Aviseringar
Rensa alla

För ellr mot abort?


Abort = Mord. [sad]
De gör ju t.o.m. abort på foster som är mer utvecklade än vissa barn som föds för tidigt. 🙁
Sen är det väll klart att barnet, även om det inte är fött än, är precis lika mycket värd som andra människor? 🙁

Sagitta:

som människa är man en ensam individ och ska få bestämma själv över sin egna kropp.

Men inte över barnets kropp! [sad]

Daybreak:

(för då kunde man lika gärna ha använd kondom/p-piller).

Kondomer kan spricka o.s.v. ju.

Stephen:

man ska väl tänka på barnets bästa, är tjejen 15 år och ett problembarn är ju framtidsutsikten för barnet inte det bästa..

Vi är för bortskämda. Tycker att barnet inte ska få leva om inte "framtidsutsikten är den bästa". Tänk på alla barnen i länder där de inte har mat? Där det är krig? Där de inte har de lika lyxigt som i Sverige, borde inte de få leva? 🙁

utan kondom:

Abort är mord, förbjud det. Även alla preventivmedel är mot naturen och borde förbjudas.

Ja! 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Kondomer kan spricka

Då har man iaf gjort rätt för sig, men händer i alla fall inte ofta att den spricker heller. Då har man haft riktig otur och då tycker jag att man ska kunna ha ett alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Tänk på alla barnen i länder där de inte har mat? Där det är krig?

Men skulle du vilja födas under sådana förhållanden? Om du hade fått välja, vad hade du valt?


   
SvaraCitera
Gifted

Jag är för abort. Man borde ha mer abort, typ extraerbjudande efter midsommar, köp 2 betala för en.


   
SvaraCitera

Daybreak:

Då har man iaf gjort rätt för sig,

Nej, man har gjort fel för sig. Det är ens ansvar att inte ha sex om man absolut inte vill ha barn. 🙁

Daybreak:

men händer i alla fall inte ofta att den spricker heller. Då har man haft riktig otur och då tycker jag att man ska kunna ha ett alternativ.

Det finns ett alternativ. Att vänta med sex tills man är redo att ta konsekvenserna av det och är redo att skaffa barn.

Daybreak:

Men skulle du vilja födas under sådana förhållanden? Om du hade fått välja, vad hade du valt?

Ja, jag hade villjat födas under sånna förhållanden, hellre än att bli mördad och inte födas alls.
Vi är bara alldeles alldeles alldeles för bortskämda i Sverige.
Om du åker ner till Afrika eller något och frågar dem om de önskar att de aldrig hade blivit födda, så tror jag att de endå svarar att de vill leva.
Kanske har man det tufft under uppväxten, men det betyder inte att resten av livet bara kommer bli skit. Man kan hjälpa till att förbättra saker, och livet kan bli bra ju.

Sen vet man aldrig hur det blir, man kan födas under en tid då det ser bra ut, inga krig och mycket mat, men senare i livet så blir det krig och svårare att få mat ju, eller så råkar man ut för torka och naturkatastrofer. Så man vet ju aldrig hur livet blir.


   
SvaraCitera

Gifted:

Jag är för abort. Man borde ha mer abort, typ extraerbjudande efter midsommar, köp 2 betala för en.

Framtidens läkare = lönmördare, som tar betalt för att mörda barn och har det som yrke. Det e dåligt tycker jag. 🙁


   
SvaraCitera
Gifted

SaltaKätzchen:

lönmördare

Det är knappast lönnmord, då det är både tillåtet och inte sker i det dolda.

SaltaKätzchen:

som tar betalt för att mörda barn och har det som yrke. Det e dåligt tycker jag.

Då måste man definiera vad ett barn är, och jag och många andra anser att det inte är ett barn så tidigt som då man brukar göra abort.

Dessutom så finns det tillfällen då abort är enda alternativet; till exempel om man har en allergi/sjukdom som gör att barnet skulle bli väldigt missbildat / riskera att dö om man blev gravid.


   
SvaraCitera
loita

undrar hur många gånger den här diskutionen varit igång [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

ens ansvar

Hur man ska omfatta eller ringa in ansvaret är ju en tolkningsfråga och absoult inviduellt, att helt avstå att ha sex eller att använda kondom/p-piller/skydd eller ej när man är sexuellt aktiv är ju såklart upp till var och en själv, oberoende om man är tjej eller kille självklart.

Men, nope, må vara bortskämd eller ej. Jag skulle aldrig vilja föda en unge när jag med mitt samvete inte kan garantera ett "värdigt" liv åt barnet. I synnerhet om jag t.ex. skulle få veta att ungen skulle födas med något syndrom eller med någon slags utvecklingsstördhet som skulle påverka barnets liv negativt. Jag skulle aldrig ha samvete eller mage nog att tillåta det ske, veta om att ungen skulle lida och inte få ut någonting av livet.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Men inte över barnets kropp!

Det har inte ens blivit ett utvecklat barn när man aborterar.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Det har inte ens blivit ett utvecklat barn när man aborterar.

Jo, man kan göra abort till vecka 22 typ. I vissa länder som England helt fritt, i Sverige behöver man dock någon typ av tillstånd då.
Och vecka 22 kan man t.o.m. rädda barnet om det föds för tidigt.

Så barn som aborteras kan ibland vara mer utvecklade än barn som fötts för tidigt.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Jo, man kan göra abort till vecka 22 typ. I vissa länder som England helt fritt, i Sverige behöver man dock någon typ av tillstånd då.
Och vecka 22 kan man t.o.m. rädda barnet om det föds för tidigt.

Så barn som aborteras kan ibland vara mer utvecklade än barn som fötts för tidigt.

Jag tycker fortfarande att det är rätt. Livet börjar först när man föds, och vill/kan man inte ta hand om ett barn så ser jag inga motargument.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Jag tycker fortfarande att det är rätt. Livet börjar först när man föds,

Livet börjar när spermien befruktar ägget. barnet har ju sitt eget DNA och sånnt grejs då. 🙁
Och när barnet är där i magen och e jätte sött och sparkar med benen ibland och sånnt, och är mer utvecklat än vissa som föds för tidigt, så kan man väll inte på något sätt säga att det inte är ett liv? 🙁

Varför skulle inte den levande människan också vara ett liv och vara lika mycket värt som alla andra?

Sagitta:

och vill/kan man inte ta hand om ett barn så ser jag inga motargument.

Att det är mord. 🙁
+ Att det finns massor av argument som har med Gud och sånnt att göra ju. 🙁
Att livet är en gåva från Gud, och att Gud har en tanke med en redan innan man föds o.s.v.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Varför skulle inte den levande människan också vara ett liv och vara lika mycket värt som alla andra?

Suck. För att den bara levt på någon annan tills den föds.

SaltaKätzchen:

Att det är mord. 🙁
+ Att det finns massor av argument som har med Gud och sånnt att göra ju. 🙁
Att livet är en gåva från Gud, och att Gud har en tanke med en redan innan man föds o.s.v.

Våldtäckter är inte Guds vilja.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Suck. För att den bara levt på någon annan tills den föds.

En född bäbis kan inte heller klara sig ensam utan sin mamma. 🙁
Och barnet är ändå lika mycket levande och lika mycket värt för det endå.

Sagitta:

Våldtäckter är inte Guds vilja.

Mord är inte Guds vilja heller. 🙁


   
SvaraCitera