Aviseringar
Rensa alla

FNs rasdiskrimineringskonvention - bör Sverige följa den mer aktivt?


Ämnesstartare

http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och-demokrati/karnkonventionerna/konventionen-om-avskaffande-av-alla-former-av-rasdiskriminering-cerd/

Argumenteras bl.a. för i den här DN-debattartikeln. Är rasdiskriminering och organisationer som försöker normalisera det ett så allvarligt problem i Sverige som vissa vill göra gällande och skulle en striktare tillämpning av konventionen i fråga stävja det? USA var bland de första länderna som ratificerade konventionen och jag föreställer mig att man där gör vad man kan för att följa den, men där finns fortfarande starka spänningar mellan olika etniska grupper. Känns lite tandlöst och överflödigt - tror redan medvetenheten om rasdiskriminering och liknande är hög här, och dessutom har vi ju en genomtänkt hatbrottslagstiftning -  men lutar ändå mot att det är en bra idé, just p.g.a. det där med hårdare tag mot organisationer som verkar för rasism.

Tankar?


   
Citera
Exner

Tankar: ge fattiga mat, vatten och mediciner istället för att tramsa runt och känna er som Jesus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem Är Fattig Vem Ska ge Mat? Ska det vara frivilligt att ge mat? Om man lnte vill? Ska man tvinga alla?

Exner:
Tankar: ge fattiga mat, vatten och mediciner istället för att tramsa runt och känna er som Jesus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Tankar: ge fattiga mat, vatten och mediciner istället för att tramsa runt och känna er som Jesus.

FN gör det också...? Förvirrad


   
SvaraCitera
Exner

kakakaka:
Vem Är Fattig Vem Ska ge Mat? Ska det vara frivilligt att ge mat? Om man lnte vill? Ska man tvinga alla?

Man behöver inte om man inte vill. 

Feberyra:

FN gör det också...? Förvirrad

Jaså? I så fall är jag för det här förslaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att förbjuda idéer och rörelser kan aldrig vara lösningen till att motarbeta dem. Förbud kan istället få motsatt effekt.

Och nej, FN är ingen allsmäktig organisation som har svar på alla frågor. 

Och slutligen är det också helt bisarrt att koppla ihop SD med rasdiskriminering. Ett parti som förespråkar en icke-rasistisk och öppen svenskhet tillsammans med en invandringspolitik lik den våra nordiska grannländer har. SD har massvis med sympatisörer med annan etnisk bakgrund. Författarna verkar ha levt under en sten de senaste åren. FN ska varken förbjuda SD, hela Norge, Danmark eller Finland bara för att de har en mindre invandringspolitik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser detta som positivt, även om jag inte ser påverkan av Sd som det huvudsakliga, även om det skulle vara en bonus. Jag tänker på absurd praktik där exempelvis polisen godkände en demonstration av Svenskarnas parti, men samtidigt uppmanade folk att stanna inne, för sin säkerhet. Det är inte på något sätt rimligt att "demokrati" och "yttrandefrihet" ska föregå mänsklig trygghet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker inte att staten ska förbjuda rasistiska organisationer. Ger man staten verktyg att förbjuda vissa organisationer kommer det senare att användas även mot andra politiska grupper som makthavarna vill bli av med, t.ex. kommunister. Det riskerar att skapa ett samhälle där bara mittenpolitik är tillåten. Istället tycker jag att vi vanliga människor ska stå upp och visa vad vi tycker om rasisterna.

"I think you should defend to the death their right to march, and then go down and meet them with baseball bats." - Woody Allen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: FN ska varken förbjuda SD, hela Norge, Danmark eller Finland bara för att de har en mindre invandringspolitik.

Vem har pratat om att förbjuda SD?

Nachac: Jag tänker på absurd praktik där exempelvis polisen godkände en demonstration av Svenskarnas parti, men samtidigt uppmanade folk att stanna inne, för sin säkerhet.

HMF innebär ju dock att de inte kan basunera ut öppet rasistiska budskap ostraffat - räcker inte det? Och en väl genomtänkt diskrimineringslagstiftning finns ju också på plats. Skillnaden är väl att FN-konventionen kan tolkas som att även organisationer som sprider påståenden/idéer om den vita rasens överlägsenhet och liknade bör vara olagliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: HMF innebär ju dock att de inte kan basunera ut öppet rasistiska budskap ostraffat - räcker inte det?

Tydligen inte, fast detta kanske har mer att göra med att tillåta våldsamma och/eller farliga och kriminella grupper att demonstrera och inte så mycket rasistiska i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Vem har pratat om att förbjuda SD?

Trodde det var andemeningen i debattartikeln du länkade. Skumläste bara igenom så jag kanske missuppfattade. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. De som vill förbjuda partier och organisationer de inte gillar kan flytta till Nordkorea.


   
SvaraCitera

N.W:
Att förbjuda idéer och rörelser kan aldrig vara lösningen till att motarbeta dem. Förbud kan istället få motsatt effekt.

Och nej, FN är ingen allsmäktig organisation som har svar på alla frågor. 

Och slutligen är det också helt bisarrt att koppla ihop SD med rasdiskriminering. Ett parti som förespråkar en icke-rasistisk och öppen svenskhet tillsammans med en invandringspolitik lik den våra nordiska grannländer har. SD har massvis med sympatisörer med annan etnisk bakgrund. Författarna verkar ha levt under en sten de senaste åren. FN ska varken förbjuda SD, hela Norge, Danmark eller Finland bara för att de har en mindre invandringspolitik.

Tumme upp


   
SvaraCitera