Aviseringar
Rensa alla

För ordagrant?


Ämnesstartare

Jag är ordagrant av mig, tolkar gärna saker lite rakt som det står. Eller hur det står, har drag utav asperger som påverkar.

Men anyway så stör jag mig på när man skriver en fråga med många frågetecken eller skriver onödigt många punkter. Några exempel:

"Hej hur mår du????????" - Vanligt på facebook, helst hos vuxna av någon anledning. Varför har dessa inte lärt sig att använda rätt antal frågetecken? Eller utropstecken.

Det jag tolkar utav frågan är att den är desperat eller att denne skriker.

Många ",,,," förekommer ibland.

"Hej nu kan ni ansöka......... ni vet att ni behövs oavsett vad......" - Fick jag på mailet om att man kunde ansöka som volontär.

Eller om någon svarar med tre punkter efter sitt svar så kan jag uppfatta att den som svarar stör sig på att jag skriver med den. Det behöver inte alltid vara så, för jag frågar ibland om jag stör personen och oftast är det chill.

I vissa fall kanske det handlar om dyslexi, om man skriver ihop meningar,såhär lite random kan jag faktiskt tåla. Särskrivningar (lol chrome vill att jag särskriver ordet särskrivningar)kan jag tåla, drygt med folk som skriver "jätte bra" exempelvis men för många förstår inte det för att orka bry sig.


   
Citera

jaha??


   
SvaraCitera

Jag uppfattar "..." som jättedrygt och otrevligt [blush] Jag tror inte att vuxna gör det, eller jag hoppas att de inte gör det. Handledare i min högskolekurs avslutade alltid med "..." [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Jag uppfattar "..." som jättedrygt och otrevligt Jag tror inte att vuxna gör det, eller jag hoppas att de inte gör det. Handledare i min högskolekurs avslutade alltid med "..."

Tydligen inte, man tycker lite att en lärare borde stava bättre pga yrket.


   
SvaraCitera

Jag använder "...", ibland för att låta dryg, ibland för att understryka ironi.
Det får man läsa ut av resterande text.


   
SvaraCitera

Colour Television:

lärare

Fast han är ju ej lärare [crazy]


   
SvaraCitera

(i den mening att han inte gått lärarutbildningen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

Jag använder "...", ibland för att låta dryg, ibland för att understryka ironi.
Det får man läsa ut av resterande text.

Skriver ";P" för att personen ska förstå ironi, för det är rätt svårt att tolka ironi på internet. Många har misstolkat mig och jag andra 😛

Nintendo:

(i den mening att han inte gått lärarutbildningen)

Ptja.


   
SvaraCitera

Colour Television:

Ptja.

Vaddå ptja [no-no]

Lärare är inte ens hans yrke ju, eftersom han bara måste undervisa i samband med sina forskarstudier [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Lärare är inte ens hans yrke ju, eftersom han bara måste undervisa i samband med sina forskarstudier

Jo, fast en forskare skriver väll inte så många punkter heller hoppas jag 😉


   
SvaraCitera

Colour Television:

Jo, fast en forskare skriver väll inte så många punkter heller hoppas jag 😉

Han kanske är trött på att skriva akademiskt [wink]


   
SvaraCitera

jag pratar med väldigt mycket pauser, därav använder jag "..." i text. Typ "jaha... det låter ju inte så bra". Förstår inte hur ni kan uppfatta punkter som drygt och otrevligt, jag har fått lära mig att det är som en paus typ. [blush]

Förstår för övrigt inte diskussionsfrågan i den här tråden.


   
SvaraCitera

Eftersom det här är en språktråd måste jag inleda med detta, beklagar:

Colour Television:

ordagrant

*Ordagrann. "Jag" är reale.

Med det överstökat: "...", liksom "!!!" och "???" tjänar ju faktiskt ett språkligt syfte även om jag personligen sällan finner fog för i synnerhet de två sista. Det "ska" dock vara av just siffran tre, om det inte är ett enda.

Dock kan jag tänkas godkänna en uppsjö av utropstecken eller frågetecken för att illustrera ironisk angelägenhet.

En massa "punktpunktpunkt" i meningar tolkar jag som att vederbörande inte vet vad denne pratar om.


   
SvaraCitera

😛 är ju drygt om något.


   
SvaraCitera