Aviseringar
Rensa alla

Föräldrar som pyntar sina barns kläder med politiska budskap..


Ämnesstartare

Är det rätt eller fel??

Lade märke till en flicka på bussen som hade EN MASSA politiska kampanjknappar på sin mössa.. Där stod bl.a "Abort dödar små människor" & "Äktenskapet sker man och kvinna emellan", därefter en del mindre kontroversiellt som "Hjälp WWF rädda pandorna" etc.

Flickan var uppskattningsvis runt 10 år gammal. 

Vad säger ni om det??? Tycker det är ganska sjukt, såvida inte ungen är helt med på noterna dårå.   

knappar_politik_1_100301.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

S3ON: Det är rätt i vissa fall, om budskapen matchar mina åsikter som är rätt åsikter! 1 s

Är inte nihilist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Annat svar: 33.3%

mer knappar åt folket. skitsamma vad som står på dem


   
SvaraCitera

Barnen ska själva få bestämma politiska tillhörigheter när tiden är mogen. Inte få det påtvingat.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon kanske själv ville ha på sig knapparna?


   
SvaraCitera
reben

asså jag tyckte saker när jag var 11


   
SvaraCitera
reben

the typical jönköpings bo


   
SvaraCitera
mynona

S3ON: Det är fel i alla fall, barnet bör ha rätten att bestämma själv

Om det faktiskt är barnen som satt på dess knappar, alltså. 

Tycker man ska respektera barnens egen integritet och använda dem till att stå för åsikter som kanske inte är deras. 

Jag har inga problem att medge att jag förstås ändå skulle sympatisera med budskap som jag anser självklara grundläggande humana budskap, men inser att de med motsatta åsikter tycker samma sak om sina så ska man ha en princip måste den gå att följa även för motståndarna.

Men sedan fattar jag inte varför man tar för givet att barn inte har satt på sig de där knapparna för att de själva tror på budskapen?

Barn kan mycket väl ha åsikter, jag tyckte massor med saker som 10åring, bland annat var jag värdekonservativ rojalist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På min tid var åsikter något som stannade vid middagsbordet!


   
SvaraCitera
time
 time

Alltså, det är ju skillnad på "rädda pandorna" och "ner med statsministern!". Är det harmlösa budskap som inte skadar eller sårar någon ser jag inga problem, men politiska budskap som går ut på att trycka ner meningsmotståndarna eller partipolitiska symboler, nä, det får nog de vuxna ha på sig själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte att barn ska bli påtvingade att stå för åsikter...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag var 10 gick jag runt med Vänsterpartiet-pins och skrek att jag var kommunist. Såhär i efterhand hade det ju känts bra om föräldrarna hade stoppat en. Men å andra sidan, vad gör det idag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om barnen håller med om åsikterna så kommer hen ha kvar dem. Om inte hen kan förklara det för sina vänner kommer hen ta bort dem.


   
SvaraCitera
mynona

mynona: Barn kan mycket väl ha åsikter, jag tyckte massor med saker som 10åring, bland annat var jag värdekonservativ rojalist.

Jag kan också tillägga att denna åsikt var helst självständig från min sida, då mina föräldrar hade motsatt åsikter. 

Det är alltså fullt möjligt för barn att ha egna åsikter (det bör man väl veta om man varit barn själv?) så det finns ingen anledning att utgå från att barn med politiska knappar går runt med sina föräldrars åsikter om de inte är fyra år gamla. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Vad säger ni om det???

Har inte sett detta själv, men låter bra vidrigt om - som du själv säger - det inte är ungens åsikter - vilket jag tvivlar starkt på att det skulle vara när det gäller politiska åsikter.

Exempel:

Niklas: När jag var 10 gick jag runt med Vänsterpartiet-pins och skrek att jag var kommunist.

Hur vanligt är det liksom att en 10-åring vet vad vänsterpartiet eller andra partier är eller vad kommunism är? 10 är väl fortfarande en ålder då man härmar utan att egentligen veta vad det är man härmar? Självklart har en 10-åring åsikter - men hur vanligt är det att en 10-åring har just politiska åsikter och dessutom såpass insatt att man har tillhörande knappar? Jag vet inget om dagens 10-åringar så, ja - jag frågar faktiskt, för jag pratade aldrig något om politik (eller religion eller andra samhällsämnen) med mina kompisar när jag var 10 iafl, vi gjorde liksom roliga saker och skrattade som barn ju brukar göra - men så vet jag ju inte hur mycket världen för 10-åringar i Sverige förändrats dom senaste 10-20 åren.

Sen så är detta också en jävligt viktig poäng:

time: det är ju skillnad på "rädda pandorna" och "ner med statsministern!"

Jag ser inget hemskt i att pynta sitt barn med något eller några välgörande knappar som "rädda pandorna", "adoptera en tiger" eller liknande som saknar politiskt budskap.

Vilket leder mig till frågan:

S3ON: mindre kontroversiellt som "Hjälp WWF rädda pandorna"

Vad är det för kontroversiellt med det öht tycker du, med tanke på att du skrev "mindre kontroversiellt"?

Hjärta


   
SvaraCitera