Aviseringar
Rensa alla

Fobier


sommargåvan:

Vad är du rädd för?

Jag vet inte. Eller om det är extrem blyghet bara. Men jag är typ rädd för att riktigt vackra kvinnor är farliga, på något sätt. Fast än jag vet att det inte är så.
Hjärta


   
SvaraCitera

sommargåvan: Varför skulle det inte vara äkta? Jag tror att man kan ha alla möjliga fobier. Alla är vi trots allt olika och unika på våra vis

För att det inte existerar en rädsla för flöjter som är tillräckligt utbrett för att katalogisera tillståndet


   
SvaraCitera

sommargåvan: Känner igen mig i det där.. Tycker om att gå ut och springa om somrarna, har dock slutat med det p.g.a. insekterna. Vet inte om jag skulle klassa det som en fobi, men väldigt rädd är jag i alla fall. Dock allra mest för fästingar.. Men hur som helst, vad tråkigt att det ska behöva vara så. Kanske bra att få hjälp med det

Har inte tänkt på det där, är nog mer rädd för löss och det kan ju drabba en när som helst :S men har aldrig haft en fästing så kanske drf.

Jo... Men jag vet inte hur. Många kuratorer jag pratat med har inte tagit det på allvar... Det stör mig. Måste jag direkt vända mig till en terapeut eller? Jag ska ju sj bli terapeut...... Åh. Jobbigt med fobier


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gurksallad:

Jag vet inte. Eller om det är extrem blyghet bara. Men jag är typ rädd för att riktigt vackra kvinnor är farliga, på något sätt. Fast än jag vet att det inte är så.
Hjärta

Kanske är rädd för att bli avvisad eller så.. Kan relatera lite till det. Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

För att det inte existerar en rädsla för flöjter som är tillräckligt utbrett för att katalogisera tillståndet

Hur vet du det?

debepe:

Har inte tänkt på det där, är nog mer rädd för löss och det kan ju drabba en när som helst :S men har aldrig haft en fästing så kanske drf.

Jo... Men jag vet inte hur. Många kuratorer jag pratat med har inte tagit det på allvar... Det stör mig. Måste jag direkt vända mig till en terapeut eller? Jag ska ju sj bli terapeut...... Åh. Jobbigt med fobier

Ah jag förstår! Kuratorer SKA ta alla problem på allvar. Konstigt att de inte gjort det. Du kanske kan försöka med en annan kurator? Annars kan man ta kontakt med vårdcentralen


   
SvaraCitera

sommargåvan: Hur vet du det?

det är för irrationellt specifikt för det


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Kanske är rädd för att bli avvisad eller så.. Kan relatera lite till det.

Så kan det vara. Men jag är också rädd för att bli skrattad åt. Hånad, liksom. Att personer, främst tjejer, skrattar bakom ryggen på mig och tycker jag är en tönt. Inte för att dom gör det. Men rädslan finns för att dom gör det, eller kommer att göra det.
Känner du samma även där, eller hur påverkar det dig liksom?
Men de flesta är nog rädda för att bli avvisade Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gurksallad:

Så kan det vara. Men jag är också rädd för att bli skrattad åt. Hånad, liksom. Att personer, främst tjejer, skrattar bakom ryggen på mig och tycker jag är en tönt. Inte för att dom gör det. Men rädslan finns för att dom gör det, eller kommer att göra det.
Känner du samma även där, eller hur påverkar det dig liksom?
Men de flesta är nog rädda för att bli avvisade Hjärta

Ja jag kan också känna den rädslan. Jag bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker om mig vilket resulterar i mycket oro och ångest. Men jag jobbar på det. Ju mindre man bryr sig desto lyckligare blir man. Som du säger tror jag nog att många kan sätta sig in i denna situation, mer eller mindre. Hjärta


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Ja jag kan också känna den rädslan. Jag bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker om mig vilket resulterar i mycket oro och ångest. Men jag jobbar på det. Ju mindre man bryr sig desto lyckligare blir man. Som du säger tror jag nog att många kan sätta sig in i denna situation, mer eller mindre.

Det gör du helt rätt i. Jag vill också sluta bry mig om vad andra tycker i den frågan. Ju mindre man bryr sig om andras eventuella åsikter, desto lättare skulle det ju vara. Det är en psykisk belastning, att bry sig om vad andra tycker och tänker om en.


   
SvaraCitera

sommargåvan: Konstigt att de inte gjort det.

De tog mina ätstörningar på allvar men ingen kunde hjälpa mig - de förvärrade det bara. Tog mig ur mina värsta dagar på egen hand. Fobin står dock kvar och den skulle jag behöva mest hjälp med 🙁 ska kalla på hjälp när jag har tid och ork... Hoppas det inte skjuts upp så många ggr att jag kmr behöva betala för behandlingenTumme ned *snål*

sommargåvan: Du kanske kan försöka med en annan kurator? Annars kan man ta kontakt med vårdcentralen

yeeTumme upp


   
SvaraCitera

sommargåvan: Kan börja gråta offentligt av att se en äldre person.

Jag gör också detta. Var tvungen att avbryta en praktik på äldreboende i gymnasiet för att jag bara tyckte att det var jobbigt att se så gamla och svaga människor.


   
SvaraCitera

jag har trypophobia, rädsla av saker med hål eller onaturliga hål typ. ej kroppsöpningar o sånt dock : p ni kan googla bilderna får ni s va jag menar  = ) dock är det rätt så vanligt eftersom d 1 varning för farliga saker


   
SvaraCitera

kukoxo:
jag har trypophobia, rädsla av saker med hål eller onaturliga hål typ. ej kroppsöpningar o sånt dock : p ni kan googla bilderna får ni s va jag menar  = ) dock är det rätt så vanligt eftersom d 1 varning för farliga saker

varför bildgooglade jag...


   
SvaraCitera

terrormat:

varför bildgooglade jag...

berättade det för en som inte tog det seriöst o ba vadå hål?? så jag länkade ett par bilder och den hatar mig nu <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Jag gör också detta. Var tvungen att avbryta en praktik på äldreboende i gymnasiet för att jag bara tyckte att det var jobbigt att se så gamla och svaga människor.

Åh, känns bra att jag inte är ensam om det faktiskt. Men vad tråkigt att du behövde avsluta praktiken :/ Hjärta

kukoxo:
jag har trypophobia, rädsla av saker med hål eller onaturliga hål typ. ej kroppsöpningar o sånt dock : p ni kan googla bilderna får ni s va jag menar  = ) dock är det rätt så vanligt eftersom d 1 varning för farliga saker

Läste en bekantskaps blogg där hon beskrev att även hon hade denna fobi. Sökte på det och fann ett youtube-klipp med sådana bilder. Det enda äckliga med videon var krypen. Annars upplevde jag inget obehagligt med själva hålen.. Vad är det egentligen som är så läskigt med det tycker du?


   
SvaraCitera