken

Normer och könsroller både hos en själv och hos den som anställer. På mina jobb är det ofta uttalat att de bara söker män för att de tror det är för tungt för kvinnor t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Normer och könsroller både hos en själv och hos den som anställer. På mina jobb är det ofta uttalat att de bara söker män för att de tror det är för tungt för kvinnor t.ex.

Undrar när feminister ska börja presentera bevis för att det bara är normer och könsroller som avgör våra yrkesval?

Väldigt mycket snack och väldigt liten verkstad tycker jag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Undrar när feminister ska börja presentera bevis för att det bara är normer och könsroller som avgör våra yrkesval?

Väldigt mycket snack och väldigt liten verkstad tycker jag...

Det har man gjort ganska många gånger. Hört talas om genusvetenskap? Hör av dig till närmaste institution så kan du läsa massa studier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Normer och könsroller både hos en själv och hos den som anställer. På mina jobb är det ofta uttalat att de bara söker män för att de tror det är för tungt för kvinnor t.ex.

kan inte bemöta detta men tycker att det är ett alldeles för smalt sätt att se det på, det är inte enbart lagerjobb vs vårdbiträde det handlar om, finns massor av "arbetaryrken" som alla kan ta, det är "enbart" normer osv hos kvinnan själv som hindrar henne isf, och som sagt så vet jag inte hur det ska hanteras politiskt? om arbetarkvinnor generellt var lika pengakåta hade de väl också sett till att skaffa ett "fett jobb"

men som artikeln beskriver är det mycket som är fel med att vara man i dagens sverige också, då den utsatta gruppen kvinnor visar sig vara mindre utsatt än vad män är. fler kvinnor pluggar vidare och tar examen, det är väl typ 6/10 som är kvinnor numera

jag är inte säker på vad jag står i det här men jag är av uppfattningen att frågan är mycket mer komplex än vad den kan framstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Det har man gjort ganska många gånger. Hört talas om genusvetenskap? Hör av dig till närmaste institution så kan du läsa massa studier.

Genusvetenskap är ingen vetenskap. Det är teorier och antaganden som aldrig kan bevisas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty:

kan inte bemöta detta men tycker att det är ett alldeles för smalt sätt att se det på, det är inte enbart lagerjobb vs vårdbiträde det handlar om, finns massor av "arbetaryrken" som alla kan ta, det är "enbart" normer osv hos kvinnan själv som hindrar henne isf, och som sagt så vet jag inte hur det ska hanteras politiskt? om arbetarkvinnor generellt var lika pengakåta hade de väl också sett till att skaffa ett "fett jobb"

men som artikeln beskriver är det mycket som är fel med att vara man i dagens sverige också, då den utsatta gruppen kvinnor visar sig vara mindre utsatt än vad män är. fler kvinnor pluggar vidare och tar examen, det är väl typ 6/10 som är kvinnor numera

jag är inte säker på vad jag står i det här men jag är av uppfattningen att frågan är mycket mer komplex än vad den kan framstå.

Ja självklart är det mer komplext än så. Kan ju inte direkt förklara världen med några korta meningar på UM. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Ja självklart är det mer komplext än så. Kan ju inte direkt förklara världen med några korta meningar på UM.

<3

min poäng är iaf att det läggs alldeles för mkt värderingar i, och fokus på, män vs kvinnor och svenskar vs invandrare, istället för klasskamp. och det passar makthavarna jävligt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Genusvetenskap är ingen vetenskap. Det är teorier och antaganden som aldrig kan bevisas.

... och denna djupa insyn baserar du på? Rullar ögonen

Genusvetenskap är lika mycket vetenskap som sociologi, historia, fysik, medicin, osv. Man har hypoteser man testar mot verkligheten och sen bevisar eller inte lyckas bevisa. Utifrån det tar man fram teorier, osv. Empiri är grunden.


   
SvaraCitera