Aviseringar
Rensa alla

FÖR/MOT sänkning till 18 på Systembolaget


Ämnesstartare

= ett argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är emot pga
när man är 18 kan man få supa på krogar osv där det finns vakter (ok vet att typ alla super utan vakter hemma osv innan 18 och innan 20 men iaffffff) och folk som håller ordning osv

när man är 20 vet man nog sina gränser bättre. fast det beror såklart på när man började supa. aa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

när man är 20 vet man nog sina gränser bättre. fast det beror såklart på när man började supa.

Därför måste vi få alla att supa tidigare.
Så de vet sina gränser när de fyller 20.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Därför måste vi få alla att supa tidigare.
Så de vet sina gränser när de fyller 20.

iofs [blush]
blev helt mindfucked nu pga ingenting


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

blev helt mindfucked nu pga ingenting

Du skulle inte va bra i debatt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med tanke på hur många 18åringar som inte ens klarar av att dricka på krogen så vill jag inte veta hur det skulle se ut om dem fick gå till bolaget också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Du skulle inte va bra i debatt!

verkjligen inte 😀 därför jag håller mig ifrån att diskutera saker :C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alkohol är den drog som orsakar samhället störst skada. Om hög åldersgräns leder till att färre ungdomar

hannnah:

villl kröka sönder sig

och vara

hannnah:

cp

har vi som nation, värld och medlemmar i universum allt att vinna på en restriktiv alkoholpolitik.

Myndig innebär inte nödvändigtvis mogen (vilket nog de flesta inser när de varit myndiga några år och ser tillbaka på den blåögdhet som hör till tonåren).

Hjärnan sägs i regel inte vara färdigutvecklad förrän en bra bit in i tjugoårsåldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Alkohol är den drog som orsakar samhället störst skada. Om hög åldersgräns leder till att färre ungdomar

men typ i frankrike och spanien är alkoholproblemen hos unga minimalt just för att det är OK, i sverige och danmark t-ex så super unga mkt mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

men typ i frankrike och spanien är alkoholproblemen hos unga minimalt just för att det är OK

Är alkoholproblemet minimalt för att det är okej för unga att dricka? Vad har du för belägg för det?
Är det inte snarare så att deras alkoholkultur skiljer sig från vår?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Är alkoholproblemet minimalt för att det är okej för unga att dricka? Vad har du för belägg för det?
Är det inte snarare så att deras alkoholkultur skiljer sig från vår?

deras alkohol kultur kanske skiljer sig från våran eftersom det alltid har varit så förbjudet att dricka under 20, jag har aldrig sett någon full i frankrike som har varit lika ung som jag, men dom har bjudit mig på ett glas vin till maten osv och jag tror det ger en sundare syn på alkohol än att den enda alkoholen unga får tag på den genom någon langare som endast säljer äcklig importerad vodka från polen typ.

jag säger inte att det jag säger är rätt, men det är så jag tycker och så jag ser på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

deras alkohol kultur kanske skiljer sig från våran eftersom det alltid har varit så förbjudet att dricka under 20

Det stämmer inte.
Det har inte alltid varit förbjudet att dricka under 20 år. Den svenska alkoholkonsumtionen var skyhög innan nykterhetsrörelsen kom. Därför är det inte troligt att den höga alkoholkonsumtionen bland ungdomar kommer ur förbudet, förbudet är ett resultat av den svenska alkoholkulturen. Knappast tvärtom.


   
SvaraCitera

Alltsa, i teorin sa vill jag saga ja, da jag tycker alkoholmonopolet ar en ganska konstig grej och tycker det ar fullkomligt orimligt att man far kora bil och rosta i val men inte "bara hem sprit" (som Magnus sager).

Men i verkligheten vill jag saga nej, pga. fulla 18-aringar ar sana javla jobbiga, hogljudda ackeldragg. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Det stämmer inte.

okej inte alltid, men i ungefär 30 år. jag tror ändå att man borde ha en friare syn på alkohol och inte en massa förbud. det känns ändå inte som att 15 åringar satt och söp i början av 1900 talet direkt.

helt enkelt, hon frågade efter åsikter, och jag gav min. jag tycker ja. helt enkelt. eftersom svenska ungdomar super som fan, och jag tror detta beror på det här jävla förbudet. och att typ polisen kommer om man tar en öl i en park. det är bara konstigt tycker jag.

hehe.


   
SvaraCitera