Aviseringar
Rensa alla

För Mesiga Fängelsestraff?


Ämnesstartare

Usch fyfan,

hörde nyss på radio om ett flertal män som ska få 1-3½ års fängelsestraff efter att ha tvingat en förståndshandikappad flicka att ha sex med andra gubbar.

Asså det hära är så jävla hemskt. Vart är vårt samhälle på väg?? Och varför har Sverige så jävla lågt fängeslsestraff? Jag tycker att såna hära människor som begår sånna hemska brott borde få sitta mycket längre.

Vad tycker ni? Tycker ni att Sverige ger rimliga straff? Borde vi ha dödsstraff? Vill höra era åsikter.


   
Citera

Jag tycker att de är bra med låga fängelsestraff. Folk kan ju faktiskt förändras och börja sköta sig 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är emot hela idén med fängelser öht.
Men i brist på bättre alternativ så... jag vet inte.


   
SvaraCitera

lussebullar:

Asså det hära är så jävla hemskt. Vart är vårt samhälle på väg?? Och varför har Sverige så jävla lågt fängeslsestraff? Jag tycker att såna hära människor som begår sånna hemska brott borde få sitta mycket längre.

Jag tror inte att det finns någon som vill sitta i en fängelsecell, en del klarar inte ens av att sitta i en fyllecell eller häkte i en dag. Då måste det vara otroligt jävla skit jobbigt att bo i en fängelsecell i flera månder/år.
Man sitter helt själv i ett litet rum med ingen frihet överhuvudtaget, och visst finns det en del som förtjänar det men människorna blir bara mer och mer störda av det. Det enda dom gör är att tänka, tänka och tänka vilket måste vara sjukt jobbigt, många förlorar säkert också deras vänner och släktingar pga brottet de begått vilket måste vara sjukt jobbigt.

Men ja, don't do the crime if you can't do the time.

Angående fallet du syftar på så tycker jag att det är ett ganska lagom bra straff.
Han som exempelvis dödade sextonåringen i en skog fick endast 1,5 ungdomsvård och då har han ändå tagit någon annans liv, tagit någons dotter, någons syster, någons barnbarn, någons bästavän. De låga straffet var SJUKT.

Och om jag inte minns helt fel så blev en av helikopterrånarna dömd till 8 års fängelse och då har han (enligt mig) begått ett mycket mildare brott än de killarna du syftar på och än han som dödade en tjej i skogen.

lussebullar:

Borde vi ha dödsstraff?

Nej inte dödsstraff, personen som begår brottet ska syna för det h*n gjort, h*n ska få må dåligt pga dåligt samvete etc. dör han så känner h*n ju ingenting men annars så tycker jag att våldtäcksmän brode få sin nivetvad avklippt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte varför man släpper ut folk som har gjort någon annan fysisk skada öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

är emot hela idén med fängelser öht.

vad ska man ha istället då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker straff är ganska löjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl bra att rättssystemet uppmuntrar sådant beteende genom att ge minimala straff. Vad annars ska vi läsa i tidningen påväg till jobbet/skolan?

Nä, det är hemskt. Rättssystemet är käpprätt åt helvete! (TJI FICK STATEN)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är emot straff. Straff är bara ett annat ord för hämnd och då är det fortfarande på samma nivå som "öga för öga, tand för tand." Rättssystemets uppgift ska vara rehabilitering, inte hämnd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stuck With Eachother:

Han som exempelvis dödade sextonåringen i en skog fick endast 1,5 ungdomsvård och då har han ändå tagit någon annans liv

Cräjsy, jag fick betala 46 000 i skadestånd för några olämpliga sms + övervakare 1½ år, och då har jag inte ens nuddat någon. Har inte ens hotat att döda någon lr dyl, kan vara lite ettrig ibland kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Är emot straff. Straff är bara ett annat ord för hämnd och då är det fortfarande på samma nivå som "öga för öga, tand för tand." Rättssystemets uppgift ska vara rehabilitering, inte hämnd.

Jasså? Så du tycker att det är cool lungt ifall mördaren till ditt barn slapp få något straff? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hon kanske egentligen ville ha sex med dom, bara att hon inte förstod det, hon var ju ändå förståndshandikappad[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stuck With Eachother:

Han som exempelvis dödade sextonåringen i en skog fick endast 1,5 ungdomsvård och då har han ändå tagit någon annans liv, tagit någons dotter, någons syster, någons barnbarn, någons bästavän. De låga straffet var SJUKT.

Håller med. Känner folk som känner han som gjorde det och det är verkligen hemskt. Altså så var den mördade tjejens liv bara värt ett år i straff. Sorgligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lussebullar:

Jasså? Så du tycker att det är cool lungt ifall mördaren till ditt barn slapp få något straff?

Visste, visste att du skulle ta något personligt eller något emotionellt laddat att provocera med, men sådant hör inte hemma i rättssystemet. Därför som direkt inblandade inte får vara med vare sig som advokater eller domare, eftersom de är jäviga. Jag skulle föredra ett system där han togs om hand, undersöktes och fick hjälp med eventuella sociala och psykiska problem i syfte att slussa tillbaka honom in i samhället, som en ny, god medborgare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

hon kanske egentligen ville ha sex med dom, bara att hon inte förstod det, hon var ju ändå förståndshandikappad

hemsk du är[cry]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nachac:

visste att du skulle ta något personligt eller något emotionellt laddat att provocera med

Men dessa brott som t.ex. mord händer ju mot oss folk i samhället.

Nachac:

Är emot straff. Straff är bara ett annat ord för hämnd och då är det fortfarande på samma nivå som "öga för öga, tand för tand." Rättssystemets uppgift ska vara rehabilitering, inte hämnd.

Inte alla personer som begår brott är psykiskt sjuka. Varför ska dem få sitta på rehabilitering och få en till chans i samhället efter att ha t.ex. mördat någon, våldtagit någon osv. Alla har sitt ansvar. Tar man inte sitt ansvar så tycker jag att man borde får smaka på konsekvenserna.


   
SvaraCitera