Aviseringar
Rensa alla

Föräldrar med kontrollbehov...


HashtagLame:

De stoppar mig och frågar vart jag ska.

då säger du, "ja ska ta frisk luft o hitta på nåt ute"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen:

då säger du, "ja ska ta frisk luft o hitta på nåt ute"

Då låter de mig ej gå


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Då låter de mig ej gå

mannen svär vilka tråkiga föräldrar gå ba ut


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Då låter de mig ej gå

Då ringer du polisen. De har ingen som helst rätt att begränsa dig på det viset. De måste förstå att det är på allvar och att det dem gör inte alls är för ditt eget bästa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:

Då ringer du polisen. De har ingen som helst rätt att begränsa dig på det viset. De måste förstå att det är på allvar och att det dem gör inte alls är för ditt eget bästa.

Jag är seriöst rädd att mina föräldrar på ngt sätt ska göra mig omyndigförklarad när jag fyllt 18 så de ska kunna "ha rätt" att bestämma över mig...


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Jag är seriöst rädd att mina föräldrar på ngt sätt ska göra mig omyndigförklarad när jag fyllt 18 så de ska kunna "ha rätt" att bestämma över mig...

Det ska väldigt mycket till för att ett sådant beslut ska tas och är absolut inget du behöver oroa dig för. 
Men det låter som det är viktigt att någon annan vuxen med auktoritet pratar med dina föräldrar. Om det är du själv som lyfter problemen och berättar hur du känner så kommer det vara lätt för dem att vifta bort detta. 
Du kan t.ex. ta kontakt med kuratorn i skolan och fråga om sätt att gå till väga.


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Då låter de mig ej gå

samtidigt som din lillebror är ute??? dom kan ju inte vakta dig varje minut dygnet runt liksom, du sitter ju i fängelse hemma typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:

Det ska väldigt mycket till för att ett sådant beslut ska tas och är absolut inget du behöver oroa dig för. 
Men det låter som det är viktigt att någon annan vuxen med auktoritet pratar med dina föräldrar. Om det är du själv som lyfter problemen och berättar hur du känner så kommer det vara lätt för dem att vifta bort detta. 
Du kan t.ex. ta kontakt med kuratorn i skolan och fråga om sätt att gå till väga.

Tack så mycket för hjälpen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen:

samtidigt som din lillebror är ute??? dom kan ju inte vakta dig varje minut dygnet runt liksom, du sitter ju i fängelse hemma typ

Jag vet...


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Jag vet...

får kontakta nån som kan få dom o förstå av dom göt fel. kan lätt bli ensam resten av livet om man inte får vare ute o umgås med folk när man är ung


   
SvaraCitera

Jag har samma problem och jag är 22. Kanske inte lika mycket som förut men tex min syster bodde utomlands och jag hade gjort upp en plan och berättade för mina föräldrar om planen och då får jag frågan tänk om du inte trivs? När man blivit mobbad innan och dessutom har en plan osv så vill man inte höra negativa saker man vill ha folk som puschar en till att göra saker. Att jag inte fått det stödet från mina föräldrar är lite jobbigt då jag haft det tuffare med olika saker jämfört med min syster. 

Min syster har inte haft problem med vänner, hon har inte blivit mobbad, hon har ingen diagnos och hon har aldrig haft problem med att få jobb. Men alla dessa grejer har jag svårt med. Och att jag inte skulle klara av dessa grejer för folk är okunniga eller antar saker baserat på saker andra sagt eller inte kollat upp fakta innan känns fruktansvärt. Plus att vem säger att jag inte kan dessa grejer trots min diagnos? Att jag har en diagnos betyder inte att jag är dålig eller inte klarar av något. Det betyder bara att jag har svårare med vissa saker än andra men för det behöver man inte behandla mig som 3 år. Jag har ännu inte kunnat förklara detta för på något sätt så förstår folk inte mig och kan därför inte hjälpa mig fast jag sagt hur och vad jag vill ha hjälp med 5635567 gånger. Så jag vet hur det känns. För mig är de ensamt och jag kan inte utvevklas som person heller då jag inte får lära mig och upptäcka saker själv genom att göra saker på egen hand. 


   
SvaraCitera