Aviseringar
Rensa alla

För låg månadspeng


Kaktus
Ämnesstartare

Hej!

Jag är en kille på 14 år och jag tycker att jag har alldeles för låg månadspeng. Får 150 kr i månaden och inget extra. Tränar 8 gånger i veckan och har bra betyg i skolan. Jag hjälper till hemma och håller det rent i mitt rum. Vad ska jag göra för att få mer i månadspeng? När jag frågar om mer säger mina päron att det är samma som mina syskon har fått och att jag inte behöver mer. Hjälp?


   
Citera
Ämnesetiketter

vad är dina utgifter?


   
SvaraCitera
Kaktus
Ämnesstartare

räkgylfar:
vad är dina utgifter?

Mina utgifter?
jaadu jag är väll som vilken 14åring som helst. Umgås med mina kompisar, käkar, går på bio, köper godis och spelar spel. 150 kr räcker inte till allt det då mina polare får 600+ allihop. 


   
SvaraCitera

Nu vet jag inte hur din familjs ekonomi ser ut men det kan finnas skäl till att ni bara får 150kr.
Resten av pengarna kanske behövs för att ni ska kunna ha mat på bordet tills nästa löning. Alla familjer är olika så man får prioritera olika saker.
Eller så lägger kanske dina föräldrar pengarna på ett sparkonto till dig.


   
SvaraCitera

Kaktus:

Mina utgifter?
jaadu jag är väll som vilken 14åring som helst. Umgås med mina kompisar, käkar, går på bio, köper godis och spelar spel. 150 kr räcker inte till allt det då mina polare får 600+ allihop. 

sluta slösa pengar på spel, godis och på kompisar. Onödigt!
Eller spara i 6 månader och då har du sparat 800 kronor.


   
SvaraCitera

its_just_me:

sluta slösa pengar på spel, godis och på kompisar. Onödigt!
Eller spara i 6 månader och då har du sparat 800 kronor.

Fast man vill ju ha lite skoj också!


   
SvaraCitera
Kaktus
Ämnesstartare

Lav:
Nu vet jag inte hur din familjs ekonomi ser ut men det kan finnas skäl till att ni bara får 150kr.
Resten av pengarna kanske behövs för att ni ska kunna ha mat på bordet tills nästa löning. Alla familjer är olika så man får prioritera olika saker.
Eller så lägger kanske dina föräldrar pengarna på ett sparkonto till dig.

Tro mig det är inte så att vi har ont om pengar. Min pappa är framgångsrik som egenföretagare och har egen fastighet på Gran Canaria. Vi har liksom stort fint hus och så men det är pengar i fickan som jag behöver.


   
SvaraCitera
Kaktus
Ämnesstartare

its_just_me:

sluta slösa pengar på spel, godis och på kompisar. Onödigt!
Eller spara i 6 månader och då har du sparat 800 kronor.

Det är väll i tonåren man ska kunna ha kul? Inte bara tänka på att spara. 


   
SvaraCitera

Kaktus:

Det är väll i tonåren man ska kunna ha kul? Inte bara tänka på att spara. 

jag är sparar för att jag vill hitta på roligare saker t.ex åka till Australien och sånt


   
SvaraCitera
Kaktus
Ämnesstartare

Skåneärbäst:

jag är sparar för att jag vill hitta på roligare saker t.ex åka till Australien och sånt

Utomlands kommer jag ofta också. Har vart i Australien 2 gånger, ingen slant i fickan dock.


   
SvaraCitera

Kaktus:

Utomlands kommer jag ofta också. Har vart i Australien 2 gånger, ingen slant i fickan dock.

du är 14 och 150kr per månad passar ganska bra tycker jag iallafall
 jag är 17 jag får 1050 av staten och 13500kr av mitt arbete plus 3000kr till av mina föräldrar så ungefär 17550kr sammanlagt men jag har mat och betalar för mina egna motorcykel saker mat kläder och liknande


   
SvaraCitera
Kaktus
Ämnesstartare

Skåneärbäst:

du är 14 och 150kr per månad passar ganska bra tycker jag iallafall
 jag är 17 jag får 1050 av staten och 13500kr av mitt arbete plus 3000kr till av mina föräldrar så ungefär 17550kr sammanlagt men jag har mat och betalar för mina egna motorcykel saker mat kläder och liknande

Men vad är det jag gör för fel då? Jag har minst av mina kompisar men min familj ligger lätt främst ekonomiskt.


   
SvaraCitera

Kaktus:

Men vad är det jag gör för fel då? Jag har minst av mina kompisar men min familj ligger lätt främst ekonomiskt.

fråga dina föräldrar om mer får du inte mer är det inget mer med det jag kan lätt få 10k om jag ber om det


   
SvaraCitera
Kaktus
Ämnesstartare

jag kan lätt få 10k om jag ber om det

Skåneärbäst:

jag kan lätt få 10k om jag ber om det

Okej. Så roligt.


   
SvaraCitera

Kaktus:
jag kan lätt få 10k om jag ber om det

Okej. Så roligt.

men som sagt du är 14 du ska inte få jättemycket dina föräldrar köper saker till dig när du behöver det och liknande 


   
SvaraCitera