Aviseringar
Rensa alla

Föräldrabråk överstyr


loita

Numbero two:

Nej det är jue frågan =/

men asså, jag tycker ni ska strunta i om din syster missar skolan i en vecka, om hon pratar med skolsyster om hur allt ligger till och varför hon kommer vara borta är de nog inga problem, och om de inte tror henne ringer era föräldrar som inte annat kan säga att ni är borta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

3 mil är ju bara 30 minuter med bil, om ni nu ska komma hemifrån kan ni väl iaf komma en bussresa bort, tycker helt klart det verkar värt ansträngningen att släpa sig 3 mil om man har så jobbiga familjeförhållanden som du beskriver.

Ajo... Fast jag har jue ingen bil. Det är isf om jag kan låna mormors, men hon har jue ett liv hon med och åker en hel del.


   
SvaraCitera

Numbero two:

Jo jag har tänkt på det med... Men då kommer förmodligen mamma tro att alla är emot henne och att det är hennes fel. Men jag om vi åker bort så förstår de jue att vi inte orkar mer.

Då är det bara att förklara för henne hur det egentligen ligger till?
Och jo, jag håller med. Ny miljö för ett tag skulle nog vara bra för alla i familjen, så alla kan andas och tänka igenom saker o ting. Åk till er mormor för nån vecka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Har ni pengar kan ni ju hyra en stuga 😛

Har inga pengar alls tyvärr =/

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

loita:

pratar med skolsyster

Har inte ens pratat med min syster om det än. Men jag ska va vuxen (som jag typ är) och ta tag i situationen för det är det fan ingen annan som gör!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KannibalKocken:

Bättre att din syster missar skolan några dagar är få vara i det huset en dag till. Åk till din mormor, nog det smartaste du kan göra för din och din systers skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Åk till er mormor för nån vecka?

Jag får helt enkelt ringa till henne imorn...


   
SvaraCitera
loita

Numbero two:

Har inte ens pratat med min syster om det än. Men jag ska va vuxen (som jag typ är) och ta tag i situationen för det är det fan ingen annan som gör!

men prata med henne och sen pratar ni tillsammans med skolsyster och åker iväg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loita:

men prata med henne och sen pratar ni tillsammans med skolsyster och åker iväg

Men mina föräldrar jobbar imorn. Är det bäst att bara åka utan att säga till än att vänta tills de kommer hem och åka då? Vet att om vi nu åker så kommer de bråka mer, mamma kommer bli förstörd =/

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

LightInDarkness:

(iof är inte du barn då du är 22 men ändå)

Nej men när de bråkar känns det som att man är barn igen, att man inte har något att säga till om. Men jag orkar inte låta dom hållas och att allt ska sopas under mattan efter ett tag för att sedan dras upp igen!


   
SvaraCitera
loita

Numbero two:

Men mina föräldrar jobbar imorn. Är det bäst att bara åka utan att säga till än att vänta tills de kommer hem och åka då? Vet att om vi nu åker så kommer de bråka mer, mamma kommer bli förstörd =/

vad som är bäst vet jag inte. men för psyket kanske de är skönast att åka när ingen är hemma, för att slippa höra något bråk som kan dyka upp när ni tänker åka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Numbero two:

Har inga pengar alls tyvärr =/

Då tycker jag att ni ska diskutera med era päron om problemet.


   
SvaraCitera

Numbero two:

Ja hon kanske kan sjukanmäla sig? Eller att jag pratar med hennes mentor eller något..

Nog bäst att du pratar med mentorn så han/hon förstår vad som händer hemma. Vet inte hur gammal din syster är men ifall hon får betyg i skolan så är det extra viktigt för dig och nämna att detta lär påverka hennes prestation i skolan.


   
SvaraCitera

Numbero two:

Så ska jag och min syster åka till någon och bo där i några dagar/ en vecka så att de förstår att vi inte orkar mer

Låter som en bra idé, samtidigt skulle det kunna göra det mycket värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Numbero two:

Jag vet inte vad jag ska göra, snälla vettiga svar!

Om det verkligen är ett jättestort problem, så kan ni alltid dra in soc.

Då får ni antingen hjälp med eget boende eller fosterfamiljer + att kommunen får reda på och kan hjälpa era föräldrar.

Det finns dem som tycker soc är värdelösa osv, men jag vill påstå att det från stad till stad och man kan inte dra alla över en kant.

Annars så är inte 3mil överdrivet långt avstånd. Köp ett månadskort och pendla till skolan. Jag pendlade ca 4mil enkel väg till skolan i fyra år, gick alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KannibalKocken:

Vet inte hur gammal din syster är men ifall hon får betyg i skolan så är det extra viktigt för dig och nämna att detta lär påverka hennes prestation i skolan.

Hon är 16, har precis börjat gymnasiet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Låter som en bra idé, samtidigt skulle det kunna göra det mycket värre

Jo det är jue det jag är rädd för med =( Tycker du det är bättre att stanna kvar och prata med dom istället, säga till dom att de borde gå till en familjerådgivare?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Borgeus:

Om det verkligen är ett jättestort problem, så kan ni alltid dra in soc.

Just nu ska jag börja göra något åt det, så tycker att dra in soc är för extremt att göra först.

Borgeus:

Annars så är inte 3mil överdrivet långt avstånd. Köp ett månadskort och pendla till skolan. Jag pendlade ca 4mil enkel väg till skolan i fyra år, gick alldeles utmärkt.

Jo jag har pendlat 8 mil i fyra år så jag vet... Men det är pengar också, vi har inga. Känns oerhört surt att ta det lilla vi har till det.


   
SvaraCitera