Aviseringar
Rensa alla

För lång...?


Timmis
Ämnesstartare

Tjena! Har ett problem som jag dagligen påminns om! Att jag är ovanligt lång för min ålder! Jag är alltså kille, 193cm och är 14 år gammal (fyller år ganska nära början av året, så typ snart 15år då) min längd just nu är inget jag skämms JÄTTE mycket för i nu läget, men vet enligt kurvan av skolsystern så blir jag kanske mer än 2 meter när jag blir fullvuxen...
Alla mina vänner är ca 160 och måste alltid kolla ner på dem medans dem klrid kollar upp på mig...Förvirrad det har också redan nu gjort de svårt för mig att sitta i bussar, flygplan, bilar mm.  Finns det ngt jag kan göra för att sluta växa??
Eller måste jag bara leva med det...?


   
Citera

Timmis:
Tjena! Har ett problem som jag dagligen påminns om! Att jag är ovanligt lång för min ålder! Jag är alltså kille, 193cm och är 14 år gammal (fyller år ganska nära början av året, så typ snart 15år då) min längd just nu är inget jag skämms JÄTTE mycket för i nu läget, men vet enligt kurvan av skolsystern så blir jag kanske mer än 2 meter när jag blir fullvuxen...
Alla mina vänner är ca 160 och måste alltid kolla ner på dem medans dem klrid kollar upp på mig...Förvirrad det har också redan nu gjort de svårt för mig att sitta i bussar, flygplan, bilar mm.  Finns det ngt jag kan göra för att sluta växa??
Eller måste jag bara leva med det...?

tycker synd om dig för att du snart inte får åka berg och dalbanor på gröna lund!


   
SvaraCitera

du kan ta tabletter som gör så du slutar växa min bror behövde göra det då han blev nästan 
250cm lång


   
SvaraCitera

Skåneärbäst:
du kan ta tabletter som gör så du slutar växa min bror behövde göra det då han blev nästan 
250cm lång

Det behövde jag också göra för jag är nästan 350cm lång.. 


   
SvaraCitera
sies
 sies

Du kan ta bromstabletter som bromsar din växt. Prata med dina föräldrar eller kuratorer/skolsyster i skolan. 


   
SvaraCitera

Lev med det och börja i basket.


   
SvaraCitera

Börja spela basket och bli proffs !! 


   
SvaraCitera

Var stolt över din längd! Jag kan tänka mig att det är mycket värre att vara den kortaste, klenaste killen i klassen. Sträck på dig och visa upp din ståtliga, manliga längd. Tjejer gillar sånt. 

I annat fall får du väl göra som ovanstående och käka nån form av piller. Lycka till!


   
SvaraCitera
Mumzel

Om du är straight, så kommer nog många tjejer uppskatta det.


   
SvaraCitera

Hej du har en bra längd jag är 184,3 cm o 17 år hade gjort allt för att vara 193 cm va nöjd med den längden från 14 till 17 växte jag från 177-184,3 så 7,3 cm så minst 200 cm blir du


   
SvaraCitera
Haien

Martin99:
Hej du har en bra längd jag är 184,3 cm o 17 år hade gjort allt för att vara 193 cm va nöjd med den längden från 14 till 17 växte jag från 177-184,3 så 7,3 cm så minst 200 cm blir du

Åldern man växer i varierar mycket, det är inte ens säkert att han blir 195cm..


   
SvaraCitera

sies:
Du kan ta bromstabletter som bromsar din växt. Prata med dina föräldrar eller kuratorer/skolsyster i skolan. 

Tumme upp


   
SvaraCitera

Hej Timmis,

Det är inte säkert att an växer i samma takt under hela sin ungdom, faktum är att det är vanligare med perioder av start tillväxt som kan komma både sent och tidigt i ens uppväxt.

Vanligtvis blir man ungefär lika lång som genomsnittet av sina föräldrars längd, men det är ingen garanti. En onormal längd kan orsakas av sällsynta sjukdomar som Marfans syndrom. Men då är man normalt lång redan vid födseln.

läs lite mer här:

https://www.1177.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Langd-och-vikt/Langa-barn/

Om du fortsatt är orolig, prata med din skolsköterska.

PS: 193 är kanske inte så roligt när man är 14, men det är en riktigt bra längd när man växt färdigt som du garanterat inte kommer lida av 😀


   
SvaraCitera

Timmis:
Tjena! Har ett problem som jag dagligen påminns om! Att jag är ovanligt lång för min ålder! Jag är alltså kille, 193cm och är 14 år gammal (fyller år ganska nära början av året, så typ snart 15år då) min längd just nu är inget jag skämms JÄTTE mycket för i nu läget, men vet enligt kurvan av skolsystern så blir jag kanske mer än 2 meter när jag blir fullvuxen...
Alla mina vänner är ca 160 och måste alltid kolla ner på dem medans dem klrid kollar upp på mig...Förvirrad det har också redan nu gjort de svårt för mig att sitta i bussar, flygplan, bilar mm.  Finns det ngt jag kan göra för att sluta växa??
Eller måste jag bara leva med det...?

vänd ned ett par koppar kaffe i timmen, ha hört att det ska sakta ned det


   
SvaraCitera

Jag vet att jag haft ett liknande problem fast alltid varit liten. Jag är fortfarande kort 170 cm ungefär och 19 år. Inte så farligt egentligen.  Så länge man accepteras och går respekt så ska det lösa sig. Men jag förstår att vara nästan 2 meter måste bli lite konstigt särskilt när man är under 15 år. De växer igen dig annars. Men man vill ju leva här och nu. 


   
SvaraCitera