Aviseringar
Rensa alla

Fobi för att svälja tablettwr


Ämnesstartare

Ja.. Som rubriken avslöjar, jag har fobi för att svälja tabletter oavsett form eller storlek. Jag klarar inte ens av de här små Dimor tabletterna man tar för bihålorna. Jag är 18år och har aldrig i hela mitt liv klarat av att svälja tabletter. Jag tror det ska grundar sig på en incident när jag var yngre då jag fick det i fel strupe och inte kunde andas.

jag har testat att dela en sockerbit i små delar som lik se tabletter men nej, fungerar inte. Även testat svälja med annat än vatten, funkar inte.
har ni några mirakelkurer? För jag kan inte gå såhär längre..


   
Citera

handlar väl bara om att hitta ett vettigt sätt att jobba på det. Börja med något du kan svälja och låtsas att det är en tablett. Se till att andas lugnt och att slappna av och sedan trappar du upp det därifrån.


   
SvaraCitera

drick massa vatten och låtsas som att det bara är vatten, ingen tablett


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Brukar trycka in tabletten i en godis bit eller choklad bulle då blir det enklare att svälja.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Jag kan inte heller svälja med vatten eller annan dryck. Jag måste alltid ta mina dagliga tabletter samtidigt som jag äter t ex en mjuk(!) macka. Må låta äckligt. Men jag måste ta en stor tugga, gojsa lite, in med tabletten och sedan sväla allt tillsammans och sedan sväla någon tugga till snabbt efteråt. Det är den enda tekniken som fått det att funka för mig. 


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

När jag var mycket yngre brukade jag alltid ta en tablett och mosa i yoghurt eller nått sånt


   
SvaraCitera

samma här 

har sagt att den dagen det ej finns ngt flytande alternativ får de lägga in mig och ge mig intravenöst 


   
SvaraCitera

mallennallen: små Dimor tabletterna man tar för bihålorna

Varför använder du anti-diarrétabletter för bihålor? Tror inte direkt att det hjälper


   
SvaraCitera

Jag har ingen som helst erfarenhet av tabletter, men jag kan tänka mig att svälja den hel ej är ett måste? Det fungerar att lösa upp den i vätska/vatten? Eller att mosa den till pulver? Nej?

Om du inte klarar av tabletter överhuvudtaget så kanske det finns samma effekt fast i annat format, flytande?


   
SvaraCitera
mens
 mens

Brukar ta en stor omega3tablett varje dag och tänker på s3ons tablettinlägg nästan varje gång


   
SvaraCitera

hade samma sak när jag var lite, vägrade till och med smärtstillande efter en operation. Aj säger jag bara...


   
SvaraCitera

brukar blanda med saliv bara, inga problem


   
SvaraCitera
reben

Falbe:
brukar blanda med saliv bara, inga problem

jätte dåligt man måste dricka


   
SvaraCitera
reben

tabletten kan fastna och det är ju inte så roligt


   
SvaraCitera

reben: jätte dåligt man måste dricka

är för lat. brukar ligga ner också när d sömntabletter

som framtida receptarie rekommenderar jag inte detta öht. man ska stå upp och dricka vatten


   
SvaraCitera