Aviseringar
Rensa alla

Förbättrar datorspelande ens språk?


Ämnesstartare

Vad tror ni? Att man förbättrar sitt språk genom att skriva på forum, msn, facebook, osv förbättrar ju ens språk, men i vilket utsträckning tror ni man förbättrar sitt språkliga bruk genom att spela datorspel?
I datorspel har man ju i regel svårare att skriva utförligt till varandra eftersom det inte är det stora syftet med spelet. I spelen är det snabb kommunikation som gäller, med förkortningar till allting. Men vad tror ni? Gynnar datorspelandet ens språkliga användande tror ni?


   
Citera

Har du sett hur folk skriver där ute eller? Nej, det förbättrar verkligen inte språket.


   
SvaraCitera

Nej, det har jag väldigt svårt att tro. Så detta är inte ett argument du ska lägga fram för mammi när du vill få spendera mer tid framför dataspelen.


   
SvaraCitera

Ja, inom engelskan. Alla spel är på engelska (nästan alla) man lär sig av det.


   
SvaraCitera

Det utökar ens vokabulär, ja.


   
SvaraCitera

ja, man utsätts ju för språket.


   
SvaraCitera

absolut inte


   
SvaraCitera

både och


   
SvaraCitera

Självklart!


   
SvaraCitera

Ja, datorspelande påverkar verbalförmåga.

Det har visats i studie gjord här i Sverige att datorspelande killar är signifikant bättre på engelsk ordförståelse jämfört med tjejer.
Däremot är tjejer bättre än killar på skolengelskan, dvs de presterar bättre på läxor, prov osv.
Minns ej var jag läst denna notis, om i Metro, GP, Naturvetarna eller annan tidskrift vet jag inte.

Vidare då:
Vad som utvecklar en språkförmåga hänger på vad man exponeras för, därför kan man varken generellt avfärda eller rekommendera datorspelande/chatt som "språkförbättrare".
Hamnar man i en chattkanal, i en miljö som inte utmanar en språkligt utvecklas man såklart inte - i Den riktningen. Men samtidigt är man sällan låst vid en kanal, ett spel, ett forum, ett ämne osv.
Så därför är det rimligt att datorspel, internet och chat snarare för språkförmågan framåt än annat, för möjligheterna är så stora.

Att hänga på spelforum där språket är engelska och försöka hänga med i mer eller mindre komplicerade resonemang är bra exponering.
I RPG-spel kan man exponeras för beskrivande, berättande text, engelska dialog osv - samtidigt tvingas man ta ställning till vad man fått höra/läst, genom att välja bland svarsalternativ, och dylikt, i form av engelska repliker/annat.

Bra alternativ till, eller vid sidan om engelska kortromaner, tycker jag.


   
SvaraCitera

klart man lär sig men efter efter ett tag har människan glömt bort alla ursprungliga ord och bytt ut dem mot något annat som är helt meningslöst.. sen kan de knappt komma ihåg sitt moderspråk

bara jag som tycker det är lite så? många pratar "spel" språk ute på nätet och i världen, men man fattar knappt vad som sägs överhuvudtaget då det låter som en blandning mellan 2-3 språk


   
SvaraCitera

lol n00b[tard]


   
SvaraCitera

I rätt mängd, ja. Datorspelande låter en använda ganska avancerad engelska i ett ganska avslappnat sammanhang, så det är ju bra, men den är samtidigt ganska begränsad och tenderar att brytas ned till förkortningar vilket gör att man nog inte ska ha det som sin enda språkliga kanal.

Jag kan dock utan tvekan säga att min engelska hade varit långt mycket sämre utan Black Isles gamla RPG's.


   
SvaraCitera

Bacarah:

Gynnar datorspelandet ens språkliga användande tror ni?

Det tror jag faktiskt! Det mesta man ser omkring sig om man spelar är förvisso mycket dåligt språk, men det är ju lika ofta personer med språket som modersmål som misshandlar det.

Men om jag ska se till vad jag sett och hört och sådär så tror jag det kan förbättra väldigt mycket. De som redan är dåliga lär knappast bli sämre av att utsättas mer för språket, och de som kan, kan nog ändå lära sig mer.

Många som spelar sitter ju dessutom i Skype/Ventrilo och pratar medan de raidar i WoW eller spelar match CS eller vad det nu kan vara. Det kanske är lite knackigt i början, men jag tror helt klart det är positivt i längden. Annars får väl en medel-Svensson ganska begränsat med övning på språk utanför skolan.

Det är ju samtidigt ett sätt att smyga in kunskapen på ett roligare sätt än när man sitter med någon bok i skolan och ska lära sig grammatik.

Jag tycker att se och höra är det absolut bästa sättet att lära sig, förutsatt man har lärt sig grunden i språket och är ute efter att bli bättre. Att lära sig ett språk från noll på det sättet är det nog få som klarar av.


   
SvaraCitera

CarlStenqvist:

bara jag som tycker det är lite så? många pratar "spel" språk ute på nätet och i världen, men man fattar knappt vad som sägs överhuvudtaget då det låter som en blandning mellan 2-3 språk

För att språkvariationen är för liten. Datorspelande, unga personer ägnar förmodligen en mindre del av sin tid till att tex sitta runt ett bord och prata om vad-som-helst-intressant med äldre personer.

Jag tror att denna språkliga obalansen som man idag kan ana kommer att bli ett problem längre fram. Vi kommer få höra offentliga röster om att man ska ta detta begynnande/närvarande problem på allvar, att man bör främja språklig balans.


   
SvaraCitera