Aviseringar
Rensa alla

FÖR/MOT sänkning till 18 på Systembolaget


Ämnesstartare

Hej!

Jag ska ha en debatt i min skola om sänkningen av åldersgränsen på Systembolaget - från 20 till 18. Det skulle vara intressant att höra åsikter från andra ungdomar också. Är ni för eller mot sänkningen? Argumentera gärna! Detta skulle vara till stor hjälp. Kramar 🙂


   
Citera

Vill veta om någon ser åtminstone ett fel med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag säger

JA

inte bara för min egen skull och för att jag villl kröka sönder mig utan mest för att man får göra allt: rösta, gifta sig, bli statsminister, få barn, typ allt. och man får inte köpa 1 vinflaska till middagen liksom. cp systemet som har monopol på alkohouul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låt höra din egen ståndpunkt och tillhörande argument först. Kan ju inte göra hela jobbet åt dig, eller, jo, det kan jag, men inte gratis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är för gammal för att bry mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är emot sänkningen, jag tycker det är bra att ungdomar får gå på krog för att bli fulla (i teorin) för där kan ingen dricka sig så full att de däckar pga att bertendern har skyldighet att inte sälja för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ThereseH:

Är ni för eller mot sänkningen? Argumentera gärna!

Emot.
Till stor del i alla fall.
Borde vara så svårt som möjligt att få tag i starkare alkohol för folk med tanke på alla konsekvenser som kan uppstå med drickandet. Behöver vara kontrollerat.
Minns inte exakt vad de hade gjort i Finland, om det var att sänka åldern eller sänka alkoholskatten (tror mer det var det senare) och då ökade alkoholkonsumtionen väldigt mycket och än mer problem uppstod.

SAMTIDIGT så ser jag hellre att folk på 18+ (och yngre tyvärr) hellre får tag i alkohol från Systemet än smuggelsprit/importsprit med tanke på vilka andra risker dessa kan innebära.

Istechetvåpunktnoll:

Vill veta om någon ser åtminstone ett fel med det?

Se ovan [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inget negativt med en sänkning.. [zzz]

Var och en på egen risk.. För risker med alkohol läser man om i skolan va? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Vill veta om någon ser åtminstone ett fel med det?

Jag menar inköpet av alkohol på Systemet om det är det du syftar på. Du förstår ju antagligen vad jag menar, så förstår inte varför du kommenterar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ThereseH:

Istechetvåpunktnoll: Vill veta om någon ser åtminstone ett fel med det?
Jag menar inköpet av alkohol på Systemet om det är det du syftar på. Du förstår ju antagligen vad jag menar, så förstår inte varför du kommenterar.

Eller nu du kanske menade "varför skulle någon tycka det var fel"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nejfy


   
SvaraCitera

Knarko:

SAMTIDIGT så ser jag hellre att folk på 18+ (och yngre tyvärr) hellre får tag i alkohol från Systemet än smuggelsprit/importsprit med tanke på vilka andra risker dessa kan innebära.

Precis. Förbud gynnar bara kriminalitet [no-no]


   
SvaraCitera

förbjud folk under 20


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alkohol är dåligt för hjärnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Särskilt barnhjärnor.


   
SvaraCitera