Aviseringar
Rensa alla

För ung för proteindryck/pulver


Ämnesstartare

Hej jag är en kille och är 15 år. Jag har börjat träna för ca 3 månader sen, inte på gym utan hemma. Jag funderar på att börja på gym och då också börja träna mycket hårdare.

Efter som jag tränar så har jag tänkt börja med protein pulver. Men jag undrar om det är något farligt med att börja nu när jag är ung?

Har hört rykten om att om man tränar när man är ung så slutar man växa[sad] Eller är det bara bra att börja med extra protein?


   
Citera

Ät ägg och messmör istället, ger typ samma effekt.


   
SvaraCitera

Protein bygger ju upp kroppen, så du slutar knappast växa av det. [crazy] Proteinpulvra på!


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Ät ägg och messmör istället, ger typ samma effekt.

Dock ganska mycket jobbigare att ha med till träningslokalen? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Proteinpulvra på!

Då ska jag börja göra det[bigcheers]


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Dock ganska mycket jobbigare att ha med till träningslokalen? [cute]

I och för sig ^^


   
SvaraCitera

Wierd O:

Men jag undrar om det är något farligt med att börja nu när jag är ung?

nej det är det inte[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

nej det är det inte[cute]

Låter som om att det är fritt fram att börja [bigsmile]


   
SvaraCitera

Wierd O:

Låter som om att det är fritt fram att börja [bigsmile]

tror dock inte det är så nödvändigt om du inte typ, tränar flera timmar om dagen, eller är vegeterian[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det blir väl ungefär runt 1 och en halv timmes pass varannan dag då jag springer och tränar hemma. Jag går ju även på handboll [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wierd O:

Har hört rykten om att om man tränar när man är ung så slutar man växa

Det var inte ett dåligt rykte du, ska nog jag också börja sprida ut[cheers]


   
SvaraCitera

Angående att stanna i längden osv så är det väl lite av en myt. Träna är bara bra, om det är på en sund nivå.
Det du bör passa dig för är överbelastning, felbelastning och för hård träning, vilket jag antar att unga pojkar kanske lättare utsätter sig för. En hälsosam träning är bara bra för vilken kropp som helst, ung som gammal. Men pumpa-träning kan slita ut leder och felbelasta skelettet vilket är extra skadligt när man ännu växer. Om jag vore du skulle jag passa mig för tunga vikter och istället, om och när du använder sådana, ta lättare och köra fler reps.

Ganska ofta har gym en åldergräns just av dessa anledningar. Om du ändå har tillgång till gym, så se till att du pratar med någon där om hur du borde träna och hur tungt. Tung styrketräning brukar man sägas ska undvikas när man inte växt färdigt. Därför är det nog lämpligast att du faktiskt väntar med gym och tränar hemma. Undvik vikter i så stor utsträckning som möjligt och använd istället din egen kropp.

Vad gäller proteindrycker så kommer detta inte skada dig för att du är ung, men det är inte bra att överdosera sådana eller under lång tid äta maxdosen. Jag kommer inte ihåg varför och hur, men det belastar njurarna.


   
SvaraCitera